Reklama

Reklama

Cesta bojovníka

  • Indonésie Merantau (více)
Trailer

V Minagkabau v západní Sumatře se Yuda, zkušený žák Silat Harimau, připravuje na Merantau - prastarý rituál přerodu mladíka v muže. Kvůli tomu musí opustit svou rodnou vesnici a vydá se do rušné Jakarty, aby nasbíral zkušenosti. Život v Jakartě je těžký a po sérii neúspěchů si Yuda není jistý svou budoucností. Náhodou se setká s dívkou Astri, která je obětí gangu obchodníků s lidmi. Yuda se jí pokusí zachránit před jejím psychotickým šéfem Ratgerem a jeho pravou rukou Larsem. Yudovi se podaří osvobodit Astri i jejího mladšího bratra Adita, ale gang je jim v patách - chce zpět své "zboží" i krvavou odplatu. Yuda nemá jinou možnost, než čelit útočníkům a postavit se jim v dechberoucím finále. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (152)

Adrian 

všechny recenze uživatele

Merantau - starodavna tradicia prerodu mladika v dospeleho muza tak po stranke psychickej ako aj fyzickej. Na tento filmik som sa tesil prakticky od prvej zmienky, ze sa pripravuje. Prvy indonezsky MA film za hodne dlhu dobu predstavujuci bojove umenie Silat. Zatial co doma v Indonezii sa premieta povodna 134min verzia, vo svete putuje skratena verzia, podla slov Todda Browna (prevadzkovatela a majitela twitchfilm.net a zaroven vlastni US prava na film) vhodnejsia pre zapadne publikum. A hoc mam Todda vo velkej oblube rovnako ako aj jeho web, tentokrat si dovolim s nim nesuhlasit. Skratena verzia totiz citelne ochudubnuje charatker hlavnej postavy a celok potom vyznieva ako stokrat prevareny pribeh o mladikovi z dediny, ktory sa z cistym srdcom a so skusenostami v umeni Silat vydava do velkomesta, kde musi celit jeho zhubnym nastraham a popri tom este zachranit mladu, chudobnu dievcinu a jej brata. V zosekanej verzii v podstate nasleduje jedna bojova sekvencia za druhou, pricom v povodnej verzii je rovnaky podiel venovany nielen Silatu ale i pozadiu pribehu. V tejto verzii, s lepsou drobnokresbou hlavnej postavy i prostredia potom ovela lepsie funguje aj dramaticka linia a s nou suvisiaci apel po uchovavani a cteni si tradicnych hodnot, ako stabilnej protivahy k marazmu velkomiest. Po bojovej stranke sa mi choreografia velmi pacila - sceny su patricne dlhe, strih nic nekazi, nechava bojove taktiky pekne vyzniet. Silat mozno voci Muay je vo filme viac stylizovanejsi, ovsem pocetne laktovacky a kolenne udery maju potrebnu razanciu a tvrdost. Iko Uwais nastastie okrem fyzickej podoby s Tonam Jaa ma vacsie herecke nadanie a vdaka tomu i neakcne sekvencie neposobia trapne. _______[EFM 2010]_________PS: Bonbonikom na torte potom pre mna bola ucast Laurenta Bussona na strane zaporakov. Tento Francuz je clenom zoskupenia Z-Team (www.z-team.net) - povacsine francuzov, ktori v mladosti odisli do CIny studovat bojove umenia a natocili aj zopar kratasov, pricom hlavne Brother svojho casu vyvoval opravnene nadsene reakcie nad bojovou zrucnostou tychto mladikov. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Svatá děsohrůzo! Něco tak otřepaného a dušínovského aby svět pohledal. Lepší kulisy, více dramatičnosti a více podlosti jsou ale tím posledním, co tahle s přehnaným afektem zahraná a melodramatická hromada koňských koblih potřebuje. Potřebuje totiž leda tak lopatu a hlubokou díru, do níž ji pohřbít. Uložit tam, kam patří: do muzea starožitností vedle kolovratu a bronzové sekery. ____ Tím, že hlavní hrdina Yuda protnul koloběh mythu přímkou, po níž směřuje do světa na zkušenou, mythus zrušil. To neměl dělat, protože akční filmy sestávají mnohem víc z konverzaček, z prodlevů a odkladů než ze samotné akce, protože filmaři vědí, že vypustit do oběhu dvouhodinový film s hodinou spektakulární akce by bylo nejen finančně neúnosný, ale i nefunkční co do příběhu, který má za úkol akci obepínat a motivovat. Jednoduchý duševní experiment ukazuje, že nikdo z nás by nezaplatil za sledování Sandry Bullock a Keanu Reevese, kteří sedí na způsob Warhola nehnutě po dvě hodiny v sofa. Všichni máme rádi akci a hvězdy, ale v příběhu, který oboje táhne. Románové a divadelní fikce se vždy vracejí oknem, protože odpovídají hluboce zakořeněné potřebě vyprávět příběhy. Otázka, co je podstatou filmu, by se dala zodpovědět přes moderní varianty spinozismu – strukturalismus a holismus: podstatou kvalitního filmu je celek pojatý jako neměnná substance (struktura), která určuje význam jednotlivých prvků. Zda třeba obřadné přehrabávání se ve vnitřnostech bude kucháním kořistí, věštěním, náboženskou obětí, černomagickým úkonem, medicínskou operací, vědeckým výzkumem, soudní pitvou či uměleckým happeningem, závisí až na dobových a místních konotacích, které určí, co vlastně v posledku z procedury vyvstane. Z téhož důvodu ztroskotali Leterrierovi Titáni, protože kameramanovy dovedné pohlednicové rejdy kladené nazdařbůh za sebe uchlácholí málokoho; tím méně někoho uspokojí listovat albem cizích lidí, kaleidoskopickým obrazem roztříštěného světa, nezná-li život, který skrývá. Struktura (příběh), jíž poměřujeme části (kamera, střih, hudba), jinak řečeno cool vision, která musí předcházet každé cool visual, aby film uspěl, nás konfrontuje s patrně největším paradoxem celých dějin kinematografie, kterým jsou oscarová klání. V nich nikdy nezvítězí v technických a vedlejších kategoriích (masky, hudba, kamera, herecké výkony ap.) film s nezajímavým příběhem. Pochopitelně je to nesmysl a zásadní nedorozumění, protože i takový film může disponovat kvalitou v částech, ovšem akademici ho poměřují strukturou, totiž příběhem a emocemi, které v nich vyvolá, až se člověk nevyhne pokušení oprášit stařičký bonmot: srdce zná důvody, o nichž rozum nic neví. Skutečný problém oscarových klání nevězí v pověstné zaslepenosti akademiků, kteří nerozumí a nemají rádi sci-fi a akorát sebepotvrzují nejortodoxnější hollywoodskou mašinérii, protože jim unikají trendy, ale v něčem úplně jiném: ve strukturalistickém principu kinematografie, v prioritě celku vůči částem. ____ Mohlo by také zaznít, čím ještě je dána kvalita každého filmu, respektive nekvalita tohohle dryáku. Podle mého hlavně scénářem. Když se člověk začte do libovolného scénáře ze IMSDb script databáze či odkudkoli jinud, velmi rychle zjistí, proč existují stovky špatných filmů podle dobrých scénářů, ale jen naprosté minimum dobrých filmů podle špatných scénářů (kupodivu tahle poučka neplatí u převodu z knih, poněvadž ze špatné předlohy se dá pořád udělat dobrý film, kdežto příliš dobrá - složitá, literárně specifická předloha je problematická a její převod nedopadá dobře). A za další je esenciální podmínkou filmové kvality mnohovrstevnatost a vzájemné jištění kvůli slabším článkům, takže když si cokoliv z filmu odendáte, furt toho dost zbude. Jedna chyba, ani druhá není problém, problém je jejich kulminace, jenž nemůže být pokryta. Samozřejmě tahle idea funguje i obráceně a každá další vrstva kvalitu filmu zvyšuje, oslovuje jiné divácké skupiny, nebo stejné divácké skupiny v jiných životních rozpoloženích, viz monumentální a vždy jiný Blade Runner, Občan Kane nebo Andrej Rublev. Tyhle filmy si pokaždé drží svou rovnovážnost, jsou jako korkové zátky, která plavou stejně dobře v bystřince jako v septiku. Merantau Warrior má naopak sklon být dílem poněkud křehkým; jakmile jedna část začne povolovat, všechno přestává dávat smysl. Tato slova by mohla rovněž postačit jako závěrečný epitaf Merantaua. () (méně) (více)

Reklama

campix 

všechny recenze uživatele

Thajsko se svým Ong-bakem slavilo velký úspěch i v západním světě a tak se není čemu divit, že i Indonésané přispívají svou troškou do mlýna a prostřednictvím Garetha Evanse proslavují své bojové umění a zemi ve světě. Merantau byl pouze takovým odrazovým můstkem k sérii The Raid, která mě a spoustu dalších lidí kompletně uhranula. Merantau je tak velice slibný začátek, takový mezikrok. Příběh není nijak originální ani složitý. Na rozdíl od Ong-baku není ale vyloženě hloupý a nedostavují se tak ty nechtěně úsměvné momenty. Choreografie akčních scén je na vynikající úrovni, jenom akce není tak brutální jako v pozdějších Evansových filmech. Pro mě jsou Evansovi filmy akční špička po stránce choreografie a co dokáže tento chlapík v podstatě s žádným rozpočtem, je neuvěřitelné. ()

Chrustyn 

všechny recenze uživatele

Úspěch thajské akční pecky "Ong-Bak" ještě úplně neodezněl a z Indonésie přichází vizuálně dost podobný snímek s podobně "sofistikovaným" příběhem. I zde jde hlavně o akci "tělo na tělo" a ačkoliv nejsou bitky tolik propracované a Uwais není Jaa, má to něco do sebe a na všechny ty kopance se docela dobře dívá. P.S. režisérův další počin "The Raid" vypadá o hodně zajímavěji. ()

iamek 

všechny recenze uživatele

Příběh jednoduchý jako facka, ale i tak se nemůžu pomoci a musím dát plný počet hvězd. Merantau je jedna z nejlepších bojovek jaké jsem kdy viděl. Dlouho jsem se u bojovky takhle nebavil a netěšil se na další a další souboj. Navíc konec nebyl Holywoodský tak jsem musel dát další hvězdu nahoru. Navíc hlavní protagonista vypadal jako strašný sympaťák a věřím, že tahle role mu otevře dveře třeba až do Holywoodu. ()

Galerie (66)

Zajímavosti (7)

  • Rovnako ako dej filmu, tak aj jeho natáčanie prebiehalo v Jakarte a na ostrove Sumatra. (MikaelSVK)
  • Poprvé v historii filmu je použito bojové umění Silat, které se vyznačuje pomalými pohyby. Až po jejich úplném zvládnutí se přechází do rychlých pohybů, které by se dali nazvat až tanečními. Toto bojové umění je převážně používáno ve Filipínách, Indonésii a v Malajsii. Používajího jej i policejní a bezpečnostní složky. (ČSFD)

Reklama

Reklama