Reklama

Reklama

Ve snímku Únos vlaku 1 2 3 si Denzel Washington zahrál dispečera newyorského metra Waltera Garbera, jehož rutinní pracovní den je neočekávaně narušen odvážným zločinem – únosem jednoho z vlaků. Ten má na svědomí John Travolta coby Ryder, zločinec, který hrozí popravováním cestujících vlaku, pokud nedojde do hodiny k zaplacení vysokého výkupného. Garber se za pomoci svých dokonalých znalostí systémů podzemní dopravy pokusí o nemožné – vyzrát nad Ryderem a zachránit rukojmí. Hlavou mu ale stále vrtá jedna nevyřešitelná otázka: jak se zločinci hodlají s výkupným z metra dostat? (oficiální text distributora)

(více)

Videa (3)

Trailer 2

Recenze (712)

3DD!3 

všechny recenze uživatele

Tak jiné jak jen remake může být. Jinak film do pohody. Tony a Denzel přibrali do party Johna a svezli se metrem. Když člověk čeká co dostane musí být spokojený no ne? Záporný Travolta má vždycky něco do sebe a tady hláškuje jako o život. Doufám, že se povede dabing protože tohle by mohl být zase jednou film, který jde díky němu citovat. Sice mě mrzelo že scéna s panem Modrým na kolejích byla změněna, ale co nadělám tady by to asi nepůsobilo tak dobře. Potěšil John Turturro, který hrál tak obyčejně a "normálně" až jsem nevěřil vlastním očím. No a rád bych na závěr poděkoval ČSFD a Falconu za předpremiéru zdarma. Doufám, že se můžeme i v Ostravě těšit na další podobné projekce. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Fakt, že se v téhle konverzačce bez akce tolik času promrhá řečněním, není náhodný. Koresponduje s tím, jak je hezké, když jsou teroristé bílí muži a hovoří plynně anglicky, což dnes v době přílivu extremistických menšin není nikterak samozřejmé, po 9/11 zvláště. Celá ta podívaná je v tomto smyslu velice uklidňující. Také proto dnes vznikla, na objednávku kolektivního vědomí, aby utvrdila Američany i Evropany v nově nabytém přesvědčení, že hrozba al-Kajdy, která nebyla po 11. září schopna naplánovat jediný teroristický útok mimo území Afghánistánu a Pákistánu, je alespoň na chvíli zažehnána a ke slovu se mohou vrátit staří známí padouši, které máme tak rádi pro jejich čitelnost. Stále aktivnější ruskojazyčné mafie na území České republiky nás možná jednou postaví před podobnou potřebu po malých českých zlodějíčcích a vekslácích, kteří jsou vedle neproniknutelného organizovaného zločinu spíše zábavní a pro míru ohrožení bezpečnosti a vnitřního pořádku ČR zcela irelevantní. Travolta je ke všemu katolík, kazatel, a mluví nikoliv z distancovaného pohledu religionistického, nýbrž z vášnivého zaujetí teologického. Navrací na trůn sesazeného Boha na úkor nevyzpytatelného Alláha. Neakčno celé podívané podtrhuje i režisérská filozofie samotného Scotta, který vyloženě akčním režisérem nikdy nebyl. I tady vlastně žádná fyzická akce není, ale spíš akce ve smyslu jízdy a zoomování / odzoomování kamery, která kopíruje jízdu a příjezdy / odjezdy vlaků metra. Tony více krouží kamerou, než že by kroužil objekty před ní. Též o postavách se snaží vypovídat více slovy a informacemi, nežli prostřednictvím jejich činů a chování. Akční scény tu navíc nemohou být principielně právě z té až chorobné touhy pokecat si s teroristou, jak naznačuje komická, ovšem o to uvědomělejší scéna s převozem peněz, v níž auta nemotivovaně poletují vzduchem, anebo jiný bizarní příklad neochoty k akci, odstřelovač, jemuž vleze myš do nohavice. ____ I přes hojné výhrady kritiků a chladné přijetí diváků není od věci pojímat Únos vlaku 123 jako nesmírně důmyslnou žánrovou esej, v níž je nasilážováno pozoruhodné množství odkazů a zastrčených komentářů. Přesvědčuje nás o tom vedle oscarového scénáristy Helgelanda způsob, s jakým se tu pracuje s žánrovou pamětí obou hrdinů. Zejména Travolta je dokonale střižená žánrová figura poučená o pravidlech světa, v němž se nachází. V úvodu například klade otázky, třebaže zná předem odpovědi. Klidně si zvesela pochoduje po manhattanském mostě všem na očích a v metru před odstřelovači, a to nejen proto, že jsou neschopní, ale protože ho vprostřed filmu zasáhnout nemohou, neboť tady nejsme v Psychu, kde Hitchcock drze vykuchal hlavní hrdinku po první půlhodině. Především ale Travolta dobře ví, že i kdyby přece jen zemřel, objeví se znovu coby padoušský bad-ass jinde, v jiném podobném žánrovém světě, aby vyvolal u diváků rozkoš z opakování známého. Co bychom na konci filmu měli tendenci vnímat jako zpátečnický republikánský závěr, shodující se s typicky středostavovským vnímáním, které se dá shrnout do morálního přikázání zabít „narušitele“, je ve skutečnosti znalostí žánru poznamenané chování Travolty, který reprezentuje ideu věčně se navracejícího, nesmrtelného. Coby padouch zůstává stejný, vstává z popela zas a znovu s každým dalším filmem. Změně podléhají pouze klaďasové. Dispečer Garber, jehož cesta vede od hříchu skrze vyznání se až k vykoupení, prodělal během filmu dost výrazný vnitřní vývin, kdežto Travolta zůstává v závěru takový, jaký vstoupil do expozice, přesvědčený o své pravdě a tedy i o oprávněnosti svého boje. (-spoiler-) Žádá-li Travolta Washingtona, aby ho zabil, činí tím přesný opak k Rose McGowan z Vřískotu, která prosila pana Ghostface, ať ji nezabíjí, protože by chtěla být v dalším díle. Jenže zatímco Vřískot je parodie a žánrová schémata humorně karikuje či neguje, Únos vlaku 123 je pastiš a jako takový tato schémata, ilustrovaná závěrečným: „Zastřel mě. No tak, ty hajzle! Zastřel mě!“, s až absurdní přemrštěností naplňuje. ____ Vedle anglicky mluvících a donekonečna řečnících padouchů nabízí Únos vlaku 123 ještě jeden zajímavý příspěvek ke komunikaci, konkrétně ke komunikaci v soudobém multimedializovaném světě elektronické korespondence, kde se setkáváme s bližními spíše přes facebook či email, nebo v počítačové hře než ve skutečnosti. Všechno to začalo s proměnou rodiny ve 20. století. Ve dvacátých letech seděla ideální rodina při večeři kolem stolu, povídala si a byla ve vizuálním kontaktu. Ve čtyřicátých letech, poté co přibyl do jádra rodiny radiopřijímač, rodina poslouchala vysílání a méně si povídala, ale stále byla ve vizuálním kontaktu. Od šedesátých let se vlivem televize nemohli vzájemně vidět ani slyšet. Od osmdesátých let už měl každý svůj televizor a nemuseli sedět pohromadě. O to víc si dnes po letech izolace a jednostranného rozhlasového a televizního vysílání komunikaci užíváme, mnohdy s nejbližšími příbuznými, aniž o tom víme. Častá situace rodinného domku, kde spolu žije rodina, která na sebe narazí spíše v online hře nebo na chatu a je překvapena setkáním tváří v tvář, kopíruje setkání obou hlavních postav z filmu, které je v tomto směru symbolické. Travolta pochválí Washingtonovu výšku a utrousí, že dobře vypadá. Tuto dychtivost po nepřetržité komunikaci posiluje vedle spojení s vlaky metra přes obrovskou tabuli v dispečerském středisku také videochat dívky s uneseným chlapcem a hlavně pohozený počítač, který všudypřítomnost komunikačních médií ke škodě zločinců stvrdí, neboť zákonné složky je vidí a vědí, jak vypadají – a oni ztratili tvář tím, že ji získali. () (méně) (více)

Reklama

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Zbytočný film. Keby to bola len nejaká televízna alebo direct-to-dvd produkcia, tak zdvihnem palec, ale letný akčný trhák s Washingtonom? Toto? Niekto tu bohapusto plytvá talentom. Tony Scott ide na pol plynu, nemá sa čoho chytiť, kde sa predviesť (film neobsahuje ŽIADNE akčné scény - to, čo je nastrihané v traileroch, je jedna náhodná havária policajného auta), videoklipový vizuál je v tomto prípade totálne samoúčelný, niet napätia, niet tempa. Washington a Travolta hrajú slušne, majú napokon slušne napísané postavy (na "letný akčný thriller"), ale inak pusto a prázdno. Skončilo to pred hodinou a už som pol filmu zabudol. 5/10 ()

Kaka 

všechny recenze uživatele

Nejvíce zdaleka nadchne práce Briana Helgelanda. Na minimu prostoru staví výtečný scénář s kupou strhujících dialogů a explozivními výměnami názorů a myšlenek mezi hlavními protagonisty. Washington je jedním z nejtaletovanějších herců současnosti a travolta si záporáka užívá s chutí sobě vlastní. Dynamika a drajv díkybohu nechybějí a když už se zdá, že se vše až příliš zamotává a film ztrácí počáteční silný tah na branku, Scott zařadí další rychlost. Nechybí samozřejmě nezaměnitelný vizuál. Jednoduchá, ovšem kvalitně udělaná jednohubka. ()

Psema 

všechny recenze uživatele

Helgelandův scénář by strašně rád uháněl kupředu, ale bohužel je jedinou součástkou, která se tím směrem výrazněji pohybuje. Scott, Washington, Travolta... dokonce i Harry Gregson-Williams jedou na setrvačník a doufají, že vagón plný rukojmí dorazí do poslední zastávky pouze za pomoci provařených trademarků, přebytečného "madrfakrování" a siláckých gest. Což se dá promíjet u bezmozkového akčňáku postávajícího na rovině sci-fi a čisté fantasmagorie, ale ne v papírově chytrém thrilleru, v němž se přes pokusy o sociální přesah těžko hledá čas na všechno ostatní. Zbytečný film... pro všechny. ()

Galerie (45)

Zajímavosti (24)

  • Ryder (John Travolta) ve filmu řekne, že pochází z New Jersey. Z New Jersey pochází i jeho představitel John Travolta. (AlfaNumerO)

Související novinky

R.I.P. Tony Scott (1944 – 2012)

R.I.P. Tony Scott (1944 – 2012)

20.08.2012

V neděli 19. srpna zhruba ve 12:30 režisér Tony Scott „bez zaváhání“ skočil z mostu Vincenta Thomase v San Pedru. Skok byl smrtelný. V Scottově kanceláři byl posléze nalezen dopis na rozloučenou,… (více)

Hvězdné nábory i útěky

Hvězdné nábory i útěky

19.07.2009

Máme pro vás spoustu castingových novinek, tak se nezdržujme úvodními řečmi a přejděme rovnou k věci. Robert De Niro si prý zahraje v Rodriguezově krváku Machete, jehož natáčení startuje už 29.… (více)

Tony Scott chce opravdové gangstery

Tony Scott chce opravdové gangstery

07.06.2009

Kam? K sobě domů asi ne. Ale do svého remaku drsňárny Waltera Hilla The Warriors rozhodně ano. Na filmu už prý intenzivně pracuje a v rámci příprav se osobně setkal s představiteli všech… (více)

Nezastavitelný Tony Scott

Nezastavitelný Tony Scott

31.03.2009

Tentokrát doslova. Ridleyho mladší brácha a pořád jeden z nejlepších akčních režisérů na planetě natočí pro 20th Century Fox thriller Unstoppable. Možná si vzpomenete, že film původně dostal na… (více)

Reklama

Reklama