Reklama

Reklama

VOD (1)

Fanatismus je zhoubnější, než mor. Britsko-německý film se Seanem Beanem v jedné z hlavních rolí.  Léta Páně 1348, v anglickém království řádí epidemie moru. Smrt si nevybírá a kosí všechny bez rozdílu, v bezpečí před ní nejsou ani mniši za zdmi kláštera. Jedním z nich je mladý novic Osmund, jenž je rozerván mezi láskou k dívce Averill a láskou k Bohu. Rád by klášter opustil, ale také touží sloužit Bohu, a tak jej žádá, aby mu seslal znamení. V té chvíli do kláštera přichází biskupův vyslanec Ulric a přináší zvěst o vesnici, nepostižené morem. Mezi lidem se šušká o nekromantovi, který ve spojení s temnými silami umí křísit mrtvé, a takovým pověstem musí církev učinit přítrž. Vesnice se nachází uprostřed Velkého močálu a Ulric potřebuje průvodce. Osmund se sám nabídne a vydává se tak vstříc světu temnoty a krutého fanatismu.
Snímek Černá smrt, žánrově oscilujíci mezi historickým dramatem a hororem, nabízí kromě napínavé podívané také úvahu nad vztahem víry a moci a nebezpečím jakéhokoli fanatismu, plynoucího ať už z vypočítavosti, či hlubinných osobních pohnutek. Působivě zpracovaný příběh některými svými motivy dává vzpomenout kultovního Wicker Mana (1973) Robina Hardyho, Coppolovu Apokalypsu (1979), ale na mysl přijde i Vláčilovo Údolí včel (1967). Že tíhne k temnějším filmovým příběhům režisér Christopher Smith prokázal již svými předchozími hororovými snímky Metro (2004) a Izolace (2006). (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (723)

obitus 

všechny recenze uživatele

Christopher Smith je divnej patron, prakticky každý jeho horror je něčím zajímavý, ale on si vždy najde způsob, jak sám sobě podrazit nohy a dosáhnout maximálně na slušný průměr. V Black Death si ani moc podrážet nohy nemusel, tady to za něj udělal už divný příběh, kdy skupina vírou vedených žoldáků jede do vesnice v bažinách, aby tu sejmula černokněžníka, který oživuje mrtvé, čímž chrání vesnici před morem. Příběh jak z tuctové pohádky natočil Smith stejně tuctově a i když do něj zamontoval několik zajímavých nápadů, docela dost brutality a jeden pěkný příběhový twist, pořád jsem se nemohl zbavit dojmu totální televiznosti celého projektu. Jako bych koukal na jeden z dílů Robin of Sherwood, to byla kdysi také solidní podívaná. A Sean Bean? Ty koníky si rozhodně zasloužil. ()

Rex Mundi 

všechny recenze uživatele

Krvilační kresťania verzus krvilační ateisti. Možno mal tento film našliapnuté na mnohovrstevné filozofické či ideologické posolstvo - mne sa však zdá, že zámer príliš nevyšiel... A to som sa tešila, že to bude hlavne o more. Možno je to len v druhej polovici príliš uponáhľané, ako píše Cervenak, no v každom prípade som sklamaná. ()

Reklama

Superpero 

všechny recenze uživatele

Nekompromisní temná jatka, nad kterými si můžete zafilozofovat. Není tam ani jedna vyloženě kladná postava, ale jejich motivace jsou dobře popsané a vy jim dokážete fandit. Hodně se objevuje konflikt křesťanství versus pohanství přičemž film nedává přednost ani jednomu, ani druhému. Všichni jsou jen lidé a všichni jsou hodně moc krutí. Rozhodně se ale jedná o asi nejtemnější zobrazení středověku, které nesází na historickou popisnost, ale na atmosféru. ()

salahadin 

všechny recenze uživatele

Před polovinou 14. století zasáhla Evropu drtivá morová epidemie, v některých oblastech nastal až 70% úbytek obyvatelstva. Obecně zemřela třetina lidí. Tenhle film je depkoidní skoro jako černá smrt. A tohle období rozhodně nemá nouzi o fanatiky a maniaky všeho druhu, což film splňuje do puntíku. Nejpůsobivější scénou pro mě byl pochod flagelantů. Podívaná to skutečně nebyla pěkná, na druhou stranu si nemůžu pomoci - lépe to natočit nešlo. V období, jakým byla epidemie moru, není prostor pro hloupé žvásty, člověk se navrací k podstatě života a musí se rozhodnout, čemu vlastně věří, jestli mamonu, nebo Bohu, nebo něčemu úplně jinému. PS: Sean Bean zahrál výborně, jen mi až moc připomínal zjevem Boromira. ()

Kaka 

všechny recenze uživatele

Tvůrčím způsobem osobité, atypické a vyjmečně temné. Svým šedivým tónováním a neutuchající mysteriózní náladou to silně evokuje Annaudovu klasiku Jméno Růže. Jen Bean a spol trochu více šermují meči a sem tam někomu upadne ruka, noha a nebo rovnou hlava. Není to divoká bestiální jízda, ani horor. Zajímavě to ale osciluje v (anti)náboženské tématice, protože každý z hlavních hrdinů názorově vyjadřujě nějaký postoj k věci a zároveň každý z nich je v podstatě záporný. Tedy ryze individualistický a tématicky poměrně zdatný film o křesťanství a pohanství, příčemž nelze jasně definovat vítěze a tu správnou cestu. Se zvučnějším režisérem by to bylo možná ještě větší a působívější, tady ty ambice ale zcela jasně absentovaly, mělo se jednat o malý, komorní film. A je naprosto jasné, kde se tvůrci castingově inspirovali při skládání GOT. Carice van Houten božská a Bean - to je už stará známá písnička. ()

Galerie (61)

Zajímavosti (12)

  • Způsob, kterým je ve filmu upalovaná čarodějnice, odpovídá zvykům tehdejšího obyvatelstva Německa. V Anglii, kde se příběh filmu odehrává, se považovalo za správné přivázanou čarodějnici upálit ve svislé poloze. (Conspi)
  • Lena Headey měla hrát postavu jménem Langiva. Nakonec ji nahradila Carice van Houten. Famke Janssen byla také kandidátkou na tuhle roli. (ČSFD)
  • Ve filmu se po 12 letech objevují bok po boku Sean Bean, představitel Ulricha, a Tim McInnerny, který si zahrál Hoba. Jejich poslední spoluprácí byl animovaný krátkometrážní seriál The Canterbury Tales Leaving London (od r. 1998). (Conspi)

Související novinky

Středověk, mor, černá magie, zombíci

Středověk, mor, černá magie, zombíci

06.02.2008

Brrr! Už tahle kombinace zní nepříjemně, takže od britského gotického hororu Black Death neočekávejte žádnou vesnickou selanku. Jsme v Anglii během první vlny černé smrti, tedy epidemie moru. Jakoby… (více)

Reklama

Reklama