Režie:
M. Night ShyamalanScénář:
M. Night ShyamalanKamera:
Andrew LesnieHudba:
James Newton HowardHrají:
Noah Ringer, Dev Patel, Nicola Peltz, Jackson Rathbone, Shaun Toub, Aasif Mandvi, Cliff Curtis, Seychelle Gabriel, Katharine Houghton, Summer Bishil (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Ohnivý národ se téměř sto let snaží ovládnout celý svět a ostatní národy – národy Větru, Vody a Země. Nedávají svým sousedům na výběr, buď se jim zcela podrobí, nebo je jednou provždy vyhladí. Vesničané, kteří se marně snaží bránit, jsou ochraňováni jen několika málo vyvolenými, kteří mají schopnost ovládat živel svého národa podle vlastní vůle. Plně vyzbrojení příslušníci Ohnivého národa už zlikvidovali posledního mistra Větru a nyní se chystají zničit hlavní město Vodního národa. Pak ale jednoho dne sourozenci Katara a Sokka objeví malého chlapce jménem Aang. Jak se projevují Aaangovy „větrné“ dovednosti, ukáže se, že mladý bojovník je víc než poslední vládce Větru. Je to vyvolený Avatar – jediný tvor, který ovládá všechny čtyři živly. Jedině on může zastavit celosvětový nepokoj a znovu nastolit tolik postrádaný mír. (HBO Europe)
(více)Videa (6)
Recenze (891)
Naprostej shit, u kterýho jsem se už někdy od dvacátý minuty nemohla dočkat konce. A tak jsem se těšila, že se dočkám další pohádky po Shyamalanovsku, jehož Žena ve vodě mi tak učarovala. Ani prd. Dala bych odpad, ale něco mi říká, že se to nemusí vyplatit, protože by se ten malej zmetek, jak bylo ve filmu několikrát zdůrazněno, mohl vrátit. 3D: * nestojí ani za zlámanou grešli a má ve filmu asi stejný efekt, jako vše ostatní - působí naprosto nezáživně. Přitom živly, zbraně, sněhové vločky i těch pár rádoby bojů, k nějakému tomu 3D efektu přímo vybízely. Ale nedočkáte se. ()
Seriál jsem neviděl. Ten, jehož jméno neumím vyslovit, se vrátil. A bohužel potvrzuje, že jeho úroveň už není tak vysoká, jako před deseti lety. Takhle, The Last Airbender není tak špatný film, jak by se podle hodnocení mohlo zdát. Je to pouze průměrný film ale s nadprůměrnými herci - Dev Patel možná není herec, co by jednoho dne dostal Oscara, nicméně charisma by mohl rozdávat a rozhodně znám větší herecká dřeva, než je on. Nicola Peltz byla taková krásně zvláštní dívka, která se doufám neztratí. Jinak mě ještě zaujala Seychelle Gabriel, s těmi bílými vlasy… Co se týče filmu, tak ten je (jak už jsem řekl) průměrný. Triky sice byly parádní, ale ty souboje! Nejednou jsem si řekl, že by to jiní režiséři zvládli mnohem lépe, přeci jen Shyamalanovi jdou lépe mysteriózní filmy. Ne nadarmo se říká "ševče, drž se svého kopyta". Vidět to ve 3D, možná bych tu čtvrtou i přidal, bohužel takhle to nechávám na třech hvězdách se smutným konstatováním, že Night by se měl už vzpamatovat, protože od roku 2002 nenatočil nic, čemu bych dal více než tři hvězdy. P. S. A ačkoliv to má hodně otevřený konec, který přímo volá po pokračování, pochybuju, že se ho dočkáme. Film se tak tak zaplatil a vydělal si jen 15 miliónů… Detailnější statistiky zde. ()
POSLEDNÍ VLÁDCE VĚTRU je sice nejslabším Shyamalanovým filmem od ŠESTÉHO SMYSLU, ale to ještě neznamená, že se jedná o špatný letní film, přestože nesplňuje požadavky letního blockbusteru, či dokonce o jeden z nejhorších počinů posledních let, když je jeho nepřijetí u angloamerického a evropského publika dáno neznalostí či neochotou přistoupit na odlišné vnímání (pasivní rezistence) a pojetí světa (buddhismus) a úlohy i motivace postav v něm (karma). Hlavní problém bych viděl především ve snaze vměstnat celou první sezóna seriálu (tj. dvacet 20minutových dílů) do jednoho celovečerního filmu (tj. 103 minut včetně závěrečných titulků), přičemž se pro vyprávění - uzpůsobeného pohledu hlavní hrdinky - zachovává to zcela nezbytné. Ačkoliv je koncepce trilogie zachována, opomíjí se, že v kapitole první šlo v americkém anime především o představení a prokreslení postav, obeznámení se zákonitostmi fikčního světa a opuštění pohádkového rámce vstříc žánru fantasy s nastíněním komplexnějších (geo)politicko-ekonomických vazeb a propletených vztahů. Film na výše zmíněné rezignuje ve prospěch podřízenosti základním myšlenkám buddhismu včetně gándhíovského protikolonizačního přístupu pasivní rezistence, a tak si na mainstreamový letní blockbuster dovolí inscenovat scény atrakcí jako baletní představení, ve kterém jde o ladnost pohybu a nikoliv fyzický dopad, flashbacky a montážní sekvence redukující ohromné množství časoprostorých vazeb na naprosté minimum jsou do vyprávění vloženy ne z důvodu vypravěčské nemohoucnosti a neschopnosti prokreslit postavy, ale k podpoření jednoho z významů. Vzhledem příslušnosti k určité kategorii (letní blockbuster podle oblíbeného seriálu) a zacílenosti na konkrétní diváckou skupinu (prepubertální mládež ve věku Aanga) jde o chvályhodný přístup, který si odsudek zaslouží leda za to, že celek vyzní jako poněkud tezovitá buddhistická protikolonizační agitka a Shyamalan jako auteur upozadil svůj rukopis (vypravěčská sofistikovanost spolu se žánrovou nevyzpytatelností a stylistickou nekonvenčností včetně významotvorného barevného ladění v pojednání o upínání se k iluzím na úkor skutečnosti) ve prospěch požadavků studia. ()
Ale ne, zfilmování jak se říká kultovního animáku přece nemůže fungovat tak, že nutíte herce napodobovat komiku kresleného filmu do posledního detailu, kopírovat celé scény, kvůli kterým je ovšem nutné sestříhat děj na desetinu, aby to časově vyšlo... To, co fungovalo ve stylizovaném seriálu na jedničku (mám ho v oblíbených vysoko), Shyalaman nepochopil. To jest, silné postavy, které doslova hýbají světem. Místo toho se soustředil na smrtelně vážně pojatý vizuální projekt, který zničil vtip, poetiku, spád, mystiku a tak vůbec. Chjo. Předloha je natolik neotřelá a domyšlená, že kdo ji nezná, toho tato zmrzačenina jistě může i tak oslovit. Ale já to nedávám... ()
Poslední vládce větru není tak strašný, jak někteří strašili. Je to průměrné fantasy s mizernými triky, pohádkově naivním příběhem a neznámými přehrávajícími herci. Neznám seriálovou předlohu, ale přišla mi značně ošizená mytologie celého světa, ze které by se dalo vytřískat mnohem víc, než hodina a čtvrt rádoby velkolepé akce. Abych ale jen nenadávala - i tak film v podstatě ani chvíli nenudí a díky rozumné stopáži dokáže udržet divákovu pozornost až do konce. Co na tom, že se místy baví spíš naivitou tvůrců než jejich schopnostmi? ()
Reklama