Scénář:
Harry KleinerHudba:
Michel LegrandHrají:
Steve McQueen, Siegfried Rauch, Elga Andersen, Luc Merenda, Louise Edlind, Angelo Infanti, Carlo Cecchi, Jean-Claude Bercq, Ronald Leigh-Hunt (více)Obsahy(1)
Právě po roce se americký profesionální závodník Michael Delaney vrací na závodiště ve Francii, kde byl během závodu trvajícím 24 hodin těžce zraněn. Při prohlídce místa si uvědomuje silné sympatie k Lise Belgettiové, vdově po jezdci, který tragicky zemřel při stejné nehodě. Přestože se Delaney dlouho vzpamatovával z řady těžkých zranění, znovu usedá do svého oblíbeného vozu značky Porsche. Také v tomto závodě Le Mans přitom jde hlavně o souboj a prestiž dvou největších automobilových „stájí" firem Ferrari a Porsche... Hlavní roli v akčním snímku režiséra Lee H. Katzina ztvárnil hollywoodský herec Steve McQueen, známý z řady úspěšných filmů (Sedm statečných, Velký útěk, Motýlek, Bullittův případ a Útěk). Jistě je vhodné připomenout, že také sám závodil a vyzkoušel i obtížný okruh Le Mans, kde se již v té době často jezdilo rychlosti překračující 320 km za hodinu. Film zaujme fascinujícím pohledem do světa automobilových závodů a jeho zákulisí (kameru vedli René Guissart Jr. a Robert B. Hauser), stejně jako autentickými místy závodu. Působivou hudbu k filmu napsal známý francouzský skladatel Michel Legrand. (Česká televize)
(více)Recenze (259)
Pre športových nadšencov záslužilá 24-ková atrakcia dokumentárneho charakteru opisujúce udalosti Le Mans. Veľmi jasný, čitateľný a kontinuálny dej je len akýmsi vítaným bonusom v prehľadnosti samotného závodu. Preto sú aj dialógy skresané na absolútne minimum, vedľajší príbeh síce existuje, ale nijak sa neformuje a kauzálna prepojenosť súkromia a profesionalizmu je taktiež iba na akomsi štartovacom bode. Či konečnom? Že už nič nebráni zapnúť plyn a udrieť tomu?! Perfektná kamera, strih, pozičné uhly, spomalovačky, skrátka efektné vyše 100 minutové číslo, avšak ničím zvlášť neokorenené natoľko, aby som z neho čoby divák esteticky výrazne čerpal. ()
3/10 - Hm, jako dobovy dokument o LeMns ac dlouhe tak squlele, jako film priserne - mrzi me to uz kvuli tomu, ze Steev je bozi vzdycky - holt nejsem automobilovy fanda... Ale klobouk dolu - jezdit celou dobu (za deste, tmy) v jednom aute a neodvarit ho po cca 50 kolech jak se tomu deje v soucasnych formulich... ()
Jó, tak tenhle film vidět na plátně, promítán 70mm projektorem se skutečně vyplatilo. Věřím, že pokud na to kouknete doma na noťasu, asi z toho nic moc mít nebudete, ale v kině to bylo skutečně o něčem naprosto jiném. Prvně jsem si myslel že z toho randálu ohluchnu, hlasitost jedoucích aut byla neuvěřitelná, díky Bohu, že to potom trošku ztišili. Nejedná se moc o film který má překvapit svým propracovaným příběhem, ani ničím jiným filmařsky profesně dokonalým. Má to diváka příblížit do místa nějakého dění. V tomhle případě do Francouzského Le Mans. Velmi pěkně zpracovaná kamera, která diváka po celou dobu spolehlivě udržuje v obraze. Film pro mě splnil svůj účel. ukázal mi téměř do detailu, jak v 80 létech takový závod vypadal. A musím říct, že nervozitu řidičů z okruhu jsem pociťoval ještě hodinu po projekci! 80% Viděno v kině na festivalu 70mm filmu KRRR!. ()
Já vám nevím - buď tam děj měl být, nebo tam nemělo být ani to málo, co za něj tvůrci vydávají. Ano, závody jsou natočeny skvěle, start, první dvě kola, havárie, to všechno bere dech a na velkém plátně to musel být senzační zážitek, jenže kromě těchto momentů jsem se poměrně dost nudil, a to mě mrzí. Snad pokud se mi v budoucnu přihodí něco divného a stanu se fanouškem motosportu, Le Mans si pustím znovu a budu z něj nadšený. ()
║Rozpočet $7,573,797║Tržby Celosvetovo $100,000║ Minimum dialógov, samé jazdenie, niekoľko pekne natočených záberov, či dokonca nervy drásajúcich búračiek, robia z tohto filmu skoro čistí dokument o 24hodinovke Le Mans, škoda že sa dej nevenuje trošku viac aj pretekárom, lebo sú tu braní len okrajovo ako nejaké figúrky v hre, nepoznáme ich charakter a preto ani nevieme komu vôbec fandiť. /60%/ ()
Galerie (17)
Photo © Solar Productions
Zajímavosti (25)
- Najslávnejšia scéna havárie v „Le Mans“ ukazuje diaľkovo riadený skutočný Porsche 917 v hodnote 40 000 dolárov. (pravo)
- Enzo Ferrari odmietol spoluprácu. Požiadal o scenár a dostal poznámky, z ktorých sa dočítal, že zvíťazí Porsche – a svoje autá neposkytol. McQueen ich teda päť zakúpil od súkromníkov a niekoľko ďalších nechal zostaviť zo starších podvozkov Lola s motormi Corvette a s karosériou Ferrari. (pravo)
- Stevu McQueenovi (Michael) na tomto filmu velice záleželo. Byl pro něj částečnou náhradou za Den šampiona, snímek ze stejného prostředí, jehož natáčení bylo ukončeno kvůli zdržení proti Grand Prix (1966). (Lina)
Reklama