Reklama

Reklama

Irčan

  • USA The Irishman (více)
Trailer 5
USA, 2019, 209 min

Režie:

Martin Scorsese

Předloha:

Charles Brandt (kniha)

Scénář:

Steven Zaillian

Kamera:

Rodrigo Prieto

Hrají:

Robert De Niro, Al Pacino, Joe Pesci, Bobby Cannavale, Harvey Keitel, Ray Romano, Stephen Graham, Anna Paquin, Stephanie Kurtzuba, Jack Huston (více)
(další profese)

VOD (1)

V tomto kritiky uznávaném filmu Martina Scorseseho nájemný zabiják Frank Sheeran (Robert De Niro) vzpomíná na tajemství, která střežil jako věrný člen zločineckého klanu Bufalinových. (Netflix)

Videa (7)

Trailer 5

Recenze (793)

misterz 

všechny recenze uživatele

S Copolovými legendárskymi mafiánskymi filmami sa to síce nedá porovnávať, no aj tak som nemohol odtrhnúť oči od obrazovky. Robert De Niro tu predviedol famózny výkon. No na druhú stranu tu bolo aj zopár chybičiek, ktoré kazili dokonalú divácku pohodu - napríklad masky. Tie sa moc nevydarili. Cesta hore, z mladíka na starca, ešte išla, no opačne to bola na pohľad katastrofa. Čo sa týka obsahovej stránky, dokázala držať pozornosť počas celej tej dlhej stopáže, možno až na pár kratších miest, kde tempo upadlo a skĺzlo do miernej nudy. No to len naozaj len pár krát. Inak väčšinu času dychberúce. Slušný nadpriemer. 80/100 ()

MrHlad 

všechny recenze uživatele

Martin Scorsese natočil ultimátní gangsterku, ve které nechává zářit herecké legendy s omlazenými ksichty, ale také střídá režijní styly tak, jak by mu to asi v kině nikdy neprošlo. Irčan umí být rychlý a strhující, ale také pomalý, ukecaný nebo překvapivě emotivní. Scorsese u něj nemusel dělat kompromisy a rozhodně stojí za to vidět, co dokáže předvést, když dostane hodně peněz, své vysněné herce a volnou ruku. Přesto by možná nebylo od věci, aby mu za zády stál někdo, kdo by ho alespoň taktně upozornil na okamžiky, kdy se jeho velkofilm přeci jen trošku táhne. ()

Reklama

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Mahabharata. To je to co mně u filmu napadlo. :-) ! Obrovské množství postav, obrovská délka děje, obrovský záběr... Scorsese natočil vskutku mafiánský epos a aby mu dal punc uvěřitelnosti, obsadil jej herci jimž mafiánské role sednou jako by jimi byli i ve skutečnosti. Malarkey mi přesně mluví z duše, když napsal, že není vhodnějšího zakončení jedné doby... Každá doba má své i doba mafiánská. Jiné to bylo ve dvacátých letech, jiné v třicátých za prohibice, jiné za války, kdy se mafie dokonce hodila při obsazování Itále, jiné v časech poválečných, jiné v atomových šedesátkách i diskotékových sedmdesátkách... Pro nás diváky je to co končí doba mafiánských filmů se skvělými herci co už dnes prostě zestárli. A stejně jako odešel Marlon Brando odejdou jednou i chlapi jako Al pacino, Keitel, De Niro a Pesci... Přeji jim samozřejmě hodně zdraví a ať odejdou co nejpozději, nicméně s jejich stářím odchází dle mého názoru taková nějaké klasika. Staré časy či co.. Nevím jak to správně definovat. A tenhle film, tohle veledílo beru jako takovou tečku za tím vším, byť vlastně nic ještě nekončí. U filmu jsem si uvědomil, že spíše než sledovat špičku mafiánského managementu, baví mně spíše ty bitky v ulicích, kdy jedna rodina jde po krku druhé, případně kdy jedna čtvrť ve městě si to vyřizuje s jiným etnikem.. Italové, Portorikánci, Číňané, Rusové... Však to známe.Tohle bylo na mně moc dlouhé a moc politické. Všechny ty odbory a volby do okrsků... Co na tom zaujalo byla to provázanost s prezidenty USA. Z hlediska řemslného zpracování to bylo něco jako antická socha. Nešlo tomu zhola nic vytknout. Vše bylo tak dobové, že se chvilkami nechtělo věřit kdy to bylo točeno. Vše umocňoval parádní soundtrack nadupaný starými šlágry z přelomu padesátých a šedesátých let. No a ta auta a vůbec... Mňam. Úplně jsem dostal chuť si zase nainstalovat Mafii 2 ! :-). Dávám za 4 rány z osumatřicítky. * * * * ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Během sledování jsem měl pocit, že jsem zestárl asi o 10 let. Tak dokonale gerontokraticky na mě Irčan zapůsobil. Běžně americké filmy jsou ustrojené na publikum, které je ochotné přijít do kina, tzn. na mladou generaci, tohle cílí spíš na pamětníky, kteří mají nakoukanou Scorseseho mafiánskou klasiku. I když mám celou tu hereckou partu, kterou doufám naposledy Scorsese shromáždil, rád, mám pocit, že tenhle pomníček už nebyl třeba. Jak poznamenal už můj oblíbený noriaki, je to rozvleklé, umělé a málo rafinované. Přidávám se k tomu hlasu. Až na to nepřirozené omlazování, které stejně funguje jen z poloviny, protože chůze i gestikulace leccos prozrazují, na tom snímku není nic vyloženě špatně, ale zároveň tam není nic, co byste konkrétně ve Scorseseho tvorbě neviděli už dávno v mnohem lepší formě. Kladné ohlasy filmu minimálně zčásti po mém soudu vyplývají z fenoménu "Oscara za celoživotní tvorbu". Zhlédnuto bez nadšení a nadvakrát, protože napoprvé jsem to po 30 minutách unavěně vzdal. Ale dvě hvězdičky by přece jen byly málo, na to je Scorsese příliš dobrý filmař. A i v té šílené stopáži se sem tam dá najít zajímavý filmový moment. Celkový dojem: 50 %. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Režisér Martin Scorsese je jedním z nejtalentovanějších vypravěčů stříbrného plátna všech dob. Osobně jsem na Scorsesem vždy obdivoval jeho hyperaktivní styl vyprávění a především fakt, že si dokáže oprávnit fakt, že jsou jeho filmy většinou opravdu dlouhé, protože Scorseseho filmy téměř vždy fungují velmi parádně ať už trvají 100 minut, 150 minut nebo 200 minut! Špinavé ulice, Taxikář, Zuřící býk, Král komedie, Mafiáni, Mys hrůzy, Casino, Letec, Skrytá identita, Prokletý ostrov nebo Vlk z Wall Street.... Marty má těch parádních filmů prostě v biografii hodně a zanechal už teď za sebou odkaz díky kterému se na něj bude vzpomínat i dlouho po jeho smrti. A o to více zamrzí, že mistrovi Scorsesemu není studio Paramount nakonec ochotné zaplatit 160 milionů dolarů na jeho vysněný projekt a chudák Marty se tak nakonec musí uchýlit na Netflix. Film ale díky Netflixu pořád vznikl a i když kvůli faktu, že jde o Netflix film nešel do kin (Ne, výjimka typu Roma se v naších kinech nekoná), film pořád existuje a my ho můžeme vidět. A i když to rozhodně není nejlepší Scorsese dekády nebo posledních dvou dekád a rozhodně se nedotlačí ani do TOP 5 filmů Martina Scorseseho všech dob, za shlédnutí rozhodně stojí. Už proto, že jde o nejlepší film z Netflix knihovny, který kdy vznikl! Scorsese začal chystat adaptaci románu I Heard You Paint Houses od Charlese Brandta z roku 2004 napsaného dle skutečných událostí už v roce 2007 a už tehdy platilo, že si hlavní role zahrají Robert De Niro, Al Pacino a Joe Pesci- Tři velké hvězdy mafiánských filmů. Mezi tím vznikli filmy slušný Hugo a jeho velký objev, parádní Vlk z Wall Street a (....) Silence a teprve po téhle ,, trilogii´´ filmů měl Scorsese na Irčana zase čas. Byl tu ale problém. Irčana mělo původně dělat právě studio Paramount, jenomže Paramount financoval i Mlčení, které stálo 50 míčů a v kinech vydělalo jen 23 míčů! Paramount tratil a jakmile vyšlo najevo, že Scorsese nechce fakt, že se film odehrává napříč dekádami vyřešit tím, že bude jednu postavu hrát více herců ale tím, že budou postavami digitálně omlazeni (a tím pádem půjde spousta dalších milionů jen do de-agingu) tak Paramount stáhl ocas a vypadalo to, že se Irčan už z téměř dekády trvajícího ,, development hellu´´ jen tak nevyhrabe a film bude zrušen. Jenže v tu chvíli se objevila poslední naděje- Netflix. Ten film zaplatil a díky němu jsme se filmu za menší oběť (tedy faktu, že film neuvidíme v kinech) dočkali. Ano, Irčana jsme v naších kinech vidět nemohli a ani ho neuvidíme. Proč když to u Romy prošlo? Jedna Roma svět nespasí a Netflixu stačí jen to, že film může promítnout v Americe. Netflix ale zároveň do kin v Americe neposílá všechny své filmy ale pouze filmy s oscarovým potenciálem aby ty nominace mohl dostat a zvýšit si tak promo. Z jednoho úhlu se totiž dá na fakt, že se o Irčana postaral Netflix koukat jako na spásu filmu, který filmoví diváci prostě chtěli vidět, na druhou stranu jde ale o opravdu jistou verzi vytvoření pozitivní reklamy, kterou Netflix pochopitelně potřebuje. Ale to už moc odbíháme od tématu. Radši si prostě řekněme jak je na tom výsledný ,, Irishman´´. Ještě jednou hned na začátek zopakuji, že totální bezchybná pecka podle mně nedorazila a opravdu nepůjde o film, který bude jedním z těch prvních, který se mi vybaví když se řekne jméno Martin Scorsese. A bohužel na tom mají ve výsledku hodně velkou zásluhu ony speciální efekty respektive de-aging. Na nadávení Martina Scorseseho na Marvel se může každý dívat ze svého pohledu a může s Martym souhlasit či nesouhlasit, musí se ale uznat, že de-aging v Marvelu je prostě parádní. Nebo je parádní minimálně v porovnání s de-agingem v Irčanovi. Ale hned na začátek řeknu, že pokud mohl být člověk od začátku pocit, že bude de-aging totálně nefungovat a bude totálně otřesný, výsledek není takový jak se mohlo zdát! Ze všech těch omlazených hvězd ve finále nejvíce de-aging snesl obličej Joea Pesciho, následně pak Al Pacino u kterého už jsem ale začal optikou chvílemi ten de-aging vidět. De-Aging Harveyho Keitela také fungoval naprosto v pořádku a ve finále se tak dá říct, že nejhůř de-aging snesl Robert De Niro. Především jeho mrtvé oči mě z filmu časem chvílemi vytrhávali více a více, přesto je ale De Nirův výkon parádní a to samé platí i o všech ostatních. Výkony De Nira, Pacina, Pesciho a Keitela (kterého v porovnání není na rozdíl zmíněné trojce ve filmu zas tak málo) dokazují, že de-aging nebrání tomu předvést parádní a funkční herecký výkon jak už třeba dokázal Sam L. Jackson v Captain Marvel. Jestli něco Irčana tlačí opravdu dolů tak to jsou sice právě efekty, rozhodně ale ve finále nejsou tak špatné jak se mohlo zdát a kdyby měl Scorsese toho času víc, mám dokonce pocit, že by ty efekty dopadli líp. Nebo by Scorsese mohl skousnout hrdost a zajít za lidmi od Marvelu a poprosit je aby se jednou vyhnuli ,, podřadné práci´´ a udělali mu digitálně omlazeného De Nira, který by si mohl potykat s Jacksonovým Nickem Furym z Captain Marvel. Scorsese by ale tím pádem ale najednou začal pracovat s lidmi, kteří dělají efekty pro ,, pouze zábavné atrakce a nic víc´´ a tím pádem by tak trošku lhal do kapsy sám sob.... dobře, dobře, jdeme zase od tématu! Jestli mám z obsazení Irčana někoho velebit do nebes tak je to Joe Pesci! Legendární Harry ze Sám doma, Leo Gatz ze Smrtonosné zbraně (2-4), Tommy DeVito ze Scorseseových Mafiánů nebo Nicky Santoro ze Scorseseova Casina se po téměř dekádě pauzy vrací ve filmové roli a je parádní! Pesci je i přes svou dlouhou pauzu na mém seznamu nejoblíbenějších herců všech dob pořád vysoko (TOP 40!) a jeho ztvárnění Russella Baffalina je geniální. Hnedka poté následuje Al Pacino, který si roli Jimmyho Hoffy neuvěřitelně užívá a jeho vyřvávání slova ,, Solidarity´´ budu mít v hlavě ještě hodně dlouho. Al Pacino si tu krade skutečně každou scénu pro sebe a dá se říct, že tohle je ten starý legendární Al Pacino. Ne ten Al Pacino z Jack a Jill ale ten starý legendární Al Pacino pro kterého tento film snad bude znamenat definitivní comeback. A především prohlubování vztahu Pacinova Hoffy a De Nirova Sheerana jsem si opravdu užíval. De Niro jinak zvládl i přes vrstvy ,, digitálního make-upu´´ zahrát parádního protagonistu se kterým se celý děj Irčana tráví dost dobře. Chvílemi jsem si sice říkal, že by se Irčan mohl krom Sheeranova vztahu s jeho mafiánskou rodinou věnovat i vztahu Sheerana s jeho ,,pravou´´ rodinou, ve finále je mi ale jen líto, že Anna Paquin nedostala jako Sheeranova nejstarší dcera Peggy tolik prostoru a ani těch 6 vět a věčně zpruzené koukání jí na nějaký větší herecký přednes nestačí. Krom svaté trojice tu ale je zmíněný Harvey Keitel, který si svoje ,,, spíše cameo´´ uhrál se ctí, hodně fajn Bobby Cannavale, hodně super Ray Romano a nebo dost dobře zvládnutý Jack Huston jako Robert Kennedy, který sice nemá tolik prostoru, toho o ždibec méně slavnějšího z dvojice bratru Kennedyových ale zvládne uhrát na malém prostoru dost dobře! Zároveň se musí říct, že Irčan rozhodně není duchovní následník Mafiánů a je to ať už skrze atmosféru nebo pojetí příběhu hodně jiný film! Zároveň je ona Scorseseho hyperaktivní režie po většinu času hodně zklidněná, trademarky Martyho jsou ale přesto pořád vidět ať už skrze použití dobové muziky nebo celkovou schopnost funkčně zpracovat dialogový ping-pong. Rozhodně se nedá ani chvíli pochybovat o tom, že film točil Scorsese, nedá se ale ani vyloženě smát člověku, který by o tom začal pochybovat. Na kameru Rodriga Prieta se moc dobře kouká, hudba Robbieho Robertsona se často možná až příliš opakuje ale vůbec to nevadí, protože pořád zní stejně dobře, na filmu je vidět hodně peněz krom de-agingu i na bohaté výpravě a dekoracím a především se opět daří aby film i přes délku 209 minut nezpomaloval a pořád člověka bavil. Zároveň si ale dovolím tvrdit, že se mu to daří výrazně méně než ostatním Scorseseho filmů. V porovnání s Vlkem z Wall Street, Mafiány nebo Casinem Irčan svou velmi dlouho délku tolik neskousl, vyloženě hluchá místa tento film ale nemá. A v posledních 10-15 minutách člověka vyloženě chvílemi začne dohánět k slzám. Irčan není ten nejlepší film Martina Scorseseho a nezařadí se ani nějak vysoko v rámci jeho kariéry, rozhodně je to ale parádní filmařina, která stojí za vidění s parádními hereckými výkony, perfektně zvládnutými technickými profesemi a především skvělým námětem, který napsal sám život. Z toho námětu šlo možná vydolovat ještě víc (Vražda JFK, která je lehce zmíněná mohla být rozpracovaná trochu víc a skutečný Frank Sheeran se o ní v reálném životě trochu víc rozmluvil a přiznal fakta, která film nezmíní), ve finále je ale Irčan opravdová paráda, kterou sráží výrazně dolů jen ne úplně zvládnuté digitální omlazení hlavních hrdinů, což je trošku problém když na něm film zásadně staví. Scorsese si ale splnil sen a na jeho film Killers of Flower Moon (který půjde do kin!) se opravdu těším. Irčanovi by i přes jeho sem tam optické bolesti spojené s vizuálními efekty spíše slušelo pořád kino než Netflix, rozhodně jde ale o nejlepší film z Netflix tvorby společně s Romou (A Marriage Story, který v mých očích obojí překonává!) . Od Irčana jsem možná chtěl trochu víc, ve finále jsem ale více než spokojen... () (méně) (více)

Galerie (27)

Zajímavosti (39)

  • Ve filmu je několik scén z automobilů, přičemž si ani v jedné z nich nikdo nezapne pás. (Punisher)
  • Dle Michaela Franchezeho, bývalého Capa rodiny Colombo, nebyl Hoffa zavražděn Frankem Sheeranem a už vůbec ne způsobem zobrazeným ve filmu. Dle jeho slov bylo Hoffovo tělo pohřbeno na velmi „mokrém“ místě. (Sealteam6)

Související novinky

Scorsese vs. Marvel znovu

Scorsese vs. Marvel znovu

31.10.2023

Pár let staré komentáře Martina Scorseseho k Marvelu, vůči němuž se režisér ohradil a filmy studia označil za pouťové atrakce spíš než filmy, jsou dobře známé. Teď ale do kin zamířil snímek Zabijáci… (více)

Tvůrce Medvěda chystá krimi

Tvůrce Medvěda chystá krimi

29.06.2023

Autor populárního seriálu Medvěd Christopher Storer se upsal režii dlouho připravované adaptace knihy spisovatele Dona Winslowa The Winter of Frankie Machine pro studio Paramount. O zfilmování románu… (více)

Je Scorseseho novinka moc dlouhá?

Je Scorseseho novinka moc dlouhá?

21.02.2023

Režisér Martin Scorsese (Mafiáni, Casino) není rozhodně nováčkem v oblasti tříhodinových filmových kolosů. Vlk z Wall Street měl 180 minut a Irčan dokonce 209. Jeho novinka Killers of the Flower Moon… (více)

Seriál Bridgerton je největším hitem Netflixu

Seriál Bridgerton je největším hitem Netflixu

28.09.2021

Netflix zveřejnil kupu dat, díky kterým si teď celý svět může zase jednou udělat obrázek o tom, jak moc je vlastně streamovací služba úspěšná, a které seriály potažmo filmy patří k těm… (více)

Reklama

Reklama