Reklama

Reklama

Přijel, aby pomohl. Clint Eastwood jako tajemný mstitel v americkém westernu... Eastwoodův snímek Bledý jezdec (1985) celkem věrně kopíruje jeden ze základních syžetů westernové mytologie. Osamělý jezdec, který nemá jméno, zato se může pochlubit záhadnou minulostí, přijíždí do zlatokopecké osady v horách a stává se mluvčím zastrašovaných usedlíků proti mocnému a bezohlednému podnikateli. Dodá malomyslným zlatokopům potřebnou odvahu, ovšem ten nejtěžší boj s úplatným marshalem a jeho pomocníky za ně musí vybojovat sám. Předurčuje ho k tomu pistolnická minulost i nevyrovnané účty, po nichž na jeho zádech zbyly pouze jizvy od kulek. Když je zlo poraženo, nasedne na koně a beze slova odjíždí pryč, protože někde určitě leží další osada, kde je potřeba se postavit útisku a bezpráví. Eastwoodův hrdina získává až biblické rozměry (i díky tomu, že když sundá cestovní oděv, spatříme ho v kněžském kolárku)... V polovině 80. let, kdy Bledý jezdec vznikl, měl už Eastwood dostatek režijní praxe a také zkušené spolupracovníky, na něž si zvykl (kameraman Bruce Surtees, skladatel Lennie Niehaus, střihač Joel Cox). Mezi dalšími herci zaujmou Michael Moriarty (zlatokop Hull Barret), Carrie Snodgressová (Sarah Wheelerová) a tehdy začínající Christopher Penn v záporné roli Joshe LaHooda. Exteriéry filmu se natáčely v Idahu a v Kalifornii, kde se snímek odehrává. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (190)

Jino 

všechny recenze uživatele

Záhadný kazatel podává pomocnou ruku malé osadě utlačovaných zlatokopů. No proč ne. Zápletka by vydala na hodinu filmu, jenže Clint nijak netlačí na pilu a raději vsází na vybudování divákova vztahu k vedlejším postavám a k sobě (jakožto muži s nejasnou minulostí) samotnému... a že se mu to docela daří - děj tak pozvolna přechází až do typicky westernovského finále. Pohodový snímek, jehož výsledný zážitek přikrmuje překrásná příroda a Clintův mrazivý výraz ve tváři. 75% ()

major.warren 

všechny recenze uživatele

Bledý jezdec, přestože jako žánrový zástupce nepřináší nic nového, je filmem, ke kterému chovám respekt i srdečně vřelý vztah. Od mala jsem ho s oblibou sledoval, Clint Eastwood byl hrdinou mého dětství a často jsem si na něj hrál. Ze všech jeho filmů - konkrétně westernů - jsem dlouhou dobu měl nejraději právě Bledého jezdce. Postava bezejmenného kazatele, který přijíždí na pomoc utlačovaným zlatokopům představuje z hlediska westernové mytologie klasického (anti)hrdinu a hrdinu Eastwoodových westernů obecně, a to již od dob "Dolarové trilogie" Sergia Leoneho z 60. let. Veškeré další westerny v režii Clinta Eastwooda pracují prakticky na stejném dějovém půdorysu. Od Tuláka z širých plání přes Bledého jezdce až k Nesmiřitelným, kterými Eastwood svou westernovou etapu mistrovsky uzavřel. V Bledém jezdci, jakkoli je prototypem standardního eastwoodovského díla v čele s typickým (anti)hrdinou, se dají nalézt jak pro jeho tvorbu specifické prvky tajemna (viz. Tulák z širých plání), tak postavení hlavního hrdiny - kazatele před závažnou otázku, kdy je sledem okolností nucen sáhnout zpět hluboko do své minulosti a naposledy vzít zbraň do ruky. Tento "akt" lidského jednání Clint Eastwood dále rozvíjí a podrobněji a o něco přirozeněji se jím zabývá v Nesmiřitelných. Přesto je nutno podotknout, že děj, silná hlavní postava a specifická atmosféra Bledého jezdce (doplněná hudbou Lennieho Niehause) dělají z tohoto westernu doslova mýtickou záležitost. Vždy si tento westernový, pro mě v mnoha ohledech revoluční snímek pustím, a považuji ho za jeden z nejlepších zástupců westernového žánru vůbec. ()

Reklama

kinej 

všechny recenze uživatele

Bledý jezdec určitě nepatří mezi nezapomenutelné westerny, ale i tak ho považuji za slušný film. Není v něm nic co by diváka mohlo vysloveně popudit, jediné co lze namítat je občas přílišná zdlouhavost. Některé scény jsou natažené a jiné ve filmu být vůbec nemusely. Ale je zde několik momentů, které považuji za velice zdařilé. Už jen úvod, přepadení osady a následné zjevení kazatele jsou velice slibné. Vlastně bych řekl, že film stoupá a padá s tím jak se v něm objevuje Clint Eastwood. Pokaždé když je na scéně kazatel a je jedno jestli vede dialogy, či střílí je jasné že bez on je hlavním a vlastně jediným tahákem filmu. Jeho herecký projev je sice minimalistický, avšak stačí výraz tváře a hlas, aby i nudné dialogy dostaly charismatickou auru. Třeba, když vrhne výhružný pohled na starého Lahooda, je jasné že tento herec, žádná velká herecká gesta nepotřebuje. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Nemohu zároveň sloužit Bohu a mamonu." Kazatel je prostě skvělej. V hlavě to má srovnaný, o významu slova "strach" dosud nebyl informován a umí skvěle používat dřevěný pálky k odpalu hlav padouchů. A má-li film probouzet sny, tak Bledý jezdec u mě úkol splnil. Já bych totiž chtěl být jako Kazatel. Přijet, trochu si zapáchat dobro, polechtat obrovi Clubovi koule kladivem a s dobrým pocitem zase zmizet v horách. S Kazatelem jsem zkrátka zachraňoval zlatokopy již mnohokrát a pokaždý mě to bavilo. ()

petaspur 

všechny recenze uživatele

V malé osadě se mírumilovní obyvatelé věnují postávání u řeky a rýžování zlata v pánvičkách, což velkopodnikatel s drahými kovy LaHood nehodlá nechat bez odezvy. Chce totiž vlastnit všechny pozemky kolem zlatonosné řeky a ochotu k prodeji pozemků získává za nezištné pomoci starého dobrého násilí. Patrně by mu tato obchodní taktika brzy přinesla očekávané výsledky, ale budoucí nedobrovolní prodejci nečekaně získávají naději. V osadě se totiž ubytuje Kazatel, který na ochranu spravedlnosti používá spolehlivou trojkombinaci - víru, pěsti a kolty. ()

Galerie (63)

Zajímavosti (14)

  • Filmová kritička Pauline Kaelová o filmu tehdy napsala: “Eastwoodův western je umělecké dílo natočené očima malíře. Jsou tu odstíny špíny, hněď a černá místa a vnitřky domů jsou tak temné, že ani za denního světla si divák není jistý, kdo je zrovna na plátně.“ (ClintEastwood)
  • Hull Barret (Michael Moriarty) ve scéně na začátku filmu, kdy opouští město po bitce před koloniálem, si kloboukem špatně zakrývá levou ruku, kterou má v sádře. Ve scénách před a po už sádru nemá. (chyska)
  • Než se v září 1984 rozběhla první klapka, ležel celý projekt několik let v šuplíku. (ClintEastwood)

Reklama

Reklama