Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Ryze dokumentární film se syrovou autentičností vypráví těžko uvěřitelný příběh Reného, který byl od sedmnácti let sledován filmovou kamerou na své cestě mezi vězeními a krátkými pobyty na svobodě. Kamera ho v roce 2008 opouští v jeho sedmatřiceti letech, tedy přesně o dvacet let později, jako nemocného člověka, muže stále se pohybujícího na hraně zákona, který napsal a publikoval dvě knihy. Čas proměny z mladíka v muže zaznamenávala režisérka Helena Třeštíková na pozadí významných politických změn střední Evropy. Reného příběh začíná ve vězení pod socialistickými plakáty, pokračuje během sametové revoluce a dostává zdánlivou pointu amnestií tehdejšího prezidenta Václava Havla. René se ale brzy vrací zpět do kriminálů, aby tak vstoupil do Evropské unie opět jako vězeň. V průběhu let strávených za mřížemi, zejména za krádeže, se nechal potetovat na celém těle, utekl z vězení a zase byl chycen, vydal dva romány, vykradl byt samotné režisérce, prožil dva milostné příběhy, onemocněl roztroušenou sklerózou a psychologové u něj zjistili nadprůměrnou inteligenci. Krk hlavního protagonisty tohoto časosběrného dokumentu „zdobí“ anglicky nepřesně vytetovaný nápis „Fuck of people“. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (216)

Cimr 

všechny recenze uživatele

Kouzlo tohoto dokumentu shrnuje jedna scéna, ve které se René Heleny zeptá, jestli ho má ráda, nebo jestli pro ní představuje jenom objekt zkoumání. A paní Třeštíková říká, že neví. V tom je veškerý paradox jejich vztahu - vztahu noblesní dámy a špinávého sprostého buřiče - ze kterého vyplývá zajímavost snímku. Nakolik můžeme Renému věřit? Máme ho obdivovat nebo zatracovat? Jak mu pomoct? Paní Třeštíková neví. Co vy? ()

campix 

všechny recenze uživatele

Helena Třeštíková je pro mě synonymem slova český dokument spolu s tvůrci Českého snu pány Remundou a Klusákem. René je další z jejích časosběrných dokumentů, ve kterém můžeme sledovat cestu do největších sraček ve kterých člověk může být po celých 20 let. René si za všechno může sám a je vcelku odstrašující sledovat jeho životní pouť z vězení do vězení. Sice ve mě Katka ( další časosběrný dokument H. Třeštíkové) zanechala hlubší pocit, ale i René by si zasloužil své promítání na školách. Odstrašující případ člověka, který se nedokázal přizpůsobit. ()

Reklama

hous.enka 

všechny recenze uživatele

Již tradičně příběh o chlapovi, který už nějakých třicet let krade a každé Vánoce si odsedí ve vězení, se Heleně Třeštíkové daří z dokumentu o jediném člověku udělat celovečerní dokument plný naděje, zklámání, pochybností a tentokrát i filosofických úvah, protože René čte Einsteina i Freuda. Časosběrné dokumenty této režisérky se mi líbí - snad i proto, že její účast na projektu je cítit i z prostředí před kamerou. Zajímavý nápad byl s těmi televizními zprávami a sliby prezidentů. Možná by bylo zajímvaé připojit do toho víc názorů lidí z Reného okolí (ta Katka, matka, bratr - proč najednou všichni z Reného života zmizeli?). Z trojice dokumentů Katka - Marcela - René je posledně jmenovaný nejalibističtější. Zatímco Katka neustále věřila, že může být čistá, René o fetu neprohodí ani zmínku, neusiluje o svobodu (ač ji neustále svým postojem deklamuje), píše svoje knížky a nakonec ještě prohlásí směrem k Třeštíkové, že ho vlastně vykrádá ona. Tregéd. Fakt od začátku mi jeho postoje vadily a jeho osud je vlastně předem docela jasnej. Smutný. ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Což o to, životní outsider René Plášil a jeho marné pokusy zařadit se mezi lidskou společnost zůstává silně alarmujícím časosběrným dokumentem, jehož závažnost bychom neměli přehlížet ani v případě Reného pozérství (s přibývajícími pobyty ve vězení jsem míval pocit, že si to snad až užívá). Ale zároveň se domnívám, že Třeštíková mohla z tohoto pozoruhodného a jistě nelehkého příběhu vytěžit mnohem víc. Sledování je rozloženo v podstatě na délku téměř dvaceti let, které René strávil víceméně v nápravných zařízeních, tudíž se nabízela možnost podrobnějšího pozorování v častějších časovýh horizontech. A co říci k osobě Reného Plášila? Notorický zloděj a nepracant zůstane notorickým zlodějem a nepracantem. Čili za svůj zpackaný život si do jisté míry může sám (i když uznávám, že první trest byl nepřiměřeným úvodem). Úsměvnou hořkostí zůstává Reném vykradený byt samotné autorky a závěrečné odcizení digitální kamery. Co se v mládí naučíš . . . ()

lena60 

všechny recenze uživatele

Trochu zklamání. Čekala jsem od tohoto časosběrného dokumentu něco víc. Moje chyba! Co taky lze očekávat od filmu, jehož hlavní hrdina je v průběhu zhruba dvaceti let permanentně zavřený v kriminále? Neustálé střídání pobytů venku a v "base" a já se začínala nudit po čase. Z toho pravidelného stále se opakujícího koloběhu opouštění a opětovných návratů do vězení. Nemastné. Neslané. Průměrné. ()

Galerie (7)

Zajímavosti (2)

  • Helena Třeštíková vyhrála v anketě nejlepší dokument roku 1.místo na předávání Evropských filmových cen 2008. (ulikman)

Související novinky

Evropské filmové ceny

Evropské filmové ceny

10.05.2017

Od roku 1988 uděluje evropská filmová akademie filmové ceny pro evropskou kinematografii. Původně se ocenění jmenovalo Cena Felix a od roku 1997 bylo přejmenováno na Evropské filmové ceny. Udílení… (více)

Oceněné filmy z Jihlavy k vidění zdarma

Oceněné filmy z Jihlavy k vidění zdarma

21.10.2009

Od 21. do 26. října budou na www.docalliancefilms.com zdarma k vidění filmy oceněné na MFDF Jihlava 2008: nejlepší český dokument Ivetka a hora režiséra Víta Janečka, jihlavskými diváky a evropským… (více)

Reklama

Reklama