Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Stíny minulosti jednou dostihnou každého z nás. Když to potká mladou Katalin, zapudí ji její manžel i celá vesnice. Nezbývá jí nic jiného než se vydat na cestu za skutečným otcem svého synka Orbána. Dlouhá cesta přes Karpaty ji zavádí do míst, kam se již nikdy nehodlala vrátit. Zážitky z minulosti ožívají a Katalin se rozhodne vzít osud do vlastních rukou. Téměř antická tragédie o zločinu, trestu, ale také o legitimitě pomsty vynesla debutujícímu režisérovi Peteru Stricklandovi účast v hlavní soutěži letošního berlínského festivalu. Film zasazený do prostředí maďarské menšiny žijící v Rumunsku tam bodoval u novinářů i odborné poroty, která mu udělila Stříbrného medvěda za zvuk. Práce s ruchy a zvukovou kulisou, jež vynikajícím způsobem dokresluje putování Katalin a Orbána transylvánskými lesy, patří spolu s klasickou krásou představitelky hlavní role a dramaturgicky skvěle vystavěným příběhem k nejpůsobivějším stránkám tohoto jedinečného filmu. (MFF Karlovy Vary)

(více)

Recenze (27)

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Baladický příběh, kde vina a trest se utápějí v bludném kruhu. Zajímalo by mě, zda by příběh pokračoval jakousi formou vendety, či nikoliv. Každopádně jak nám lidové balady mnohdy říkají, smrt nemusí být tím nejhorším trestem, jak by se z pozice žijícího mohlo zdát. Pěkná, i když více syrová než poetická kamera, atmosferická hudba. Jisté obrazy a symboly jsou postupně vysvětleny - třeba momenty, kdy Katalin upřeně hledí do nitra tajemného lesa za doprovodu temné hudby a vy nevíte, jestli se z lesa něco vynoří, nebo jde jen o zamyšlení se postavy. Příběh jakoby se odehrával ve dvou světech - horské samoty vyvolávají dojem minimálně 19. století, a naopak městečka s auty vás vrátí do současnosti, nemluvě o mobilním telefonu. Katalin se synem cestují na povozu, který táhne kůň. Spí na seně, ale i v postelích a jako ideální zbraň se vedle nože jeví kámen. Vina a trest jsou ovšem ve své podstatě stejné, nadčasové. Ocenění si mimo jiné zaslouží představitelka Katalin. Obyčejná, unavená, omšelá... a najednou se stane krásnou, zářící a usměvavou...a pak se do její tváře opět vkradou bolest a smutek, strach a obavy... ()

sanikope 

všechny recenze uživatele

Asi tym ze film je natoceny zapadnym okom pocas celeho filmu som sa nevedel ubranit dojmu ze tomu cosi chyba, po pritom vsetkom ma vsak i uspokojil. Film sa nepretvaruje na nic je iba o pomste a ked je pomsta dokonana nie je dalej co riesit mozu nastupit titulky. Tak to mam rad... ale asi to nase vychodne myslenie mi neda spat a s nim i ta nasa dumavost nad vsetkymi vecami co sa deju okolo nas . Mozno pri dalsom vzhliadnuti pridam o hviezdicku navyse... Na debut velmi dobre ()

Reklama

Martin741 

všechny recenze uživatele

Teda po filme Gadzo Dillo som dost zavrhol rumunsku kinematografiu, a do tohto filmu Katalyn Varga som siel maximalne opatrne. A zbytocne, dievca sa vydalo napriec krasnou rumunskou karpatskou prirodou za skutocnym otcom svojho fagana. A musim povedat, ze ked sa clovek nepozera na Ciganske osady a na svet Ciganov, ale zameria sa na casto krasne rumunske Karpaty, tak film poskytne hned dobry dojem. Celkovo Katalyn Varga urcite nie je nejaky europsky kult, to rozhodne nie, ale ako priemer slusne a velmi dobre : 69 % ()

Rockerman 

všechny recenze uživatele

Katalin vyjíždí pomstít své ponížení z před několika lety. Vyjíždí se svým synem, který je výsledkem té hanby. Z prvním násilníkem se moc nemazlí, ale když přijede k druhému pachateli zjistí, že to nebude tak jednoduché a vše končí překvapivým rozuzlením. Dějově velmi dobré, styl vyprávění mi až tak moc neseděl. ()

hanka_h 

všechny recenze uživatele

Kým sa ostatní idú zblázniť za dokonalými vizuálnymi efektmi, Peter Strickland dokáže takým geniálnym spôsobom narábať so zvukom a hudbou, že na pohľad obyčajný príbeh jednej ženy naberie úplne nový rozmer. Doteraz počujem zlovestne vŕzgajúce drevo.. ako napísal Ten Druhý, má to nádych ľudovej balady, zaujímavý pohľad na pomstu, a aj koniec môže prekvapiť. ()

Galerie (7)

Reklama

Reklama