Reklama

Reklama

Dr. Jekyll a pan Hyde

  • Česko Fantom z Londýna (více)
Trailer

Obsahy(1)

Vážený londýnský lékař dr. Jekyll vypracuje metodu kterou lze v člověku oddělit jeho dobré a zlé stránky. Při pokusu, který koná sám na sobě, se změní v nevypočitatelného a násilnického pana Hydea. Když jeho zlé Já zabije pouliční holku, nelze už prozrazení celé události zastavit. (HOODY)

Videa (1)

Trailer

Recenze (63)

akisha 

všechny recenze uživatele

Na svou dobu super, v dnešní době je třeba stále si připomínat fakt, že tohle je film starej 81 let. Miriam Hopkins je tu opravdu krásná a hraje skvěle, Fredric March je naprosto fenomenální. I přes to, že maska Hydea vypadá spíš jako takovej Yetty, co sešel z Himálají mezi lidi. Nicméně rozhodně dobře odvedená práce ze všech stran. ()

PKD 

všechny recenze uživatele

Rozhodně 3.5. Bylo by ale zajímavé srovnání, pokud bych obě verze (tj. 31 a 41) viděl v opačném pořadí. No, to už se nedovím. Považuji za nutné zmíniti, že 41 verzi mám hl. a především kvůli Bergmanové, páč Tracy při vší úctě k němu, mi nikdy nějak extra neimponoval a v roli Jekyll/Hyde je rozhodně lepší March. Již v pol. filmu jsem tak získal zajímavý dojem, že (pokud by to bylo nějak možné) vyměnil bych herce, takže zde by hrála Bergmanová s Marchem a v té druhé zase Tracy s Hopkinsovou. Co se týče psychoteror komorních scén Ivy vs. Hyde, řekl bych, že je to u obou verzí tak na stejno, byť jsou zde některé jejich společné scény o něco delší, čímž se emocionální dopad téměř vyrovnává. Maska je kombinací groteskní gorily s klaunem a Marche by nepoznala ani vlastní matka, bezesporu. Kam se hrabe Tracy, který při svém enormním egu (stejným způsobem plivnul na můj vysoce oblíbený román Stařec a Moře, kde zase odmítl vypadati jako postava z předlohy, hejsek jeden) odmítl to, s čím jeho předchůdce neměl problém. Jako Stallone, který si v Soudci Dreddovi po 15min. sundá helmu a Urban v Dreddovi s helmou nemá problém po celou dobu děje, tj. tak jak to má být. To jen tak na okraj. Pokud bych to shrnul, tak mi obě verze příjdou kvalitativně stejné, ale na mě má větší vliv 41 verze, což jest logicky ovlivněno tím, že byla shlédnuta první (z důvodů, jenžto jsou vysvětleny výše) a vícerokráte. V ní bych řekl, že jde hl. o herecké výkony všech zůčastněných a předloha jen slouží jako kulisa a v této sevřenější (o něco komornější, možná?) verzi, jde více o předlohu samotnou. Čímž vůbec neříkám, že by zde stály herecké výkony za nic. Tak to vidím já. ()

Reklama

corpsy 

všechny recenze uživatele

Začnem trochu negatívne. Pán Hyde rozhodne nemusel vyzerať ako opica, aj keď Fredric March hraje presvedčivo a jeho maska je skvelá. Mojím top Hydeom stále ostáva John Barrymore vo verzii z roku 1920. Tento hodnotený snímok sa vyznačuje podobne ladenou atmosférou ako horory štúdia Universal a k celkovému dobrému vzhľadu dopomohol aj Rouben Mamoulian so svojou, občas až snovou réžiou. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Verzia z roku 1931 zaujme hneď prvými subjektívnymi zábermi. Mamoulian si s predlohou skutočne pohral a priniesol film silný nielen scenárom, ale aj dokonalým využitím metaforickej filmovej reči. Nezaostávajú ani triky, premena je vidieť pekne "v priamom prenose", pričom by bolo samozrejme veľmi jednoduché ju preskočiť iba strihom. Psychologicky dokonale prepracované, Jekyll a Hyde nie sú ani dve duše v jednom meniacom sa tele, ako skôr uvedomenie si vlastných slabostí jednej osobnosti, ktoré každého z nás ovládajú. A v roku 1931 si tvorcovia dovolili za tú hlavnú "slabosť" označiť sexuálny pud. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Tohle je naprosto úchvatná adaptace Stevensonovy předlohy. Práce s kamerou navazuje na období vymazlených zàběrů konce němého filmu. S příchodem zvukového filmu začala většina filmařů klást spíše důraz na novinku a vizuàlní stránku svých snímků zanedbávala. Zde tomu rozhodně tak není, byť se jedná o plnohodnotný zvukový film. Ich forma kamery v samém úvodu mě upozornila, že mohu čekat něco vizuàlně velmi zajímavého. Když si Harry odvádí svoji snoubenku na zahradu, posadí se milenci vedle sebe, následuje pohled, protipohled, velký detail jí, jeho a celek. Produkční kodex způsobil, že následně se kamera cudně odvrátí. Divák si musí připomenout datum vzniku snímku, aby pak následně pěkně dlouho nevěřícně kroutil hlavou. A děkuje za Haysův kodex, který umožnil vznik tak zajímavého zàběru, jakým je odvrácení zraku kamery. Ještě více však kroutím hlavou nad tím, že tento film nedostal Oscara za kameru. A to jsem ani nezmínila překrásnou stínohru v závěrečné sekvenci nahánění Hyda. Ceny za masky tehdy ještě nebyly, takže absence tohoto ocenění se dá snadno pochopit. Herecké výkony jsou na svoji dobu velice civilní a i z dnešního pohledu značně zdařilé. ()

Galerie (62)

Zajímavosti (7)

  • Pracovna Dr. Jekylla (Fredric March) má ve filmu 2 podoby. V jedné je naproti jeho pracovního stolu velké okno a další stůl s chemickým vybavením. V jiných scénách je ale na tom místě skříň se svícnem a stěna s poličkou. (Litsarch)
  • Producent filmu Adolph Zukor byl proti obsazení Fredrika Marche do hlavní role, přesvědčil jej až režisér Rouben Mamoulian. (Oktavianus)
  • Scéna, kdy se při procházce parkem Jekyll (Fredric March) samovolně přemění na Hydea, se odehrává v Hyde Parku. (Oktavianus)

Reklama

Reklama