Režie:
Werner HerzogScénář:
William M. FinkelsteinKamera:
Peter ZeitlingerHudba:
Mark IshamHrají:
Nicolas Cage, Eva Mendes, Val Kilmer, Xzibit, Fairuza Balk, Shawn Hatosy, Jennifer Coolidge, Tom Bower, Vondie Curtis-Hall, Brad Dourif, Denzel Whitaker (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Během řádění hurikánu Katrina zachrání neworleanský policista Terence McDonagh (Nicolas Cage) trestance ze zatopeného vězení, ale sám si poraní záda a vytvoří si závislost na utišujících lécích. V průběhu následujících šesti měsíců si však vypěstuje i závislost na drogách, hlavně kokainu, který získává z policejního depozitu. Také mu k němu dopomáhá prostitutka Frankie (Eva Mendesová) se kterou udržuje partnerský vztah. I přes tuto stinnou stránku své osobnosti je Terence jedním z nejlepších místních vyšetřovatelů a je povolán objasnit pětinásobnou vraždu senegalské rodiny. Stopa vede k vůdci drogového gangu s přezdívkou „Velký Fate“ (Xzibit). (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (526)
Terence McDonagh, postava, o které se mluví jako o znovuzrození Nicolase Cage. Zvláštní, řekl bych, vzhledem k tomu, že předvedený herecký projev se příliš neodlišuje od jeho standardu. Vnímání diváka je tu ovšem soustředěno na splynutí herce a role, které dopadlo na výtečnou. Poručíkova pomatená mysl si přímo žádá přehrávajícího jedince s nekonzistentními výkony. Cage tedy sice vychází jako relativní vítěz, ale příslib do budoucna bych v tomto snímku nehledal. Za to Werner Herzog je pro mě tvůrcem, kterému je potřeba se i nadále věnovat. Ve svém nejnovějším počinu předhazuje divákovi snímek se spletitým dějem, kde se jednotlivé linie vzájemně proplétají a doplňují. To by samo o sobě nejspíš nebylo nijak zajímavé, kdyby tvůrci každé takové dějové linii – ať je sebemenší – nevěnovali ohromný prostor, ve kterém se sama rozvíjí, resp. žije vlastním příběhem. Příkladem budiž zdařilá část se sázkařem, která zpočátku vypadá jako slepá ulička, ale postupem času na sebe nabalí další dějové peripetie, resp. část, kdy se McDonagh vydává požádat jiného veřejného činitele o „laskavost“. Snímek se díky tomu odvíjí poměrně dynamicky, neboť divák příliš neví co očekávat (od filmu ani McDonagha!), která postava z minulosti se vrátí, či které ze záplatek se bude věnovat více prostoru. Za problematickou část považuji zejména konec. Líbí se mi, že největší hajzl z celého snímku, zfetovaný (!) McDonagh, odchází jako jednoznačný vítěz, ale jsem trochu znechucen z návratu zachráněné postavy ze začátku filmu. ()
Herzog odkazuje na film noir s důrazem na "bliss of evil", nafetovaný polda Cage blouzní, chová se jak hovado, potácí se s .44 revolverem za opaskem a herecky plně prodá svý vyšinutý charisma, sodoma-gomorácký New Orleans krátce po hurikánu je v troskách a plný plazí havěti. Ano, velmi netradiční temná detektivní komedie (jak říká nadšeně sám režisér, je to dementní), poprvé wtf, teď na podruhé už mám v srdci. ()
V záplave irelevantných chrachľov a zbabelo variovaných slov ako špatný-hlúpy-zmätený, mi nedá nepoznamenať, že tieto ukvapené úsudky netreba brať až tak vážne, nevypovedajú totiž o ničom predmetnom (!), len degradujú a potvrdzujú vlastnú scestnosť a obmedzenosť. Neberte to ako úmyselný atak na ktoréhokoľvek z Vás, no zopár neopodstatnených príspevkov-patvarov ma žiaľ nenecháva pokojným, preto ak niekto aspoň trochu stojí o odchylné nazeranie na tento unikát, nech číta ďalej._______Prekvapujúci vianočný darček zabalený do čierneho baliaceho papiera s mašličkou snehovo bielou (treba prenesený význam?), ktorý doporučujem rozbalovať pozorne, šetrne a so zdravým nadhľadom. Stavím sa, že ak k tomu pristúpite takto, navyše do kontajnera zahodíte predpojatie vôči nadmernému užívaniu tvrdých drog, stokárskemu ruchu New Orleans či televíznemu mlženiu cez krokodýlie i leguánske výstupy, tak si tento dekadentný obsah hlboko zamilujete a budete ho chcieť ukazovať okoliu s vedomím, že im sa páčiť nebude. Priznáte jeho poruchovosť a neúplnosť, lenže Vás k nemu bude viazať puto osobného charakteru, ktoré tieto slabiny odstrčí ďaleko do úzadia a zviaže Vás štýlom nepekne hrubým, ale nečakane rajcovným. Pôjde o vzťah slovami nedefinovateľný, založený na reciprocite a vzájomnej tolerancií, preto kto sa ešte neunudil k smrti nech pokračuje v ďalšom odstavci.______Vy ste sa vlastne ešte nedozvedeli čo je dnu, že? Takže poďme na to podľa dôležitosti odzadu. Je tam dračica Eva Mendez, ktorá nadväzuje na svoje zriedkavo prijateľné výkony ako napr. u “We own the night” a roličku eskortnej spoločníčky zvláda s bravúrou, je sexi, dokonca aj hrá a v práve vymyslenej kategórii LSMCH (Less Skill-More Chill) získava cenné body. Je tam posmelený Nicola(u)s Cage, ktorý sa predsa len preberá z notorickej opice z Las Vegas a fľasky páleniek zamieňa za kôpky koksu, šluky cracku a nechcené ochutnávky heroinu. Ako problémový detektív-egocentrik s boľavým chrbátom, s náchylnosťou na hazard, s labilnou povahou vyšetruje vyvraždenie senegalskej rodiny a tým ako priznačne prehráva, dostáva sa tak opäť na (asi skôr) dočasné herecké výslnie. A je tam aj to nehmatateľné ako old-school, neo-noir, duch Lyncha, ďalej tiež nelichotivé paralely s reálom prepierajúce pojmy ako skazenosť, zákernosť, korupčnosť, ale zároveň aj uletené slovné výmeny, netušené prípadové odbočky a takisto zámerná a účelová hyperbolizácia, ktorú mnohí zjavne nezaregistrovali. Odvážnym čitateľom ďakujem, že sa dočítali až sem a za ich vytrvalosť im v treťom, poslednom odseku ponúkam stručné stanovisko týkajúce sa darcu._______Warner Herzog je veterán-macher, ktorého know how má (nielen pre mňa) vysokú úroveň a takéto drzé ozvláštnenie krimi žánru len posiľuje jeho kredibilitu. Nebojí sa ísť na hranu-hrotiť, ale (aj keď sa to niekomu nezdá), za pomyselnú mieru únosnosti nezachádza. Dokazuje, že aj nekompaktným/nepresahovým dielom sa dá zatieniť sterilita nepoučiteľných filmárov a nepochopenie más. Počína si obdobne ako Cronenberg a jeho „Bad Lieutenant“ zlým rozhodne nie je, zlo zosobňuje a ešte pri tom stíha byť kurevsky škodoradostný. Objektívne (existuje vôbec niečo také?) za isté štyri, ale kvôli tomu príšernému podhodnocovaniu pálim protekčných päť. "Shoot him again. What for? His soul is still dancing." () (méně) (více)
Že by se přece jen blýskalo na lepší časy, co se týče filmografie Nicolase Cage? Špatnej polda je totiž výborný snímek, kterému právě Cage vévodí a co se týče mužské části ansámblu, tak nemá konkurenci. Uvěříte mu, že už má nějaké ty roky jako polda za sebou, uvěříte mu tu zkorumpovanost, uvěříte mu i jeho vztah s krásnou Evou Mendes… Celým filmem se táhne taková ta špinavá, drsná atmosféra, která je podkreslena skvěle sedící hudbou. Zkrátka a dobře, tohle je důkaz, že Cage ještě zdaleka nepatří do starého železa. 80 %. ()
║Rozpočet $25miliónov║Tržby USA $1,702,112║Tržby Celosvetovo $10,583,889▐ Tržby za predaj DVD v USA $4,029,925 //počet predaných kusov 261,108║ Bol som zvedavý ako Nicolas Cage zvládne vážnejšiu úlohu po tých všelijakých fantasy filmoch ale nakoniec to bolo bez šance na úspech, lebo režisér Werner Herzog až moc uletene popustil uzdu pri tvorbe tohto filmu. Ťažko sa tu je niečoho zachytiť, čo vlastne chcel týmto pokusom povedať, lebo toto išlo dosť mimo mňa, taktiež tie dokumentárne zábery zvierat boli fakt mimo. /videl v kine: 30%/ ()
Galerie (45)
Zajímavosti (10)
- Nicolas Cage a Eva Mendes (Frankie) spolu předtím hráli v Ghost Rider (2007) a také měli milostný vztah. (ČSFD)
- Původní film Bad Lieutenant (1992) odhrál Harvey Keitel, se kterým se Nicolas Cage (Terence) objevil v Lovcích pokladů (2004). (ČSFD)
- Denzel Whitaker (Daryl) a Eva Mendes se spolu znají už z natáčení filmu Training Day (2001). (ČSFD)
Reklama