Režie:
Martin ScorseseScénář:
Laeta KalogridisKamera:
Robert RichardsonHrají:
Leonardo DiCaprio, Mark Ruffalo, Ben Kingsley, Max von Sydow, Michelle Williams, Emily Mortimer, Patricia Clarkson, Jackie Earle Haley, Ted Levine (více)VOD (4)
Obsahy(3)
Mrazivý thriller, ze kterého podle kritiků "sálá napětí tak, že je přímo horký na dotek", je výsledkem opětovné spolupráce oscarového režiséra Martina Scorseseho a Leonarda DiCapria.
Když federální agent Teddy Daniels dorazí do věznice pro psychicky narušené zločince na ostrově Shutter Island, zdá se, že půjde jen o rutinní vyšetřování. Jenže atmosféra na ostrově brzy zhoustne. Jak Teddy postupuje kupředu, odhaluje stále otřesnější a temnější skutečnosti. Nakonec zjistí, že existují místa, která člověku už nikdy nedovolí odejít.
(Magic Box)
Videa (3)
Recenze (2 602)
Výborná žánrovka s hutnou atmosférou, DiCapriem v jednom z jeho nejlepších výkonů a Markem Ruffalem, který zraje s každou rolí... Škoda jen přepálené stopáže. Ta nevadí ani tak v průběhu (kdy ve mě film skutečně dokázal budit nadšení, zájem a zvědavost z toho, co přijde dál a jak se to ještě zamotá), jako spíš ve finální vysvětlovací pasáži. Doslovnost se Scorsesemu, podobně jako v Departed, příliš nevyplatila... ()
Soundtrack: 1. Fog Tropes (Orchestra of St. Lukes, conducted by John Adams) ,2. Symphony #3: Passacaglia - Allegro Moderato (National Polish Radio Symphony, conducted by Antonio Wit) ,3. Music For Marcel Duchamp (Philipp Vandre, prepared piano) ,4. Hommage a John Cage (Nam June Paik) ,5. Lontano (Wiener Philharmoniker, conducted by Claudio Abbado) ,6. Rothko Chapel 2 (UC Berkeley Chamber Chorus) ,7. Cry (Johnny Ray) ,8. On The Nature Of Daylight (Max Richter) ,9. Uaxuctum: The Legend Of The Mayan City Which They Themselves Destroyed For Religious Reasons - 3rd M (Vienna Radio Symphony Orchestra; Peter Rundel, conductor) ,10. Quartet For Strings And Piano In A Minor (Prazak Quartet) ()
Vynikající pokus o restauraci amerického chápání filmu 50. let s úchvatnou formální stránkou, jak také jinak, když režisérem je Marty alias Martin Scorsese, pan Režisér. Strhující hudba, dokonalá kamera s těmi správně zvolenými filtry, všechny ty nájezdy a gradace (zvláště začátek filmu je dokonalý), úžasná střihová skladba, ohozy a atmosféra noir filmu, déšť, alkohol, temná minulost, deprese, bezvýchodnost... Osobně jsem měl ale trochu problém s obsahem a s přílišnou vykalkulovaností dějové linky, chápu, že závěrečná pointa je nutná pro zachování rámce, který byl běžný době a žánru, oceňuji dobové dozvuky nacistických hrůz, závodů ve zbrojení a zlomu spojeného s příchodem nových ,,overkill" zbraní a zvláště dobovým ohrožením komunismem, tou až hysterií, honem na čarodějnice, mccarthismem, praktikami senátního podvýboru pro vyšetřování tzv. neamerické činnosti, touhle temnou stránkou moderních amerických dějin, tu paranoiu a zvláštní pocit ohrožení, který na vlně protikomunistických nálad rozžehl senátor McCarthy a poté celý proces zvrhl v teror celé americké společnosti...to vše jsem jsem kvitoval s povděkem a vnitřní spokojeností, nemohl jsem se ale zbavit dojmu, že imitovaná béčkovost žánrových snímků 50. let je tu spíše na škodu, než ku prospěchu věci. Lituji, že Marty nenatočil něco více nadžánrového, ne jenom mistrnou repliku, ale moderní poklonu ctěnému žánru s reflexemi a rastrem 21. století... ()
Omluvy nebo dokonce pochvaly typu "pohrávání se s klišé", "žánrové hrátky" nejsou na místě. Shutter Island mi připomněl některá moje stylistická psaníčka z dob rané mladosti - mnoho odkazů, překombinovanost, dramatické flashbacky (pravda, trauma ze zmrzlých Židů v Dachau překvapilo i mě), mimózní dobový kontext vyčtený z wikipedie (Výbor pro neamerickou činnost, wtf?), celkově takové hochnóbl. Jediný rozdíl tkví v tom, že mě nezfilmoval Scorsese, který si tímhle doufám vybral svou senilnější chvilku. Oscara už má, tak ať brnkne De Nirovi, Pescimu a bandě herců s taliánským přízvukem a vrátí se do Vegas, to mu šlo vždycky skvěle (stejně jako vést herce, škoda upozaděného Ruffala). ... Když už letos jít na paranoidní thriller, volím mistra oboru Polanského, snad mě Ghost Writer nezklame... ()
V zevrubném náhledu relativně "jednoduchý" psychothriller (vlastně si pořád "jede to svoje"), jehož převážně dialogové snažení během prvních 3/4 filmu vlastně jen buduje půdu pro mocné finále, které svou pomalou důkladností a silou neústupné vlny tsunami smete jak filmovou postavu, tak nevěřícího diváka za obrazovkou (ne, nemyslím si, že zvrat je předem odhalitelný, pokud o filmu nic nevíte). Mistrný vypavěč Scorsese, znatelně ovlivněn klasicku školou Hitchcocka, však dokáže putování k vyvrcholení zpříjemnit silnými flashbacky, nenápadnými indiciemi, které si zasadíme do kontextu až později a v neposlední řadě také pěkným vizuálnem. 9/10 ()
Galerie (104)
Zajímavosti (45)
- Do postavy Rachel Solando (Emily Mortimer) bola zvažovaná aj Selma Blair, Kate Mara či Mia Kirshner. (pancoyote)
- Před obsazením Marka Ruffala do role Chucka Aulea uvažovali Leonardo DiCaprio (Teddy Daniels) a Martin Scorsese o obsazení Roberta Downeyho Jr. a Joshe Brolina. (TomikZlesa)
- Ve scéně, kdy Bridget Kearns (Robin Bartlett) požádá o sklenici vody, ji sklenici podá Chuck Aulea (Mark Ruffalo). V další scéně má ale Bridget ruku prázdnou a pije tak z imaginární sklenice. (HamplRadovan)
Reklama