Režie:
Tom HooperScénář:
Lucinda CoxonKamera:
Danny CohenHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Eddie Redmayne, Alicia Vikander, Matthias Schoenaerts, Ben Whishaw, Amber Heard, Sebastian Koch, Adrian Schiller, Emerald Fennell, Claus Bue, Angela Curran (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Film Dánská dívka vás zavede do Kodaně dvacátých let minulého století. Einar Wegener (Eddie Redmayne) patří k nejlepším dánským malířům své doby, jeho žena Gerda (Alicia Vikander) mu přitom poskytuje maximální podporu a přitom se sama snaží prorazit jako portrétistka. Pozvolné borcení jejich harmonického vztahu odstartuje banální příhoda – Gerdě, která připravuje sérii baletních portrétů, nedorazí figurantka, a Einar svolí, že své ženě bude sedět modelem, oblečený do baletního kostýmu. Intenzivní spojení s ženským elementem v Einarovi rozpoutá obrovský emocionální zmatek, s nímž se vyrovnává nejprve „nevinnou" hrou na tajemnou dánskou dívku Lili, a později čím dál silnějším přesvědčením, že pouze jako žena dokáže být šťastný. A byl by ochoten podstoupit cokoliv, aby jeho transformace byla dokonalá. Během této proměny ho věrně provází jeho Gerda, která díky své nové múze Lili sice konečně prorazila jako umělkyně, ale zároveň ztratila svou životní lásku. (Cinemart)
(více)Videa (15)
Recenze (666)
Tady si opět někdo říká o Oscarovou sošku a Zlatý glób za herecký výkon, že, milý Eddie? Jeho role jsou jako stvořené pro očka akademiků ("oscarové poroty") a není se čemu divit. Předvedl vskutku excelentní výkon. ___ Tak kontroverzní filmový příběh jsme tu na poli mainstreamu dlouho neměly. Režijně i scenáristicky skvěle odvedené dílo. Navíc velký palec nahoru za krásnou kameru a hudbu, hudebního mága Desplata. ___ (Cinestar, Hradec Králové) ()
Motto: "Ženský, zamkněte si prádelníky!" A taky se nedejte zmást láskou a oddaností nonkonformní malířky, s největší pravděpodobností za nimi stála jen další, cudně skrývaná bizarní úchylka, korektně přemalovaná na vyšší city, možná proto se divák hlouběji neseznámí s celkovým zaměřením jejího díla... Tolik ke Gerdě Wegener. To Redmayneova role vyžaduje fakt koule, ironií je, že se jich jejich nositel, Einar Wegener, chce umanutě zbavit... Takhle - už samo téma se mi příčí, nepokrytě víc by mně imponoval člověk, který se se svým popleteným sebeuvědoměním dokázal poprat, to jest, zapřel ho v sobě, jako ostatně všichni nešťastníci, kteří se nepohybovali v bohémských kruzích, takoví chlapi ve slévárně by pro Lili příliš pochopení neměli, což? Naštěstí nám doba přeje, a tak jsme k transgenderu obecně blahosklonní, takže, normálka - v dobrém i zlém, dokud nás opačná identita nerozdělí... Ani umělecký přínos nejsem s to docenit, Vikander je ve své paličaté póze partnerské světice až únavná a Redmayne tu "nezadržitelnou" ženu v sobě charakterizoval odpudivým zjevem, nevidomým pohledem, slabomyslným úsměvem a naoko zdrženlivým posedem, čímž mi připravil dost znechucující chvilky. Cílená dekorativní líbivost nezvládala zaplnit prázdnotu sdělení, paradoxně mi však k chabé útěše zbylo právě jen těch pár pařížských zákoutí, art deco styl, nádhera scenérie ve Vejle... a taky rozšířený obzor ohledně historie dalšího z neslavných průkopnických mezníků... Jen doufám, že mně příště nebude k obdivu podsouván nějaký pedofilní (anti)hrdina. A že zdravím Conchitu Wurst. ()
Dánská dívka nemá co nabídnout jen velmi silným příběhem, ale opravdu dokonalým zpracováním. Králova řeč mě tolik neuchvátila, ale atmosféra tady je opravdu perfektně vystavěná a působí až snově. Herecké výkony jsou dokonalostí samotnou, kamera je naprosto perfektní a Desplatova hudbu k tomu? Co by tady mohlo být špatně? Možná jen některé momenty na mě byly trochu moc, ale do tohohle filmu patřily. Co mě překvapilo, že Alicia mě herecky učarovala možná i o něco více než Eddie, což bude asi tím, že od Eddieho tu člověk čekal něco velkolepého a Alicia je pak překvapením, ale její civilnější výkon je na vysoké úrovni. ()
Hooper namlsaný vůni pódií učinil na tvůrčí ruletě sázku. Sto na červenou barvu žhavého železa transgenderu, sto na černou konvenčně podaného dramatu, který má podle statistik i zkušeností velkou šanci uspět. A krupiér se zálibou v povrchní líbivosti může hodit kuličku.. Pravděpodobnost, že padne nula, byla takřka mizivá, ale nevím, jestli ta lehce vyfabulovaná výhra po ose tápání - trápení - sebepoznání - zvonek ven - buchtička dovnitř mohla autora těšit. Vzhledem k charakteru rolí je překvapivé, jak Vikander svou přirozeností převyšovala Redmaynea, který při vyjadřování ženskosti a křehkosti často sklouzával k teatrálním gestům.. ()
Sladký milostný snímek o romantické tragédii, změně identity a o odvaze k autenticitě působí uvěřitelně, má kvalitní scénář podle románu Davida Ebershoffa. Zdobí ho také propojení skvělých filmových řemesel výprava, kostýmy, kamera a hudba. Krásné provedení umocňuje období art deco a skutečný příběh, který se stal. Četl jsem knížku německého psychologa Muži, kde se píše že ženy muži, kteří rezignovali na své mužství a stali se ženami pohrdají. Novodobá Gerda by asi takového chlapa poslala k vodě. Je tedy pravda, že její představitel působí velmi křehce. ()
Galerie (110)
Zajímavosti (17)
- Skutečný původ Gerdy Wegener, která se narodila 15. března 1886 a zemřela 28. července 1940, je dánský, nikoli americký. Romanopisec změnil její původ do Ameriky, aby vyhověl americkým čtenářům. (Jocker94)
- Obrazy ve filmu namalovala britská umělkyně Susannah Brough ve spolupráci s produkční designérkou Eve Stewart a nejsou replikami obrazů Gerdy Wegenerové. (Tasartir)
- V poslední scéně, kdy Gerda (Alicia Vikander) stojí u fjordu Vejle v Dánsku, jsou v pozadí vysoké hory. Dánsko však žádné hory nemá a ve scéně jsou pouze, protože se natáčela u hory Mannen v Norsku. (hansel97)
Reklama