Reklama

Reklama

Perníkový táta

(seriál)
  • USA Breaking Bad (více)
Trailer 2
USA, (2008–2013), 49 h 16 min (Minutáž: 43–58 min)

Tvůrci:

Vince Gilligan

Hudba:

Dave Porter

Hrají:

Bryan Cranston, Aaron Paul, Anna Gunn, Dean Norris, Betsy Brandt, RJ Mitte, Bob Odenkirk, Jonathan Banks, Giancarlo Esposito, Jesse Plemons (více)
(další profese)

VOD (1)

Série(5) / Epizody(62)

V kompletní druhé sezóně seriálu Perníkový táta Waltovi (dvojnásobný držitel Ceny Emmy® Bryan Cranston) a Jessemu (Aaron Paul) vše přerůstá přes hlavu. Jejich podnikání dosahuje nových rozměrů a oba zažívají, co všechno obnáší obchodování s drogami. Proslulý modrý amfetamin z nich udělal boháče, ale pro Walta je stále složitější skrývat pravdu před svou manželkou Skyler (Anna Gunn), synem Walterem juniorem (RJ Mitte) a švagrem Hankem (Dean Norris), protidrogovým agentem. Ze všech sil se snaží udržet svůj život pod kontrolou, musí se ale potýkat s brutálními drogovými dealery, stále odtažitější ženou a synem, blížícím se narozením dcery a drogově závislým obchodním partnerem – a při tom všem navíc bojovat s rakovinou plic v konečném stádiu. Za kamerou Perníkového táty: Kompletní druhé sezóny stál Michael Slovis, střihu se ujala držitelka Ceny Emmy® Lynne Willingham, A.C.E. Výkonnými producenty byli Vince Gilligan a Mark Johnson. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (12)

Trailer 2

Recenze (1 496)

Matty 

všechny recenze uživatele

Televizní seriál napsaný a natočený se stejnou svědomitostí, s jakou Walt vaří Blue Sky. Následující výběr ze SPOILERoidních poznámek, které jsem si zapisoval během všech pěti sérií nechce být komplexní analýzou, ale rozborem několika dílčích oblastí seriálu alespoň částečně rozkrýt, v čem tkví jedinečnost Gilliganova počinu. ___ Vývoj vyprávění se po celý čas zdá být určován Heisenbergovým principem nejistoty. Přes předpokládaný směr vývoje (z oběti vnějších okolností v manipulující monstrum) nelze dopředu odhadnout, kdy se co podělá a kdo prodělá jakou charakterovou proměnu. Breaking Bad nevychází vstříc diváckým očekáváním tím, že odmítá zažitá vyprávěcí schémata. Znejišťuje nás svým úsilím o větší pravděpodobnost probíhajícího dění, vytvářením dojmu, že může dojít téměř k čemukoli. Od vytváření vlastních hypotéz však neodhadnutelný vývoj neodrazuje. Seriál nás „předsunutými“ scénami v prologu naopak sám pobízí k aktivnímu zasazování viděného do celku vyprávění. Napětí není čerpáno jenom z divácké nejistoty, k čemu dojde, ale naopak také z vědomí toho, co která postava ví, nebo neví. Tvůrci pracují s několika ohnisky vyprávění, staví proti sobě protichůdné zájmy postav, které musí často čelit rizikům přicházejícím z různých sfér (užší a širší rodina, instituce, podsvětí). Proměna vnímání postav je vázána na to, co o nich víme, nakolik si jich vážíme a kolik mravních deliktů jim jsme ochotni odpustit. Fascinující je sledovat nesamoúčelné „špinění“ hrdinů. V posledních sériích byste těžko hledali postavu bez viny. Zvyšující se sázky postavy nutí přemýšlet více dopředu, čím se z nich stávají lepší hráči. Sebe-stylizace a přetvářka nejdou k duhu zejména Jessemu, který možná představuje nejslabšího hráče, ale také figurou, na kterou je v poslední epizodě vázán nejsilnější katarzní efekt. ___ Skutečným soupeřem většiny postav je jejich vlastní potenciál, který buď nedokáží naplnit (vinou svou i systému, který je opakovaně zrazuje), nebo jej naplní za neadekvátní cenu. Hrdiny vyprávění sjednocuje také jejich nejednoznačnost. Každý může vystoupit ze své role, ať již přijaté dobrovolně nebo pod tlakem okolí. Neboť nic není fixní a libovolné rozhodnutí libovolné postavy jsme nuceni posuzovat v kontextu jejího předchozího jednání, lze pochybovat také o Waltově přiznání v poslední epizodě, že rodina byla pouhou zástěrkou pro jeho zločineckou dráhu (na kterou se tudíž vydal ze sobeckých pohnutek, ne kvůli zajištění ženy a syna). Skutečně nebylo zpočátku jeho motivací něco jiného než moc a peníze? V přehodnocování názoru na postavy nám pomáhá využívání paralel (Hank náhradním otcem Walta Juniora, Walt náhradním otcem Jesseho), které nás vede ke vnímání podobných situací v odlišných kontextech a poukazuje na některá klíčová témata seriálu. ___ Kariérou drogového bosse si Walt ventiluje svou agresi nastřádanou z mnoha zdrojů. Neobstál jako živitel rodiny, očekávání nenaplnil ani jako otcovská autorita (syn získává rady, jak být mužem, od Hanka). Svým druhým životem si navíc kompenzuje selhání vlastního těla. Vydělává si mimo systém také proto, že z něj byl vinou své nemoci vyloučen. Neboť jako člověk s rakovinou značí smrt („jiné“), je společností odmítán. Vaření perníku mu umožňuje zvítězit nad náhradními otcovskými a manželskými figurami a zužitkovat svůj výjimečný intelekt alespoň mimo oficiální struktury. Dlouho ho neopouští víra v tradiční, resp. povinný rodinný model. Teprve ve finále, ničím nespoutáván, všemocný a všehoschopný, může dát plný průchod svému potenciálu, bezezbytku se proměnit v člověka, kterým mu možná od začátku bylo předurčeno se stát.____ Mimořádné tematické rozpětí seriálů dělá z Breaking Bad vděčný materiál pro sociologické studie o úzkostech soudobé Ameriky (drogy, peníze, smrtelná nemoc, neúčinný systém sociálního zabezpečení). Kdo chce prorazit, nemůže ctít zákon a věčně okolo sebe ze stovek drobných lží budovat fasádu slušného občana. Seriál mnohokrát relativizuje oddělení „velkých“ lží s širokým dosahem od malých rodinných lží. Podstatou obojího je pokrytectví. Namísto toho, aby se učili větší otevřenosti, jsou hrdinové čím dál obratnější v konstruování náhradních světů a vymýšlení smyšlených příběhů (Walt jako gambler). Jak ale všichni postupně zjistí, skutečné drama se ale odehrává za těmito papundeklovými kulisami. Je fascinující sledovat, jak scenáristé postavy provádějí víceúrovňovou sítí lží, jak nakládají s jejich různou informovaností o existenci určitých světů a jeho domnělých obyvatel (rodina, podsvětí, práce jsou nejprve výrazněji odlišené také výtvarně, ale postupně všechny „ztemní“ do stejné barevné palety). ___ Nesmírně vděčný je Breaking Bad také z hlediska stylu, který se proměňuje nejenom v rámci epizod, ale i jednotlivých scén (rekontextualizací a/nebo odhalením nové informace jsme navedeni k tomu, abychom scénu vnímali z jiné perspektivy). S grafickou návazností záběrů, rozehráváním akce ve více plánech nebo vytvářením významů pozicí a pohybem kamery si tvůrci vyhráli mnohem více než lecjaký hollywoodský nádeník, disponující stonásobně větším rozpočtem. Scorsesem nadopované střihové koláže bych si dokázal pouštět do zblbnutí, emblematický prostor Nového Mexika už léta nebyl využit k tak strhujícímu oprášení klasických westernových motivů (přepadení vlaku) a poslední epizoda může úrovní režie směle konkurovat některému z lepších Hitchcockových thrillerů. Je toho hodně, co by se dalo ještě napsat, ale tón by zůstal stejně oslavný. V Breaking Bad totiž obsahuje tolik pozitivního, že považuji za malicherné zmiňovat těch pár drobných nedostatků. Nestává se často, aby vám nějaký seriál umožnil být prakticky nekritický. Díky za to! 100% Zajímavé komentáře: DaViD´82, Radek99, Toj, pleonasmus () (méně) (více)

Radek99 

všechny recenze uživatele

Fascinující vzepření se osudu hlavního hrdiny! Americká krása rozvolněná do délky televizního seriálu. Breaking Bad je jedním z nejlepších seriálů současnosti a jako takový nabízí mnohé - příznačně postmoderní televizní tvar kombinující synkretismus vlivů (mexická lidová kapela na začátku jednoho z dílů opěvující mýtus hlavního hrdiny, televizní reklama na kuřecí speciality na začátku dalšího, nákup nových aut formou videoklipu atd.) i rozličných žánrů, v nichž k sobě tvůrci spojují jak divácky atraktivní dějovou linku točící se kolem výroby a distribuce drog, tak i vedlejší dějové motivy týkající se reálného zobrazení života a problémů současné Ameriky, tedy tak různorodé žánry, jak jimi jen mohou drogový thriller, sociální drama a rodinné drama být. Přitom je daná žánrová symbióza velice funkční a nepůsobí ani na chvilku nepatřičným dojmem. Navíc terapeutická scéna s polštářkem z první série je jednou z nejdepresivnějších situací, jakou jsem kdy v televizi viděl inscenovanou, stejně tak je nejpůsobivějším absolutní přerod kladného hrdiny do záporného. A jako u jednoho z mála seriálů jsem během sledování naprosto vůbec netušil, kam se zprvu tak průhledný příběh vyvine...po závěrečném dílu 4. řady jsem opět úplně paf... Mimochodem, ženy zobrazované v tomto seriálu jsou skutečně z jiné planety. Škoda jen toho nešťastně zvoleného českého distribučního názvu. PS: Díl s04e10 je tedy opravdu velký nářez...a také vědomí, že Waltův modrý pervitin se dá koupit i u nás v České republice (s05e08), máme tam za velkou louží celkem žalostnou pověst... Série 1: 100% Série 2: 100% Série 3: 90% Série 4: 100% Série 5: 90% ()

Reklama

Niles 

všechny recenze uživatele

Je Breaking Bad a potom všetky ostatné seriály. Na jednej strane nerozumiem ako mi mohol taký fantastický seriál tak dlho unikať, dozvedel som sa o ňom prednedávnom a len náhodou. Na strane druhej som rád, že som ho začal pozerať až teraz, keď je už vonku bez ôsmich dielov celý seriál. Totižto čakať celý týždeň diel za dielom, nieto ešte rok medzi sériami, by som asi nezvládol. Takto som mohol pozrieť päť a pol sérií asi za dva týždne, niektoré diely majú také mega cliffhangery, že proste treba okamžite vidieť ďalší. Silne návykový seriál. Rozbeh je trochu pomalší, sú samozrejme aj slabšie časti, kedy sa takmer vôbec nič nedeje, avšak keď už sa niečo deje tak to stojí za to. Má to prepracovaný dej a postavy, napínavé časti, kvalitné herecké výkony (Bryan Cranston a Aaron Paul sú skvelá dvojica), neskutočne veľa originálnych nápadov a stále je nemožné predpovedať vývoj v deji. Hlavne taký koniec tretej a štvrtej série prekračujú hranice seriálu a hravo strčia do vrecka nejeden akčný celovečerný film. Humor je tu tiež, v prvej polovici najviac zabáva konfrontácia učiteľa chémie s dílerom-amatérom, ktorí sa spolu púšťajú do varenia metamfetamínu, v druhej je to napríklad postava Saula Goodmana, právnika, ktorý je snom každého kriminálnika – všetkých pozná a všetko vybaví ak dostane poriadne zaplatené. Hlavná postava sa zmení na nepoznanie a ťažko povedať komu ešte budeme v závere fandiť. Cítim, že nás čaká veľkolepý koniec, už len vydržať do leta... Úprava: Po finálovej časti som smutný, že je koniec, ale zároveň šťastný, lebo som videl niečo nevídané a neprekonateľné. Myslel som si, že to už nemôže byť lepšie ako predchádzajúce série, ale celá piata séria je jedna obrovská bomba. Skutočne tu platí, že každá séria je lepšia ako tá predošlá. Zrejme je aj dobre, že to skončilo, keď si to príbeh vyžadoval a neťahalo sa to umelo, takto to zostane seriál bezchybný. Vince Gilligan je génius a jeho ďalšie projekty budem pozorne sledovať. Nepoznám lepší seriál a neverím, že ho niekedy uvidím. Mojou malou nádejou je aspoň spin-off so Saulom. PS: Zaráža ma aký je tento skvost u nás stále málo známy. Jednoznačne ho všetkým odporúčam. Remember my name... ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Myslím, že po čtyřech sériích už můžu hodnotit. A bude tu hodně spoilerů. Breaking Bad má totiž svůj vlastní, hrozně zajímavý styl. Opravdu se mi líbí, že je to totálně na pokračování, nejsou tu žádné časové mezery v ději mezi epizodami, ani mezi sériemi. Vše vždycky pěkně navazuje. Má to výborný duo hlavních postav chemickej MacGyver Walt a permanetně sjetej, nebo psychicky zničenej Jesse. Děj se navíc taky stále vyvíjí a hlavně to Walterovo a Jesseho stoupání ve zločinecké hierarchii je podáno pěkně pomalu, ale jistě, takže se s tím člověk sžije a přijde mu to tak nějak uvěřitelné. Některé epizody a scény jsou fakt dokonalé (plazící se Mexičani na začátku třetí série, hystericky se gebící Walt, když zjistí že nemá prachy na "zmizení" ke konci série čtvrtý , nebo třeba Stay out of my territory). Je to fakt napínavé, bohužel se najdou i hodně slabší díly. Třeba všechno, kde je Hankova manželka mě sere a nudí. A jsou tam i zbytečnosti (pád letadla) a vycucávky z prstu (ňáký ty konvalinky, kdy to tomu klukovi jako podstrčil?) Je to ale hodně kvalitní seriál. A nejlepší postava je bezkonkurenčně Saul Goodman. P.S: po páté sérii musím uznat, že takhle pěkně uzavřený seriál se objeví málokdy. To si zaslouží absolutorium. ()

Satan 

všechny recenze uživatele

Seriál o kupení špatných zpráv a postavení se jim čelem. Jste znudění svým životem středoškolského učitele chemie? Je vám diagnostikována rakovina plic? Máte rodinné trable? Začněte vařit perník! Výborná premisa je navíc podložena švagrem z protidrogového a je jen otázkou času, kdy se tohle velké odhalení představí v celé své kráse (Dexterovi to trvalo 6 řad). Jinak několik důvodů, proč je seriál šupa a vyplatí se ho sledovat: kontinuální děj, kde se řady dělí pouze nějakým vrcholným momentem, je ku prospěchu věci. Na povrch totiž vyplývá i postupná a uvěřitelná proměna Walta z ustrašeného chlápka na respekt budícího kriminálníka. Dále vynikající prology jednotlivých dílů, které se většinou ukážou jako flashbacky, ale vzácně i velmi teasující flashforwardy + nepředvídatelnost situací - i ve 4. řadě lze děj dopředu těžko odhadnout a s postavami se manipuluje dle libosti (zvlášť zásahy shůry mají své osobité kouzlo). Velmi potěšilo (možný SPOILER) úplné zainteresování manželky do Waltových záležitostí. Jednak se Skyler ukázala jako možná ještě větší vychcánek jak Walt a zadruhé se tím kupí jedna lež na druhou a jak už to v životě a v seriálech bývá, na kostlivce ve skříni vždycky jednou dojde. Vic Mackey ze SHIELDu by mohl vyprávět...Velký příslib do budoucna a zatím se to drží v mezích, kdy typický neduh seriálu co další řada, to větší a vykonstruovanější zápletky (viz 24 hodin) je prozatím vysvětlen Waltovým (a Jesseho) postupným šplháním nahoru po kriminálním žebříčku. V tomto ohledu je snad celá první řada jedním velkým pilotem. Hodně potěší fyzické herectví Cranstona a vedlejší postavy jako Saul nebo Hank. Navíc skvělý černý humor a smysl autorů pro ironii a odkazy na mafiánské filmy. P. S. viděno podruhé - geniální, ta kauzalita a determinismus jsou mi strašně sympatické (zvlášť po konci třeba GoT)...1. série = 80% | 2. série = 90% | 3. série = 90% | 4. série = 95% | 5. série = 100% ()

Galerie (941)

Zajímavosti (298)

  • V seriálu je řečeno, že v České republice je na pervitinu závislých 5 % obyvatel. Podle šéfa protidrogové centrály je skutečnost mnohem nižší: závislých na pervitinu je u nás odhadem 38 000 lidí, což představuje pouhých 0,36% populace. (AlfaNumerO)
  • Aaron Paul ztvárnil vulgárního feťáka Jesseho Pinkamana. Jak uvedl v pořadu Conana O'Briena, jeho otec byl ministrem americké vlády, takže Aaron za celé své mládí v domě jedinkrát nezaklel a své první pivo si dal až v osmnácti letech. (vyfuk)

Související novinky

Zemřel herec Mark Margolis

Zemřel herec Mark Margolis

04.08.2023

Ve věku třiaosmdesáti let zemřel ve čtvrtek v nemocnici Mount Sinai v New York City po krátké nemoci americký herec Mark Margolis, mnoha divákům známý především jako zlověstný don Hector Salamanca ze… (více)

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

29.12.2022

Opět se nám blíží konec roku, ale ještě před tím, než se všichni ČSFĎáci rozutečou do víru silvestrovských oslav, máme tu tradiční ohlédnutí za nejlepšími filmy a seriály roku podle nejoblíbenějších… (více)

Reklama

Reklama