Reklama

Reklama

Andy Warhol: Re-Reproduction

všechny plakáty
Krátkometrážní
Japonsko, 1974, 23 min

Režie:

Tošio Macumoto

Hrají:

Andy Warhol

Recenze (4)

Eodeon 

všechny recenze uživatele

Působivý, možná by šlo říci, že dokonce kvazi-dokumentární film s fatálně přepísknutou metráží. Andyho Warhola zde vidíme na jednu stranu jako muže nejedné tváře, ovšem v detailu spíše jako mnohooké/á monstrum/monstra, hovořící(ho) snad o významných věcech, ovšem nám nesrozumitelnou řečí, nebo naopak ke konci už srozumitelně, ovšem nejistý obsahem, až přímo bez sdělení! Na jednu stranu dílko brilantně prostým způsobem načrtávající osobnost jednoho legendárního muže, na stranu druhou zbytečná a ukrutně dlouhá nuda. Celý film je svou formou vyjádřením těchto ambivalencí. Názor ať si nakonec na oba zdánlivé rozpory udělá každý sám. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Dnes sa vo výtvarnom umení značne upustilo od politického názoru. S výnimkou percenta anarcho bojovníkov so systémom (deti - umelci - ulice), vyjadrujúcich sa obrazom. Politickí sú aj takí, čo vŕšia rôzne sociálno-filozoficko-politické tézy spojené s ich dielom, no vždy nimi len viac alebo menej skryto oslavujú vládnuci systém. Jedným zo zakladajúcich autorov tohto trendu bol práve Andy Warhol. Mladí umelci po hippie-uvoľnení koncom 60. rokov masovo nasadli na konzumnú vlnu a na ligotajúcej sa hladine ako odlesku vytúžených peňazí, plávajú aj naďalej. Školy ich učia obchodným stratégiám pri predaji a umeleckom zastupovaní, pri jednaní s agentami a galériami. Zamladi sú zaujatí idealistickými tézami a nekonvenčným umením - neskôr väčšina nasadne na dizajnový reklamný vlak. V tomto zmysle je možno pochopiteľnejší postreh slovenského spisovateľa Petra Pišťanka. Kedysi začiatkom 90. rokov napísal, o tom, ako je zaujímavé, že fanúšikovia nekomerčného umenia - teda umenia bez komerčného potencionálu vzývajú ako svoju ikonu Andyho Warhola - predstaviteľa komerčného potencionálu bez umenia. Ideológiou mladých umelcov je zbožštenie samého seba ako tvorcu a v tomto zmysle je snom dosiahnuť čo najvyššie predajné ceny diel génia. Poväšinou ide o šity presne v štýle AW. A z hovna zväčša bič neupletieš. Ani Macumotovi sa nezadarilo. Zaujme zvuk, spočiatku pripomínajúci kombináciu zvukov streľby z prastarých herných videoautomatov kombinovanú s ladením rádia po dedkovi, neskôr prechádzajúcu do štekavých vrkotov z vysielačky a v závere rozoznávať jednotlivé slová a ich spojenia. Bez zmyslu: "Ako inak Andy, že? Andy: "Samozrejme". ()

ninon 

všechny recenze uživatele

Místo pocty pomsta, zřejmě. Z jednoho záběru možno usouditi jak by Andy Warhol vypadal s natáčkami, což byla světlá chvilka těch dlouhých třiadvaceti minut. Pět by i stačilo. ()

Dionysos 

všechny recenze uživatele

Co kdyby se sériovost konzumní kultury stala filmovým obrazem? Co kdyby se obětí/ námětem tohoto obrazu stal ten, kdo jako jeden z prvních dokázal fakt masové reprodukovatelnosti moderní umělecké produkce zachytit na svých obrazech. Stejně jako Warhol zachytil samotnou možnost sériové reprodukovatelnosti jakéhokoliv předmětu velkoprůmyslové kultury, od polévky po představitelku umění, tak Macumoto uvěznil nestora pop artu v děsivosti vlastní reprodukovatelnosti v mnohosti svých identických kopií. Obraz filmu se rozděluje do mozaiky jednotlivých políček, které svojí kvantitou maskují nedostatek kvality, maskují pod kosmetickými rozdíly svého množství schodek vlastního významu - jak by poté mohla v Macumotově filmu zvuková stopa nabývat smysluplnosti? Andy Warhol se zde stává smutným panem Campbellem, chyceným v plechovce vlastního tvůrčího postupu. ()

Reklama

Reklama