Režie:
Saul DibbKamera:
Gyula PadosHudba:
Rachel PortmanHrají:
Keira Knightley, Ralph Fiennes, Charlotte Rampling, Hayley Atwell, Dominic Cooper, John Shrapnel, Aidan McArdle, Alistair Petrie, Georgia King (více)Obsahy(2)
Historické drama, kronika života aristokratky Georgiany Cavendish, vévodkyně z Devonshiru. Georgiana (Keira Knightley) byla na 18. století, ve kterém žila, velmi moderní a pokroková žena. Její patriarchální manželství podle konvencí, s morózním, uzavřeným manželem (Ralph Fiennes), neschopným projevit jakýkoliv cit, ji neuspokojovalo. Ona milovala společnost, byla výbornou hostitelkou a společnost milovala ji. Nevyhýbala se hazardu a zamilovala se do mladého politika Charlese Greye. Manžel však, i když měl poměr s její nejlepší přítelkyní, donutil Georgianu, aby se své lásky kvůli dětem vzdala. (JOJ Cinema)
(více)Videa (2)
Recenze (562)
Neviem objektívne posúdiť nakoľko je tento filmový príbeh historicky verný - aj keď čerpá z diela známej anglickej historičky Amandy Foreman, ale je to naozaj vystihujúci pohľad do anglickej smotánky 18 stor. Ralph Fiennes ani nemohol byť "anglickejší" (aj keby som ho najradšej zaškrtila), znovu ukázal svoje výnimočné herecké kvality. Ani Keira Knightley však nebola pozadu, zahrala to s citom a dosť presvedčivo. Predpokladám, že film viac osloví ženského diváka, pretože empatia s hlavnou hrdinkou je - prirodzene - výsadou žien, obzvlášť matiek.Obetovať svoje deti pre vlastné šťastie a lásku dokáže máloktorá matka. Radšej vydrží aj nemožné!! ()
Vévodkyně stojí někde v půli mezi seriózním historickým dramatem o fungování aristokratických rodin v 18. století a mezi zfilmovanou dobovou bulvární historkou o záletnictví v nejvyšších kruzích. I kdyby se filmař nakrásně chtěl maximálně držet reality a přesnosti v zobrazení společenských vztahů příslušné éry, narazí na zásadní problém. Taková realita a myšlení jsou totiž dnešnímu divákovi bytostně vzdálené, a proto je nepřijme. Máme zkrátka tendenci posuzovat svět minulosti dnešníma očima. Tvůrci stojí v manželském sporu na straně Vévodkyně ztvárněné půvabnou Keirou Knightleyovou, i když dobová morálka stála jednoznačně na straně jejího manžela, který se choval podle dobových zvyklostí. Manželství se zakládala z ekonomických, provozních a reprodukčních důvodů. Plést do toho city byla čistá pošetilost. Na sexuální povyražení a citové vazby sloužili jiní. Na tom, že manželství představovalo mnohem spíš než pohodovou záležitost firmu se sešněrovanými pravidly a nevlídnou atmosférou, měla podstatný podíl i absolutní absence sexuální výchovy a požadavek panenství. Při zachování určité diskrétnosti měly nicméně majetné vrstvy dostatek možností k rozptýlení, byť genderově byli coby živitelé zvýhodněni muži. Kdyby měli lidé oné doby možnost spatřit naši současnost, zhrozili by se, jak lehkovážně přistupujeme k instituci manželství, na které stála tehdejší společnost. Vévodkyně je kostýmní velkofilm, kde je na co koukat a co obdivovat, počínaje velmi solidní výpravou a hereckými výkony předních evropských herců konče. Z komentářů je cítit, že někteří by ocenili spíš styl Jane Austenové a víc romantického ducha, ale taková prostě byla doba. Já měl spíš problém se scénářem, na kterém se ještě dalo víc zapracovat a rozvinout charaktery. Celkový dojem: 65 %. ()
Peklo s vévodkyní ze světa, kde se vše řídí podle těch nejsměšnějších a nejzvrácenějších vzorců, kde nikdo není doopravdy svobodný (zvláště ženy, které v něm mají asi tolik práv jako vévodův pes), a který mne svou vykonstruovanou tragikou nikdy nepřesahující komnaty přepychových paláců a životní nudy irituje na nejvyšší mez. A jak se na červení zalitou knihovnu sluší, nechybí ani tradiční formulky: rigorózní a podbízivá matka, která by zasloužila lámat v kole, emancipovaná titulní hrdinka, jejíž sny nemohou dojít naplnění, vypočítavá přítelkyně, chladný a bezcitný manžel, fešný milenec, tuny dekadentních večírků, avantýr, slz a dvorskou etikou sešněrovaných slovních výměn. Nedá se říci, že by se jednalo přímo o zbytečný film, ale svou nijakostí, nudností, těžkou neoriginalitou, prázdnotou a Dibbovou režijní odevzdaností si o takový příměr koleduje. Přes fajnové herecké výkony určeno k brzkému zapomenutí... 2,5* ()
Keira hrá! A hrá veľmi dobre :-) Síce vyzerá aj po piatich tehotenstvách ako dvadsiatka, ale čo už. K nej si pridajte sladkého Dominica Coopera, už tradične bravúrneho Ralpha Fiennesa, skvele zvolenú sekundantku Charlotte Rampling a skupinku sympatických priateľov... plus citlivo spracovaný príbeh s kvalitným scenárom, komornou réžiou aj melancholickou hudbou dokonale dotvárajúcou atmosféru - a ak ste žena, táto kostýmovka ľahko zatieni aj kočky Boleynovie, aj keď na Pokánie samozrejme nemá... ()
Dost mi to připomnělo Marii Antoinettu, která stavěla na stejných základech. Jednoznačně musím vyzdvihnout herecké výkony kamenného, chladného Ralpha Fiennese a Keiry Knightely, kterou sice nepovažuju za kdovíjakou herečku, ale tady mě rozhodně o svém hereckém umění přesvědčila. U příběhu jsem se (překvapivě) vůbec nenudil, navíc byl doplněn dobrou kamerou, kostýmy a v neposlední řadě hudbou. Ze scén mě asi nejvíc dostala ta, kde Georgiana předává svoji Elizu generálu Greyovi. Vlastně ani nevím, proč bych měl zůstat pouze u průměru, Vévodkyně na ty 4* (alespoň u mě) má. ()
Galerie (39)
Zajímavosti (15)
- Michael O'Connor vytvořil modrý kostým ze scény schůze Whigů na základě portrétů a politických komiksů Georgiany (ve filmu Keira Knightley) ze začátku 18. století. (ČSFD)
- Pro tři scény hostin byla použita monumentální Mramorová síň v domě Clandon Park v Surrey. Dům z roku 1730 je stále přístupný veřejnosti. (blackrain)
- Producentka Gabrielle Tana a její partnerka Carolyn Marks Blackwood získaly práva na knihu "Georgiana, Duchess of Devonshire" už v roce 1998. (ČSFD)
Reklama