Režie:
Tom HooperScénář:
Lucinda CoxonKamera:
Danny CohenHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Eddie Redmayne, Alicia Vikander, Matthias Schoenaerts, Ben Whishaw, Amber Heard, Sebastian Koch, Adrian Schiller, Emerald Fennell, Claus Bue, Angela Curran (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Film Dánská dívka vás zavede do Kodaně dvacátých let minulého století. Einar Wegener (Eddie Redmayne) patří k nejlepším dánským malířům své doby, jeho žena Gerda (Alicia Vikander) mu přitom poskytuje maximální podporu a přitom se sama snaží prorazit jako portrétistka. Pozvolné borcení jejich harmonického vztahu odstartuje banální příhoda – Gerdě, která připravuje sérii baletních portrétů, nedorazí figurantka, a Einar svolí, že své ženě bude sedět modelem, oblečený do baletního kostýmu. Intenzivní spojení s ženským elementem v Einarovi rozpoutá obrovský emocionální zmatek, s nímž se vyrovnává nejprve „nevinnou" hrou na tajemnou dánskou dívku Lili, a později čím dál silnějším přesvědčením, že pouze jako žena dokáže být šťastný. A byl by ochoten podstoupit cokoliv, aby jeho transformace byla dokonalá. Během této proměny ho věrně provází jeho Gerda, která díky své nové múze Lili sice konečně prorazila jako umělkyně, ale zároveň ztratila svou životní lásku. (Cinemart)
(více)Videa (15)
Recenze (666)
Tom Hooper se rozhodně umí obklopit profesionály ve svém oboru, což je znát zejména na zdařilé vizuální stránce. Ať jsou to interiérové či exteriérové scény, vždy je dokáže podat s citem pro detail a zejména neživé předměty vynikají a v záběrech na sebe strhávají více pozornosti než postavy. Asi by to nebyl problém, pokud by se Dánské dívce dařilo být dostatečně niterným dílem, ve kterém city znamenají více než činy. Tím ale v žádném případě není. Fascinující životní příběh Lili se zde smrskává do neustále se opakujících rozpačitých úsměvů a snahu o (vizuální) dosáhnutí ženské ladnosti. Samotné city či vnitřní rozpolcenost hrají druhé až třetí housle. Na vedlejší kolej byla bohužel přehozena i Gertruda, i když je třeba uznat, že její postava nepůsobí tak extrémně ploše jako Lili. Její vyrovnávání se s novou rolí v manželově životě je zajímavější (a rozhodně méně okoukané), než (ne)vývoj Lili. Je škoda, že Dánská dívka není mnohem sevřenější a nevystupuje ze škatulek, protože životní příběh těchto dvou žen si rozhodně zasluhuje mnohem zdařilejší adaptaci. ()
Vcelku pochopitelně jsem se těšil především na herecký výkon Eddieho. A přestože se mnou bude nejspíš leckdo nesouhlasit, podle mě byl výtečný. Výborná byla i Alicia, dokonce lepší, než jsem očekával. Tím ovšem s výčtem kladů musím skončit. Ostatní postavy byly vyloženě do počtu (a působily nedůvěryhodně), dobová atmosféra mi zas nepřišla příliš dobře vystižená, čekal bych od okolí mnohem nechápavější a drsnější reakcE (tedy množné číslo), než jen to setkání s 2 hrubiány (chápu potřebu zjednodušení, ale až takového?). A tím se dostávám k největšímu problému filmu, a to příběhu, který mě v Dánské dívce co do záživnosti zklamal až příliš (což je problém vzhledem k tomu, že jde nejspíš o poměrně výrazný scenáristický zásah, jenž mohl pomoci, avšak nestalo se). Nejvíc mě film bavil během prvního večírku, ale jinak jsem spíš jen přihlížel a pozoroval herce, než že bych byl skutečně vtažen a např. se opravdu bál o hlavní postavu. A to i přes výše zmiňované herectví, které film vytahuje na lepší průměr, ale ani o píď výš. ()
Výborně zahraný film na téma transsexuality, navíc s krásnou hudbou Alexandra Desplata. Eddie je neuvěřitelný herec - zatím jsem ho neviděla v roli, ve které by nepůsobil 100% důvěryhodně. Tohle se mu taky moc povedlo. Čišela z toho ta velká touha - touha po autentičnosti, touha po tom stát se tím, čím se cítíme být. ~(4,3★)~ ()
Velmi milé překvapení, já osobně Toma Hoopera považuji za rutinního režiséra, řemeslně vždy přesný, jasně jdoucí po cenách, ale vždy mi v jeho filmech chybí to něco navíc. Dánská dívka je vlastně úplně stejná, ale tentokrát mi to opravdu sedlo, v podstatě je to hodně ženský film, mužskému publiku bych ho doporučovala jen velice opatrně. Herecký projev Eddieho Redmaynea budete buď obdivovat, nebo úplně nenávidět. Pro mě je hlavní postavou filmu ta v podání vynikající Alicii Vikander, která dokázala z výborně napsané postavy vytěžit skutečně maximum. Od filmu jsem původně nečekala vůbec nic, ale jednalo se o příjemně strávených 120 minut. ()
Někdo se převléká za holky a něco zase za film. Všichni ze štábu podali čupr výkon, teda až na Vypovídací hodnotu se Zajímavostí. Tyhle holky si někde za rohem buď hrály na chlapečky anebo správně odhadly, že do takhle strojově přesného filmu se ani jedna nehodí. Šlape to jak robot a trvá děsně dlouho, než se tomu vybijou baterky. Že to tenkrát nebyla sranda chápu, ale tohle je film a u něj by větší zábava fakt nevadila. ()
Galerie (110)
Zajímavosti (17)
- Matthias Schoenaerts (Hans Axgil) v rozhovoru na premiéře prozradil, že si při natáčení setkání Hanse s Lili (Eddie Redmayne) v pařížském bytě myslel, že Lili Elbe ztvárňuje sestra Jessicy Chastain. (Petrasuvicka)
- Manželství Wegenerových ve skutečnosti trvalo 26 let. Měli prý spíše otevřený vztah, který umožňoval Gerdě scházet se svými partnerkami. Po anulování manželství se jejich cesty rozešly. Lili zemřela ve věku 48 let po operaci (údajně poté, co její tělo odmítlo transplantovanou dělohu). (Coleator)
- Na režiséra Toma Hoopera se snesla kritika za to, že do role dánského malíře obsadil heterosexuála Eddiho Redmayna a ne skutečného transsexuála. Režisér poté prohlásil, že si nikoho jiného v této roli nedokázal představit. (Duoscop)
Reklama