Reklama

Reklama

Železnice na střechu světa

  • Česko Tibetská železnice (více)
Nový Zéland, 2006, 47 min

Obsahy(1)

1. července 2006 byla otevřena "železnice na střechu světa". Nejvýše položená železniční trať na naší planetě se vyšplhala až nad 5 000 metrů nad moře. Představuje 1 142 kilometrů kolejí, 10 tunelů a 675 mostů. Armáda čtvrt milionu dělníků a techniků ji stavěla pět let. Spojuje čínské město Qinqhai s tibetskou Lhasou. ČLR plánovala tuto trať více než padesát let. Stavba představovala řadu technických a organizačních problémů. Věčně zmrzlá půda v oblasti je značně nestabiliní a konstrukce náspu trati, zakládání mostů a ražení tunelů byly technickým oříškem. Je zde také velice chladno a řídký vzduch může člověka i zabít. Číňanům se ale podařilo vše překonat. Stavba má ovšem i své politické, hospodářské a strategické aspekty. Souvisí se snahou čínských úřadů Tibetskou náhorní oblast k "mateřské" Číně ještě více připoutat. "Železnice na střechu světa" se stala vyhledávanou turistickou atrakcí. Co ale přinese Tibeťanům, na to odpoví až čas. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (13)

radek.896 

všechny recenze uživatele

Výborná ukázka stavby železnice z Číny do Tibetu, která přinesla stavbařům mnohá úskalí, které vyřešili nejen moderním zposůbem ale i velmi jednoduchými nápady. To můžu říct ke stavbě, ale že se číňani rozpínají na území Tibetu, kde nemají co pohledávat, to už se v dokumentu nezmiňuje. Kéž by jim lidi z Tibetu tuto stavbu ničili a dělali vše proto, aby z jejich země vypadli a nechali je na pokoji. Však jednou budou číňani hořce litovat ,až jim jejich nenažranost vrátí tibeťané i s úroky. ()

becki_tu 

všechny recenze uživatele

Velmi zajímavý a komplexní dokument o jedné z nejobdivuhodnějších a nejnáročnějších dopravních staveb novodobé historie. Pro milovníky dokumentů příjemné zpestření, pro fanoušky železnice nebo studenty dopravní fakulty téměř povinnost ;) ()

Reklama

Mijagi 

všechny recenze uživatele

Neočekávejte žádná zamyšlení nad tím, jaký vliv má železnice z Číny do Lhasy na původní tibetské obyvatele, jde o čistě technický dokument. Položení kolejí přes náhorní plošinu rozprostírající se v nadmořské výšce nad 4 000 m sebou nesla mnohá úskalí. Musela se vyřešit bezpečnost práce, důmyslné chlazení věčně zmrzlé půdy jako podloží, vykonstruovat speciální vzduchotěsné vagony a to všechno v pevně daném termínu v rámci socialistického plánování. Musím přiznat, že něco takového jsem si nedokázal ani představit. Pominuli čínskou rozpínavost, se kterou nesouhlasím, jde opravdu o zajímavý dokument. ()

gotham 

všechny recenze uživatele

Hodně zajímavý dokument o železnici, o které jsem doposud neměl ani ponětí. Opravdu jsem netušil, že vůbec může někde vést železnice v takovéto nadmořské výšce. Působivě je zde vylíčeno, co vše museli dělníci i stavební inženýři překonat za překážky, jak vždy něco vyřešili a hned se objevil další, zdánlivě neřešitelný problém. Akorát si myslím, že zřejmě i v rámci nějaké dohody s čínskou vládou, byl tento dokument až příliš mírný k realitě, tedy k tomu, za jakých podmínek tam dělníci pracovali a žili. Navíc je tu i problém Čína versus Tibet, což zde bylo jen mírně nakousnuto, aby se náhodou někomu nějak neublížilo. Na druhou stranu je dobře, že v dokumentu o železnici se řeší samotná železnice a netahají se do toho politické spory. 80% ()

Galerie (13)

Reklama

Reklama