Režie:
Sacha GervasiScénář:
John J. McLaughlinKamera:
Jeff CronenwethHudba:
Danny ElfmanHrají:
Anthony Hopkins, Helen Mirren, Scarlett Johansson, James D'Arcy, Jessica Biel, Danny Huston, Toni Collette, Michael Wincott, Michael Stuhlbarg (více)Obsahy(1)
Psycho (1960), nejslavnější film Alfreda Hitchcocka, by možná nikdy nevznikl – nebýt režisérovy umanutosti a neskonalé trpělivosti jeho spoluscenáristky, střihačky a manželky Almy Revilleové... Věhlasný mistr napětí se na konci padesátých let potýká s nečekanou situací. Jako režisér začínající v němé éře zvládl bez větších problémů přechod ke zvukovému filmu a po úspěchu ve Velké Británii opanoval i Hollywood. A teď, přestože jeho nedávné snímky Okno do dvora (1954), Muž, který věděl příliš mnoho (1956) a Na sever severozápadní linkou (1959) byly kasovními trháky, posílají ho filmoví kritici do důchodu a hollywoodská studia vidí ve jméně Hitchcock jen tiskárnu na peníze podle osvědčených námětů. Ambiciózní režisér se proto rozhodne přejít do protiútoku a chystá adaptaci Blochova románu, který přejímá skutečný případ sériového vraha a kanibala Eda Geina. Od rozporuplného projektu ovšem dávají hollywoodští producenti ruce pryč a Hitchcock tak musí zastavit vlastní dům. Už od začátku natáčení ale nejde nic podle plánu: jeho žena a spolupracovnice Alma se věnuje jinému scénáři, režiséra přepadávají staré úzkosti a navíc ho ve snech navštěvuje samotný Ed Gein... Životopisný snímek Hitchcock je režijním debutem scenáristy Sachi Gervasiho, inspirovaný odbornou publikací Stephena Rebella z roku 1990. Na pozadí příběhu o natáčení filmařova nejúspěšnějšího titulu, thrilleru Psycho (1960), se tvůrci soustřeďují na zvláštní a láskyplný vztah Alfreda Hitchcocka (1899–1980) a jeho manželky Almy Revilleové (1899–1982). Alma byla Hitchcockovou nejbližší spolupracovnicí a podílela se jak na jeho scénářích, tak na střihu. V době natáčení Psycha byli svoji už více než 30 let, když se ale Alma rozhodne vystoupit z „Hitchova“ stínu, není vůbec jisté, že to jejich manželství unese – tím spíš, že Hitchcock není schopen zvládat svou chorobnou fixaci na blonďaté protagonistky. Mimo ústřední dvojici s Anthonym Hopkinsem v roli sarkastického a zhýčkaného Mistra a Helen Mirrenové jako jeho sebevědomé a zároveň ohleduplné a obětavé manželky se objevuje i řada tehdejších hollywoodských osobností, například Janet Leighová (Scarlett Johanssonová) nebo Vera Milesová (Jessica Bielová). (Česká televize)
(více)Videa (39)
Recenze (520)
Od filmu nelze očekávat dokumentární obsáhlost. Je to spíše hříčka vzdávající hold geniálnímu režisérovi, kterého vystihuje naprosto dokonale. Přesně takhle suverénního a současně nejistého a tápajícího jsem si ho představoval při sledování jeho osobních "předscén" na počátcích jeho krátkých televizních epizod. Je velice příjemné se na to dívat, pohoda, úsměv, nadhled... ()
Miluju filmy z filmařského prostředí i Hitchcocka, ale tohle se moc nepovedlo. Na stopáž pouhých 98 minut se tam vlastně nic moc neděje, jako životopis to také nefunguje, protože ukazuje jen krátké období v jeho životě, a pro milovníky Psycha je tam nakonec hrozně málo záběrů z natáčení Psycha. Na druhou stranu solidně funguje retrostylizace a pár hitchcockovských vtípků, postřehů, jenže to je na film o takovém tvůrci zatraceně málo. ()
Tak teda, jsem překvapen. Čekal jsem nudný drama, které zaujme jenom místy, pěkně jsem se mýlil. Jedná se o opravdu kvalitní drama, kterému toho moc k nejvyšší dokonalosti nechybí. Příběh je naprosto úžasný, mohl mít větší nápady, ale nevadí. Vše mě ve filmu bavilo, nenašel jsem žádnou hluchou scénu. Filmu vévodila hodně dobrá poutavá hudba. Herecké obsazení je na tom také dobbře. Anthony Hopkins zahrál roli Hitchcoka přímo dokonale. Helen Mirren mě bavila bezmála tak stejně jako Hopkins. Scarlett Johansson také potěší - příjemná, milá a krásná. Jessica Biel zde měla malou roli, nevýrazná, ale ničím neurazila. Vylepšil bych možná trochu dramatičtější konec a to i rozhodně velkolepější. Začátek filmu začal skvělým tempem, pak se mírně pozastavil, což nevadí. Hopkinc a Mirren hráli velice upřímně. K plnému hodnocení něco chybí. Jak už jsem psal, velkolepost - především ke konci filmu a tak. Jinač jsem ohromně spokojen. Hodnotím na zasloužených 87% = **** ()
Kdo by to byl řekl, že se rozbrečím u toho, když pan Hitchcock říká své manželce u domácího bazénu, že touží po svobodě (a potom teda vodopády přišly i při premiéře koupelnové scény). Zvláště když vezmeme v potaz nepopiratelný fakt, že mě tendence filmu velmi silně rozčilovaly. Proč všechny životopisné filmy ever vytváří umělé napětí tam, kde očividně neexistovalo, a nepracují raději inovativně s informacemi, které už tam jsou. Za největší zločin tohoto filmu považuji naprostou absenci smyslu pro humor. Psycho je ve své podstatě velmi subverzivní a tomu se tvůrci tohoto biopicu nepřiblížili ani na sto honů. U scén s herečkami, a zejména u posledního setkání s Verou Miles, jsem si říkala doslova wtf, ale ne v takovém tom dobrém a obdivném slova smyslu. A jako apendix musím ještě zmínit, že James D'Arcy je velmi rozkošný a trefný Perkins. (A se vší úctou k panu Hopkinsovi - i Epic Rap Battles of History předvedli přesvědčivějšího Hitche.) ()
Stejný případ jako loňský Můj týden s Marilyn. Scény z natáčení Psycha jsou vynikající, ale osobní linka mezi Hitchcockem a jeho ženou bohužel nefunguje tak, jak by asi měla a linie okolo Dannyho Hustona je zde vyloženě navíc. Herci si to ale vychutnávají a Hopkins už dlouho nebyl v takové formě. Škoda, že všechny linky nešlapou tak, jak mají. ()
Galerie (142)
Zajímavosti (25)
- Ve filmu se objevuje, jak je filmována první scénu z filmu Psycho (1960), která se odehrává v motelu. Ve skutečnosti byla první natáčení scéně zmíněného thrilleru ta, ve které Marion (Janet Leigh) mluví s policistou. (ČSFD)
- Fotografie, kterou si filmový Alfred prohlíží po hádce s Almou, je fotografie skutečného Hitchcocka s jeho ženou. (Morien)
- Anthony Hopkins se s Alfredem Hitchcockem setkal osobně. V jedné restauraci jej s ním seznámil jeho agent. (henrycruel)
Reklama