Režie:
Mike HodgesScénář:
Mike HodgesHudba:
Roy BuddHrají:
Michael Caine, Ian Hendry, Britt Ekland, Tony Beckley, Alun Armstrong, John Bindon, John Osborne, Terence Rigby, Petra Markham, Rosemarie Dunham (více)Obsahy(2)
Poštvat proti sobě zkušeného zabijáka, to není nikdy dobrý nápad. Surový londýnský gangster Jack Carter (Michael Caine) odjede do rodného Newcastlu, aby objasnil tragickou smrt svého bratra Franka. Ten údajně zemřel při autonehodě, když řídil opilý. Jack má však od počátku podezření, že mladíka někdo zavraždil. Frank totiž nikdy nepil. Carter tudíž začne obcházet lidi z místního podsvětí, se kterými se ostatně dobře zná z minulosti. Zpočátku mu zdejší gangsteři dají jen najevo, že by měl všeho nechat a odejít. Jenže to rozhodně není Jackův styl. A s tím, jak muž postupně odhaluje souvislosti Frankovy smrti, stává se ještě umíněnějším – a brutálnějším... Britský snímek režiséra Mikea Hodgese je adaptací kriminálního románu Teda Lewise. Českým divákům je možná známější z amerického remaku Sejměte Cartera, v němž titulního hrdinu ztvárnil Sylvester Stallone. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (160)
Michaela Caina mám dost rád, ačkoli ho znám hlavně v jeho starších, mentorských (či rádcovských) rolích. Chyťte Cartera mě však s ohledem na očekávání jeho nesmlouvavého mládí a nekompromisního stylu pomsty zklamalo. Chce to víc než pořádný kus výdrže přečkat začátek, ale mdlé tempo se drží po celou dobu. Film tak zestárl a jeho starosvětské postupy se dnes míjejí účinkem. ()
Zabijáka, rodáka, který jde po povaze, po vrahovi svého bratra. Hned! Přímým zásahem na něho palte, rychlou kulku do něho vpravte, protože tehdy, až se s ním seznámíte, tváří v tvář stanete, hrozí, že vás ostatní už jen v rubáši oděné uvidí. Jako James Bond, jenže blond, s pečlivě pěstěnou "vlnkovou" pěšinkou zelektrizuje zástupkyně ženského pokolení, které rády svršky odhodí, rafinovaně odhalí své zbraně, do jediné. Rozjitří anglické sychravé, nelítostným kukučem rozcupuje na cimprcampr nemorální extempore. Uhlazený "odstřelovač" smilstva se nezastaví před ničím. Perfektní ničitel doupat, vratkých hrátek neřesti. Setne stíny sexuální špíny. Rozžhaví noční linky. Milenku na drátě pouhým hlasem roztouží, div se telefon pod tíhou jejího vzrušení, horkem z rozkoše nerozteče...,ale všechno má svou mez, za všechno se v tomhle světě platí. I ten, kdo loví černé punčochy, bude uloven, zanesen do černé kroniky. ()
Ťažko povedať, či sa film, nevydaril, alebo či "len" pôsobí tak zastaralo. Rok výroby je 71, ale film vyzerá, ako keby bol točený ešte v 60. rokoch....účesy, chovanie postáv, kamera, nudné zasadenie do priemyselného mesta/štvrte. Herecky to tiež nie je nič extra. Ani len Caine v hlavnej úlohe nie je presvedčivý. V takýchto roliach som ho videl viackrát, ale málokedy na rolu hodil. Tu to nie je tiež výnimka. Jediné, čo nepôsobí zastaralo, je viacero posteľových scén a odvážnejšia forma nahoty....sex po telefóne by som v takomto filme nečakal. Na atmosféru a náznaky drsnosti som si musel počkať až k záveru, škoda, že sa dovtedy príliš nevyskytnú. Kratšia stopáš by bodla tiež. Iba ťažko skrývam sklamanie, na viac ako slabšie 3 hviezdy to nemá, od krimitrileru som mal o dosť väčšie očakávania. ()
SPOILER. Je to příliš pomalé, což by nevadilo, ale nesmí to být nudné. Možná jsem byl příliš unavený při sledování, ale připadalo mi, že Carter první půlku filmu obchází lidi, kteří by mohli o smrti jeho bratra něco vědět, nebo do ní být zapletení a v druhé půlce filmu zjistíme, že jsou do ní zapletení de facto všichni, takže se jim postupně mstí hlava-nehlava, žena nežena, až se uspokojeně zbaví posledního hříšníka, koupí kulku. Naivní, bez nápadu, akční není akční, oplzlé není oplzlé, dramatické není dramatické. Ze studijních důvodů si pustím nepovedený remake se Stallonem, třeba se překvapivě budu bavit lépe. Na závěr trochu pozitivně - párkrát jsem se zasmál u scén, které mi připadly ad absurdum. ()
Životná rola Michaela Caina? Áno, mohlo to mať aj svižnejšie tempo, ale Get Carter je mimoriadne štýlový neo-noir (Carter vo vlaku číta Farewell, My Lovely, žmurk, žmurk) plný násilia, skazených postáv, slizkých ľahkých žien a nasiaknutý hutnou atmosférou špinavej priemyselnej brutalistickej Veľkej Británie. ()
Reklama