Režie:
Martin ScorseseScénář:
Laeta KalogridisKamera:
Robert RichardsonHrají:
Leonardo DiCaprio, Mark Ruffalo, Ben Kingsley, Max von Sydow, Michelle Williams, Emily Mortimer, Patricia Clarkson, Jackie Earle Haley, Ted Levine (více)VOD (4)
Obsahy(3)
Mrazivý thriller, ze kterého podle kritiků "sálá napětí tak, že je přímo horký na dotek", je výsledkem opětovné spolupráce oscarového režiséra Martina Scorseseho a Leonarda DiCapria.
Když federální agent Teddy Daniels dorazí do věznice pro psychicky narušené zločince na ostrově Shutter Island, zdá se, že půjde jen o rutinní vyšetřování. Jenže atmosféra na ostrově brzy zhoustne. Jak Teddy postupuje kupředu, odhaluje stále otřesnější a temnější skutečnosti. Nakonec zjistí, že existují místa, která člověku už nikdy nedovolí odejít.
(Magic Box)
Videa (3)
Recenze (2 601)
K zbláznění dokonalé, "kafkovsky geniální". Hitchcock není mrtev, jenom si změnil jméno na Scorsese. Dodatek: přestože se jedná o film, který vypadá jako něco od Hitchcocka, jde spíše než o vysoustruženou žánrovku o charakterovou studii ala Michael Powell. Nevzpomínám si, kdy naposledy jsem si nadšeně říkal a pochvaloval, nakolik polemicky se pracuje se žánrovým odkazem, jak může být vybočení ze stylistického systému opojné a jak nápaditě jsou jednotlivé scény inscenovány, že je to celé hrozně chytře odvyprávěné, s precizně dávkovanými informacemi umožňujícími dva zcela odlišné výklady. Chápu ale, že to béčkové aranžmá spoustu lidí zmate, i když si myslím, že vypořádání se s béčkovou veteší je zvládnuto důsledněji a podvratněji než u posledního Spielberga a Kellyho (nejde o to, že pointa je předvídatelná, když neomyslitelně patří k filmům z 50. let, v jejichž stylu se celý snímek nese; navíc je posledním záběrem podvrácena). Je nutné si taky uvědomit, že prostřednictvím žánrové dobové kinematografie se film vyrovnává s kolektivní vinou a (po)válečným odkazem, a tak je velice aktuálním, přestože jde o dobovku. P.S. Osobně nepředpokládám, že by letos tuhle pecku něco překonalo... a pokud, pravděpodobně umřu v kině blahem. ()
Myslela jsem si, že pro mě bude Leonardo vždycky ten kluk z Titaniku, který mi i přes herecké nadání dokáže svou sladkou tvářičkou, vyvolat žaludeční problémy. Jenže on už je z něho pořádný chlap, který do svých rolí dává vše a já mu to žeru. Tak jako v Prokletém ostrově. Celý děj, před strhující pointou, odvádí práci hodnou zlaté sošky :o) Příběh o tolika neznámých se Vám snaží pomalu dávat čísla k vypočtení výsledku, který stejně spočítáte špatně. Proto tleskám, hercům a panu režisérovi, že mi dali takhle zabrat :o) Ještěže existují na konci učebnice výsledky :o) ()
Psychothriller s hororovými prvky a hutnou atmosférou. Velmi přesvědčivej DiCaprio tam má furt tajemný sny a režie nás později nechá tápat, co je jsou jeho halucinace a co realita. Chvílemi to dokonce vypadá, že si divák bude moci vybrat. Každopádně závěr je působivý a uspokojivý. Herci všichni perfektní. Hrozně se mi líbilo, jak Scorsese, hned ze začátku, nenásilně vyvolal asociace ústavu Shutter Island s nacistickými lágry a potom to zužitkoval v ději. V tomto filmu má prostě vše svoje přesné místo. ()
Skvělá atmosféra, výborní herci a to nejen ti hlavní představitelé, v čele samozřejmě vede DiCaprio - ten zraje jako víno a hraje tu dost komplexní postavu, dále mě nadchlo velmi lahodné prostředí psychiatrického léčebného ústavu na odlehlém ostrově a to vše navíc diriguje taktovka jednoho z nejlepších režisérů minulosti, současnosti a snad i budoucnosti, pana Scorseseho. První co vás jistě zaujme je kupodivu Teddyho kravata, ta je opravdu strašná a nejeden módní návrhář by se obracel v hrobě. Říkáte si, proč proboha takovou výstřednost, kterou byste čekali spíše na někom jako je Joker z Batmana, vůbec má na sobě. Samozřejmě to má svůj důvod, ale ten se dozvíte až mnohem později. Jak už jsme zvyklí, příběh se zdá být zprvu zdánlivě banální a pátrání po pohřešované pacientce jako jednoduchá rutina, ale vyšetřování se (ne)očekávaně začne komplikovat. Obdivoval jsem vymazlenou kameru, vizuální zpracování a krásy nehostinného prostředí ostrova. Teddyho halucinace, sny a válečné flashbacky také nadmíru zdařilé a hned po hereckých výkonech, jsou asi tím nejlepším, co může film nabídnout. Vizuální stránka je navíc doprovázena patřičným ambientním hudebním doprovodem, takže souhra obrazu se zvukem je místy skoro dokonalá. V tomto směru ale exceluje hlavně Max Richter, kterého jsem objevil teprve až s příchodem filmu Waltz with Bashir a i když tu má v podstatě jen jedinou skladbu - "On the nature of daylight", dokázala mě zkrátka dojmout i božsky ukolébat současně a hned jsem se naladil na tu správnou strunu. Drobné výtky mám spíše jen k samotnému zakončení. Kdyby se Teddy třeba probudil na operačním sále, stačila by už jen jedna šokující věta na dovysvětlenou a bylo by vymalováno. Takhle mi ta závěrečná 1/3 snímku připadala až moc natahovaná a zároveň i zbytečně detailně dovysvětlená. Shutter Island není bezchybný, nemám však mnoho, co bych mu mohl vytknout. (9/10) ()
Po hodině člověk začíná tušit, jak to vlastně asi je, i když může mít pochyby (což je fajn) – stačí, když už pár filmů s podobnou tématikou viděl. Přesto je to solidně natočené, herecké výkony jsou dobré, některé scény jsou opravdu dobré, ale jako celek to bylo až příliš dlouhé a nevtáhlo mě to natolik, abych na tu dlouhou stopáž zapomněla. Velmi silné 3*. ()
Galerie (104)
Zajímavosti (45)
- K filmu nevznikl žádný originální soundtrack. Martin Scorsese požádal svého kamaráda Robbieho Robertsona, aby hudbu pro film vytvořil z nějakých starších nahrávek. (Chatterer)
- Ve scéně, kdy Bridget Kearns (Robin Bartlett) pije, lze po dopití vidět na stole dva kroužky po sklenici. Předtím však na stůl sklenici nepoložila. (StarPlate)
- Skladba, ktorú počúva doktor Naehring (Max von Sydow), je "Klavírny kvartet a mol", ktorú skomponoval Gustav Mahler, keď mal 16 rokov. (Debreno)
Reklama