Reklama

Reklama

Krásky a tajemství – tak přece začínají všechny filmy noir. Dánský sebereflexivní thriller. Základem postmoderního a sebereflexivního thrilleru dánského režiséra Oleho Bornedala je otázka, jaké jsou osudy postav mimo to, co nám z nich film ukáže, a jak si k figurám automaticky dosazujeme příběhy na základě diváckých či čtenářských zkušeností.
Během dopravní nehody potká forenzní fotograf Jonas tajuplnou Julii. Když ji posléze navštíví v nemocnici a je jejími příbuznými považovaný za jejího přítele Sebastiana, začne se propadat do víru lží a fikcí, který sám přiživuje. Jelikož o Sebastianovi nic neví a dívka trpí ztrátou paměti a následkem šoku i dočasnou ztrátou zraku, vezme na sebe Jonas identitu, kterou si sám vymodeluje na základě svých nenaplněných snů. Paralelní fiktivní život se pro něho stává únikem před každodenní prací, usedlým rodinným životem i porouchaným autem. Jenže Sebastianova realita je zásadně odlišná od toho, co si Jonas vybájil, a začne ho záhy dohánět.
Důmyslný scénář reflektuje principy noirových krimi příběhů. Ty také ve svém základu často stojí na vypravěči, jenž svému okolí a druhým postavám přiřazuje domnělé příběhy, které jsou postupně konfrontovány s realitou.
Scenárista a režisér Ole Bornedal snímkem Pouze další love story potvrdil své kvality jednoho z nejoriginálnějších tvůrců současnosti, kteří ve svých filmech reflektují a dekonstruují narativní principy klasických žánrů. Mezinárodně na sebe upozornil již v roce 1994 filmem Noční hlídač, který o tři roky později přepracoval pro americký trh do filmu Hlídač mrtvých. Z jeho dalších snímků získal nadšené ohlasy především moderní morytát Zbav nás od zlého z roku 2009. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (114)

pakobylka 

všechny recenze uživatele

No vida ... zase jeden z těch, kteří by rádi unikli únavnému manželskému stereotypu a deprimujícímu zaměstnání - aniž si to uvědomují, v podstatě jen čekají na vhodnou příležitost. Jenomže přijetí cizí identity nemusí být zrovna to nejšťastnější řešení - obzvláště když netušíte, do jaké role jste se vlastně nechali vmanipulovat. ONA ho ve skutečnosti nepotřebovala - to ON potřeboval JI. Nikdo po vás nechce, abyste si k němu vytvořili kladný vztah ... popravdě - je dosti rozporuplným a trochu slabošským "hrdinou" ... přesto (nebo právě proto) vás příběh zaujme. Možná pro svou temnou stránku, která je nadmíru přitažlivá - a co do obsahu i formy neobyčejně vynalézavá. Nezáleží na tom, že od první minuty znáte rozřešení zápletky - chcete pochopit i všechny souvislosti ... do nejmenších detailů. Je to něco jako závislost ... a máte to marné, nemá smysl s tím bojovat. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Slušná dráma miestami i s humorným prístupom, ktorá je plná všakovakých zaujímavých postavičiek a prekvapujúcich situácií. Navyše to bolo výborne natočené, zahraté, s peknou kamerou a s typicky chladným, severským prístupom k výstavbe dejovej linky... Ono vážne väčšinou platí, že s pravdou sa ďalej zájde a že lož má krátke nožičky. O tom sa dosť radikálne presvedčil aj hlavný hrdina, pritom stačilo tak málo - povedať pravdu, a najlepšie už hneď na začiatku. V boji pravdy a klamstva vždy víťazí ten, kto má lepšiu pamäť. A obyčajne je to ten, kto stojí na strane pravdy, pretože ten si narozdiel od toho druhého nič pamätať nemusí. Slušný nadpriemer. 80/100 ()

Reklama

Stanislaus 

všechny recenze uživatele

Český název perfektně vystihuje celkovou atmosféru a vyznění filmu. V podstatě jde o romantický příběh, ale ve spojení se samotným námětem a syrovým prostředím Dánska jsou místy jakékoli milostné tendence zcela přebíjeny thrillerovým hávem, což dělá tento severský snímek zajímavějším a poutavějším. Zápletka se mi líbila, stejně tak i filmový syžet, kdy vše začíná koncem a my vlastně čekáme na vysvětlení, proč se to tak stalo. Zkrátka o něco méně lepší Bornedalův snímek než jeho pozdější Fri os fra det onde, ale i tak jde o velmi kvalitní film. ()

rcorp 

všechny recenze uživatele

Úžasný mix černé/tragi- komedie, romantického filmu a thrilleru/filmu noir. Jednotlivé žánry se spojují a prolínají naprosto hladce a přirozeně, ani na okamžik to nepůsobí nuceně. Kamera je dynamická a rázná, příležitostným násilím ani sexem se neopájí, ale ani zbaběle neuhýbá. Herci bez problému zvládají jak vážné, tak humorné polohy, a stejně tak hudba a zvukové efekty (ty jsou někdy až bolestivě znělé, myšleno kladně) s přehledem vytváří momentálně zamýšlenou atmosféru. A přestože je film v podstatě tragický, tak i na konci vyvolává pozitivní pocit, podle reakcí diváků bych řekl, že většina odcházela z kina s dobrou náladou. Život sice dokáže být opravdu neuspokojivý a drsný, ale co nám zbývá, než se tomu zasmát, protloukat se dál a až dojde na nejhorší, zemřít s cynickou poznámkou na rtech. :) ()

petikacka 

všechny recenze uživatele

Rozhodně je to , tak trochu jiný film...Hlavně začátek je mimořádně zajímavý jak kamerou, tak střihem i scénářem...Mimochodem příběh sám o sobě překvapivý není, ale tím jak je film poskládán a natočen jej činí pro mě velmi uhrančivým...Děj je zcela jasným příkladem, že "cesta do pekla je dlážděna dobrými úmysly" a "člověče, važ si dobrého bydla", protože i když to všechno myslíš dobře, nakonec se to obrátí proti všem a zůstane pouze nicota resp. jedno velké NIC...Za mě 90% ()

Galerie (21)

Reklama

Reklama