Reklama

Reklama

VOD (1)

Fanatismus je zhoubnější, než mor. Britsko-německý film se Seanem Beanem v jedné z hlavních rolí.  Léta Páně 1348, v anglickém království řádí epidemie moru. Smrt si nevybírá a kosí všechny bez rozdílu, v bezpečí před ní nejsou ani mniši za zdmi kláštera. Jedním z nich je mladý novic Osmund, jenž je rozerván mezi láskou k dívce Averill a láskou k Bohu. Rád by klášter opustil, ale také touží sloužit Bohu, a tak jej žádá, aby mu seslal znamení. V té chvíli do kláštera přichází biskupův vyslanec Ulric a přináší zvěst o vesnici, nepostižené morem. Mezi lidem se šušká o nekromantovi, který ve spojení s temnými silami umí křísit mrtvé, a takovým pověstem musí církev učinit přítrž. Vesnice se nachází uprostřed Velkého močálu a Ulric potřebuje průvodce. Osmund se sám nabídne a vydává se tak vstříc světu temnoty a krutého fanatismu.
Snímek Černá smrt, žánrově oscilujíci mezi historickým dramatem a hororem, nabízí kromě napínavé podívané také úvahu nad vztahem víry a moci a nebezpečím jakéhokoli fanatismu, plynoucího ať už z vypočítavosti, či hlubinných osobních pohnutek. Působivě zpracovaný příběh některými svými motivy dává vzpomenout kultovního Wicker Mana (1973) Robina Hardyho, Coppolovu Apokalypsu (1979), ale na mysl přijde i Vláčilovo Údolí včel (1967). Že tíhne k temnějším filmovým příběhům režisér Christopher Smith prokázal již svými předchozími hororovými snímky Metro (2004) a Izolace (2006). (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (723)

Kaka 

všechny recenze uživatele

Tvůrčím způsobem osobité, atypické a vyjmečně temné. Svým šedivým tónováním a neutuchající mysteriózní náladou to silně evokuje Annaudovu klasiku Jméno Růže. Jen Bean a spol trochu více šermují meči a sem tam někomu upadne ruka, noha a nebo rovnou hlava. Není to divoká bestiální jízda, ani horor. Zajímavě to ale osciluje v (anti)náboženské tématice, protože každý z hlavních hrdinů názorově vyjadřujě nějaký postoj k věci a zároveň každý z nich je v podstatě záporný. Tedy ryze individualistický a tématicky poměrně zdatný film o křesťanství a pohanství, příčemž nelze jasně definovat vítěze a tu správnou cestu. Se zvučnějším režisérem by to bylo možná ještě větší a působívější, tady ty ambice ale zcela jasně absentovaly, mělo se jednat o malý, komorní film. A je naprosto jasné, kde se tvůrci castingově inspirovali při skládání GOT. Carice van Houten božská a Bean - to je už stará známá písnička. ()

Hrabka 

všechny recenze uživatele

Christopher Smith: Metro - fajn, Izolace - fajn, Triangle - paráda, Černá smrt - slabota. Aspoň pro mě to slabota určitě byla. Středověk - ano, rytíři a udatní bojovníci - ano, bitevní vřavy - ano, výpravný epos - ano, náboženský epos - ne, ne, ne. Naprosto chápu, že se to někomu líbilo, ale já prostě nemám tyhle nábožensky vykonstruované příběhy rád. Šílený fanatismus provází celý film a mně je to hodně proti srsti. Výprava byla dobrá, ale muselo by jít o něco jiného než o co šlo v tomto případě, aby mě film více zaujal. Začátek docela ušel, ale ke konci to bylo horší a horší. 50% ()

Reklama

lamps 

všechny recenze uživatele

Opravdu skvěle vystižená atmosféra tehdejších tvrdých a nekompromisních časů, napětí by se chvílemi dalo skutečně krájet. Sean Bean jako vždy potěší a ve své roli je velmi přesvědčivý, stejně jako většina dalších herců, byť většina z nich má nezpochybnitelnou výhodu naprosto necharakterní postavy, která jen mává mečem. Zápletka je dobrá, zpracování hodně drsné a surové a výrazně se opírající o naprosto děsivou krajinu. S takovýmto náboženským námětem bývá někdy film pěkný průser, ovšem tady zpracovali tvůrci příběh dost silně a poutavě, takže odpouštím i pár přehmatů ve scénáři a zůstávám spíše u chvály. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Vyneste své mrtvé.. Píše se 14.století, Stoletá válka proti Francouzům je teprve v plenkách a Anglii sužuje nemilosrdná Černá smrt (ti lidi už vážně nevěděli, jak se na den ulít z práce). No a kde se mor ještě nevplížil, tam dějí se dozajista čáry, takže jej do oněch míst v rámci křížové výpravy a politiky rovné šance raději přineseme. Pochopitelně, s božím požehnáním.. Lež a strach jako nástroj manipulace přináší záhubu napříč všemi vírami i ateismem, o tom není pochyb. Kdo ráno na záchodě rozsvítí vypínačem a považuje světlo za Boží znamení, když má pak průjem, svede to na Boží hněv a následné uklízení zasrané mísy si spojí s Božím trestem, tomu to asi budete těžko vysvětlovat, nicméně já bych nehledal ve Smithově snímku nějakou hlubokou myšlenku, či intelektuální tělocvičnu, ale jen syrové béčko s bohulibou partičkou kolem Boromira Beana (především ten plešatý, co vypadal jak tlustší brácha McConaugheyho - to byl povedený kousek), která chce do pohanské vesničky vnést trochu těch křesťanských tradic a vy si můžete mezi těma dvěma tábory přehazovat sympatie jako horký brambor. Tímto odpouštím kameramanovi, který občas zapomněl na ranního panáčka proti drkotám, i těm, kteří se ohrazují proti žánrovému označení horor. Horor přeci znamená "hrůzu" a myslím si, že osobní zkušenost z oné doby a ochutnání její vymožeností (pobyt v pohanské vodní klícce s vyhlídkou na protáhnutí kloubů mezi koňmi, či nepodařený start kacířské rakety na hranici) by ji ve většině z nás bez problému vzbudila.. ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

Drsna historicka depka, kde je vse radne temny, spinavy a krvavy a nekona se zadnej happy-end a kdyz nad tim tak premejslim ani jedina optimisticka scena. Tady od zacatku do konce lidi chcipaj na mor, fanaticky se tu prosazuje vira, proste depka. Jedinej problem je, ze celej dej si vystaci s cestou bandy zoldaku do vesnice a nic moc se nedeje a tudiz se celej film lehce tahne. Nijak zvlast to ani nezachranujou herci, ktery nemaj moc co hrat a tak se aspon tvari drsne, ale aspon pusobi docela charismaticky. Zminil bych pouze Tima "Percyho" McInnernyho, kteryho jsem pekne dlouho nevidel, popravde nevim, ze bych ho videl jinde, nez v Cerny Zmiji a tady si dal docela drsnou roli, coz me vcelku prekvapilo. Slabsi 4*. ()

Galerie (61)

Zajímavosti (12)

  • Otisk Ulrichovi (Sean Bean) podrážky, na němž je patrná moderní inovace obuvy ve formě zřetelného vroubkování, je možné vidět ve scéně, kdy se vzdaluje od umírajícího vlka. V tehdejší době bylo možné setkat se výhradně s obuví bez vzorkované podrážky, tedy ploché. (Conspi)
  • Způsob, kterým je ve filmu upalovaná čarodějnice, odpovídá zvykům tehdejšího obyvatelstva Německa. V Anglii, kde se příběh filmu odehrává, se považovalo za správné přivázanou čarodějnici upálit ve svislé poloze. (Conspi)

Související novinky

Středověk, mor, černá magie, zombíci

Středověk, mor, černá magie, zombíci

06.02.2008

Brrr! Už tahle kombinace zní nepříjemně, takže od britského gotického hororu Black Death neočekávejte žádnou vesnickou selanku. Jsme v Anglii během první vlny černé smrti, tedy epidemie moru. Jakoby… (více)

Reklama

Reklama