Režie:
Małgorzata SzumowskaScénář:
Małgorzata SzumowskaKamera:
Michał EnglertHudba:
Pawel MykietynHrají:
Juliette Binoche, Anaïs Demoustier, Joanna Kulig, Louis-Do de Lencquesaing, Krystyna Janda, Andrzej Chyra, Jean-Louis Coullo'ch, Scali Delpeyrat (více)Obsahy(1)
Polská režisérka Małgorzata Szumowská natočila film odkrývající smutnou realitu vysokoškolských studentek v Paříži, které si na studium vydělávají prostitucí. Úkaz, který se netýká jen francouzské metropole, ale univerzit obecně kdekoliv. Investigativní novinářka Anna je žena ve středním věku, má rodinu a děti. Setká se se dvěma studentkami, které se živí nejstarší ženskou profesí a vyslechne si jejich příběh. Téma článku jí čím dál více pohlcuje a zasahuje i do jejího osobního života. Kdo je vinen za morální úpadek mladé generace? Lze vinit celou společnost? (Febiofest)
(více)Videa (1)
Recenze (40)
Tak vynikajúci námet a zároveň tak nezaujímavé spracovanie. Skôr ako film mi to pripomínalo akýsi pseudo-dokument o dvoch mladých študentkách, ktoré si zarábajú na svoj život a štúdium prostitúciou. Prostredníctvom žurnalistiky Anne sa postupne dozvedáme o ich dvojitých životoch - pred rodinou slušné dievčatá, pred ich klientami podmanivé štetky, ktoré sú ochotné spraviť snáď čokoľvek. Bohužiaľ celé to bolo akési statické a nevýrazné, a v podstate jediné čo ma zaujalo bola čiastočná autentickosť a samotný námet. Škoda, že tento film nebol spracovaný nejakou epickejšou formou. ()
Dobrý je hlavní námět, ale převážně asi jako sám takový. Prostitutky/studentky a jejich život je poměrně zajímavě a neotřele natočený, zbytečné mi přijde zakomponování hlavní postavy do příběhu, kdy o těchto dívkách píše článek. Zbytečně komplikované a pokud to mělo být nějaké podobenství o ní, tak mi uniklo. Zase je pravda, že Binoche je pak jediná, kdo tam herecky nějak více osloví, ale prostě jsem z toho neměl úplně výborný pocit. ()
CO TO KURWA JEST? ...si říká poměrně velké množství postav ve filmu. Vtipné je, že jsem si jako divák říkal totéž. _____ Vyzobané slunečnici Anně (Juliette Binoche, btw fakt ošklivá) přeroste práce s kurvičkama přes její zcela příšerně učesanou hlavu, jednou nebo dvakrát si vyhoní kundu, pak to najednou skončí a já se necitil o nic osvícenější, než předtím. _____ Nejzábavnější jsou ve filmu nadávky v polštině. ()
Středostavovská novinářka si v poklidu žije ve svém nefunkčním manželství. Při shánění materiálu pro článek o prostituci studentek se setká s jinou realitou: sex stále ještě existuje. Chce to vyzkoušet s manželem, ale ten si na díry pořídil nejnovější model vrtačky. Čekal jsem moralizování ve smyslu "prostituce je špatná" a "za to může dnešní společnost", dočkal jsem se spíš zobrazení mezigeneračního a hlavně mezitřídního neporozumění. Hodnocení někde mezi 3-4* ()
Je pro mě překvapivé, jak některé místní komentátory minulo sdělení snímku. Soustředíc se na domnělou vyprázdněnost "utrpení" vyšší střední třídy se zaseknutou ledničkou a "odhalujíc" prý pseudoartové zobrazení "pouhé" novinářky účelově poslouchající radio Classic (wtf), opomíjí, že Szumovská ukazuje na tato pozlátka - formálně reprezentující mezitřídní/mezigenerační distanc -, dekonstruuje jejich porcelánovou krustu a staví paralelu mezi cestou životem novinářčiných informátorek a tím, jak žije ona sama. Na tom není nic do sebe zahleděného ani samoúčelně uměleckého. Elles naopak vykresluje - a nutno říct, že přehledně, nikoliv zmateně nebo nemotivovaně -, sociální realitu s ohledem na její rozostřený charakter. Sděluje nám zřetelně: ne, kdo si vydělává tělem, není jen šlapka nebo jen oběť. Nemá z toho jen potěšení nebo jen zničený život. Nejde jen o jejich autonomní rozhodnutí nebo jen o důsledek problémů systému. A ne, "vydělávání tělem" nelze redukovat jen na situaci, kdy zavolá cizí člověk a ráno nechá peníze na nočním stolku a nejde o téma, která se týká jen a pouze dané ženy. Snímek se soustředí na hranice třídní, generační, genderové, vzdělanostní, situační a další. Staví mezi nimi nepříjemné paralely a až na přehnaně archetypálního manžela zůstává v uvěřitelně nejednoznačné rovině. Nejde o pseudoart, ale o příjemně komplexní náhled na sexualitu jako nástroj, připsanou roli a hybatele dění. ()
Galerie (43)
Zajímavosti (1)
- Ústřední skladba, jež ve filmu víckrát zazní, je pasáž z Beethovenovy 7. symfonie. (claudel)
Reklama