Režie:
Christopher NolanKamera:
Wally PfisterHudba:
Hans ZimmerHrají:
Christian Bale, Gary Oldman, Tom Hardy, Joseph Gordon-Levitt, Anne Hathaway, Marion Cotillard, Morgan Freeman, Michael Caine, Matthew Modine, Alon Aboutboul (více)VOD (6)
Obsahy(2)
Zdánlivě bezstarostný život města je vykoupen obří lží o neposkvrněném hrdinovi, o němž není veřejnosti známo, že přešel na temnou stranu síly. Tím, kdo na sebe vzal hříchy Harveyho Denta a přijal vinu za jeho smrt, je Batman. Všechno se ale změní s příchodem prohnané zlodějky, která přijde k Bruceovi domů ukrást otisky jeho prstů. Jejím prostřednictvím se Batman dostává na stopu podzemního hnutí, v jehož čele stojí terorista Bane. Díky zradě je však Wayne uvězněn v kobce, o níž kolují pověsti, že se v ní Bane narodil. Ten mezitím dostává prostor k realizaci svého megalomanského plánu totálního ochromení Gothamu. Donutí to Batmana znovu nasadit svou masku a temnou kápi? (TV Nova)
(více)Videa (46)
Recenze (3 077)
Už v tom nie je ten wow!-efekt prekvapenia, ktorý by zakryl bezcitné zaobchádzanie s postavami. To bolo v odpustiteľnej miere prítomné už v minulom filme, ale trojka sa v ňom topí. Je v nej nemožné vstrebať každý zvrat a jeho vplyv na postavy, ktorých je príliš veľa a zjavujú sa a zasa miznú bezkoncepčne, iba aby urobili niečo cool a predniesli nejakú hlášku (z ktorých ani jedna nie je zapamätania hodná). Nolan navyše opäť (po Inception) podceňuje inteligenciu diváka a kŕmi ho lacnými oslími mostíkmi. Hardyho záporák je tupá hora svalov, zaujímavá náhubkom a hlasom, ale strach či rešpekt nevzbudzuje. Na Catwoman (alebo kto to má byť) je užitočný iba vyšpúlený zadok pri jazde na motorke. Jediný, kto tu svoju prácu odvádza najlepšie z trilógie, je Hans Zimmer. Zužitkováva motívy z minulých dielov, pridáva nové (balkánsky klavír zo Sherlocka pre záludnú Catwoman a anarchistické chorály pre Banea sú skvelým oživením), a z niekdajšej plochej masy temnej depresie tvorí bombastickú, orchestračne pestrú akčnú kulisu. Prečo po toľkej kritike štyry hviezdy? Stále to disponuje onou kolosálnosťou, v ktorej je Nolan nedostižný. Tou epickosťou a ohromným drajvom, ktorým vás baví sa nechať unášať, hoci vám je jedno, čo a prečo sa práve deje a kam to bude smerovať. ()
Koniec ďalšej veľkej ságy, ktorú Nolan ustál so cťou. Sága v ktorej je Batman Begins expozíciou, The Dark Knight jadrom a Dark Knight Rises epilógom a aj preto nechcem jednotlivé filmy hodnotiť samostatne. Každý z nich je samozrejme iný a má svoje subjektívne kvality ale dohromady tvoria funkčný celok, v ktorom sa jeden bez druhého nezaobíde. Sklamanie z posledného dielu je na mieste snáď len z toho hľadiska, že Batman v ňom tentokrát neprekročil tieň komiksu, čo však mne osobne pri komiksovej adaptácii neprekáža. Po technickej stránke je to totiž stále výborná záležitosť, tentokrát aj dostatočne epická, emocionálna, s dobre zvolenými, písanými a zahranými charaktermi, vďaka ktorým je vlastne aj úvodný trochu dlhší rozjazd najlepšou časťou filmu. A Bane ako záporák typu "priamočiarosť a hrubá sila" nemá konkurenciu. ()
Do dvou třetin geniální dohra tíživosti a narůstající deprese, jakou nastavil předchozí díl. Pak ale jakoby si někdo vzpomněl, že je to vlastně komiksový film z hollywoodské produkce a finále onu potřebnou auru opravdovosti ztratí a zůstane "jen" výborná žánrovka. Nic proti tomu, ale po tom všem, čím si Batman prošel (jako postava i filmařsky) je to jednoznačný krok zpátky. Navzdory závěrečnému klopýtnutí je Temný rytíř povstal nejen důstojným, ale ba přímo vynikajícím završením velkolepé trilogie, která posunula hranice komiksu zase o něco dál. ()
Třetí díl BATMANA představuje spíše zklamání než zážitek. Snaha udržet stůjcostůj rozměr filmového eposu je křečovitá. Na problémy je zaděláno už ve scénáři a námětu. Padouch, o kterého jde tentokrát, připomíná fašistoidního či ultralevého populistu, který teror kombinuje s nebývalou dávkou sociální demagogie. Seznam neuvěřitelností tím není vyčerpán. Představa 11-12letého děvčátka fyzicky zvládajícího na stěně smrti odlehlého popuštního vězení to, co je nad síly dospělých zdravých mužů, je problematická sama o sobě; Batmanovo přemístění - bez technických prostředků - mezi arabskou (?) pouští a americkým (?) Godhamem je další potíží; ztotožnění tohoto dospělého děvčátka s padouchem v klíčové scéně filmu hraničí se scénaristickým zoufalstvím. Zdá se, že i v tomto případě platí úsloví o nastavované kaši. Tento proces je zatím v počátcích; na druhou stranu je tu fakt dlouholeté přípravy a také zásady, že Batman v tomto pojetí je v zásadě vysvětlitelný z dosažitelné byť špičkové válečné techniky a zbraní. Podobných, byť ne tak vyhrocených lahůdek najdeme - ke škodě díla - ve třetím BATMANOVI více. Batmanovo - rovněž krajně nepravděpodobné - zmrtvýchvstání v posledních scénách naznačuje prostor pro tvorbu čtvrtého dílu. Máme se bát nebo naopak těšit? ()
Jako jasne, je to naprosta spicka, ale stejne jsem cekal vic. Hlavni problem je v podstate ve scenari. Nolan samozrejme hraje na osudovost, strach a snazi se stvorit rozmachlej, komplikovanej epos, kterej ale zaroven vypada realisticky a syrove a dari se mu to jen castecne. Jednak krome zmeny zaporaka to v podstate vypada jako minulej dil. A co si budem povidat, Joker byl daleko vetsi borec. Bane je sice korba jak hovado, ale vysvetleni, proc ma masku, je vcelku usmevny a hlavne v ni Hardy zni jak malej homousek. Dalsi problem je, ze jsme v zaveru trilogie a film pritom vypada jak zrod Batmana, jak kdyby se cumelo na prvni dil, kde dostane Batman naklepano, nasledne zacne posilovat a triumfalne vyhraje. Co se tyce akce, ta je skvela, vse je naprosto realisticky a triky dokonaly, ze si ani jednou nemuzete rict, jo tohle byl trikovej zaber, proste vse do sebe skvele zapada. Problem je, ze at je akce sebevic dobra, je ji tu zoufale malo, vetsinu casu postavy furt jen neco resi a kdyby se prostrihalo tech 40 minut filmu a zkratil se na dve hodiny, nic by se nestalo. Navic s tim souvisi dalsi smutnej fakt a to, ze vetsinu akce obstarava Batman a kde neni akce, neni Batman a tak si ho clovek uzije jen minimalne. A to, co meli bejt vrcholy filmu, tj. zaverecny povstani a zaverecnej duel, je tu teda silne odbyty. Co se tyce Catwoman, Hathaway v roli neni buhvijaka, ale srala me min, nez jsem se obaval. Jinak s ostatnima hercema neni problem, vsichni hrajou skvele. No a posledni problem filmu jsou sem tam nejaky kiksy, film se celou dobu tvari desne vazne a seriozne a pritom nema problem sem scenarista jednou za cas flaknout nejakej az smesnej zvrat nebo vyreseni nejakyho problemu jak z nejakyho akcniho becka. Ale sem tam nejaka hlaska potesi. Co se tyce zaveru, dokud to vypada, ze Nolan skutecne chce Batmana zakoncit a uz se k nemu nikdy nevracet, tak je to skvely, dojemny a osudovy, skoda tech poslednich peti minut, ty pusobi spis smesne. Ono to ted vypada, ze jsem to nehorazne sprcal, ale to zase ne, krome slabsiho scenare je totiz vse v naprostym poradku, po filmarsky strance naprosto bezchybny, herci, triky, hudba na spickovy urovni, na skoro tri hodiny dostatecne napinavy, ani minutu nenudici a film docela rychle utece. Ale kdybych si mel vybrat mezi timhle a Avengers, pripadne timhle a druhym dilem, Temny rytir povstal by z toho nevysel vitezne ani jednou. ()
Galerie (345)
Zajímavosti (173)
- Ve filmu se měly původně objevit i herečky jako Toni Collette, Maggie Grace, MyAnna Buring, Michelle Williams, Jessica Chastain, Eliza Dushku či Jennifer Morrison. (lucius789)
- Do poloviny filmu si lze všimnout, že zbraně postav neodpovídají realitě. Při střelbě se jim vůbec nepohybují závěry a ani z nich nevypadávají nábojnice. Střelba míří do jiných míst, než kam dopadají rány (scéna na burze). Teprve až při závěrečné bitvě v Gothamu zbraně najednou fungují tak, jak mají. (UncleMorty)
- Úvodná scéna s lietadlami obsahuje podstatne menej trikových záberov, akoby sa na prvý pohľad mohlo zdať. Christopher Nolan trval na tom, aby sa natočilo čo najviac materiálu v reále. Základom boli reálne zábery, ktoré sa digitálne iba vylepšovali. Natáčalo sa v Škótsku. (gogo76)
Reklama