Reklama

Reklama

Konzumní děti aneb Komercionalizace dětství

  • USA Consuming Kids: The Commercialization of Childhood

Film Consuming Kids (Deti konzumu) vrhá zúfalo potrebné svetlo do praktík neúprosnej multimiliardovej marketingovej mašinérie, ktorá teraz predáva deťom a ich rodičom všetko. Od nezdravého jedla a násilných video hier až po falošné vzdelávacie produkty a autá. (oficiální text distributora)

Recenze (78)

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Konzumní děti aneb komercionalizace nejen u dětí, ale celé společnosti, co k tomu dodat. Žijeme to v divné době, v globální přetechnizované, technokratické, konzumní společnosti. Že se tohle všechno děje už dlouho a to nejen v USA (v baště veškerého světového dění, které se přenáší jako epidemie na celý svět), aniž by si toho někteří možná všimli, to všichni víme o to víc nechutné a smutné je že v tomto neutuchajícím byznysu je využíváno právě bezbranných dětí nebo seniorů, tito dvě skupiny jsou jako kořist nejvhodnější a také nejzranitelnější. Možná si člověk řekne, že děti mají přeci rodiče a že ten a onen rodič za něj přeci zodpovídá, není to však tak jednoduché, rodič s ním jednak nemůže být pořád a nakonec i ten rodič leckdy a to úplně snadno podlehne této všudypřítomné masírce, buď na to mám a děcku to koupím, nebo nato nemám a nic mu nekoupím, o to horší a obtížnější je, pak to tomu děcku vysvětlit, viz příklad proč to Pavlík od nás ze školy má a my nebo já ne, my jsme nebyli v tomto ohledu o moc jiní, také jsem nedostal vše na co jsem si ukázal, dnes to ostatně u některých rodičů vidím jak se snaží děcku v obchodě kolikrát bezradně vysvětlit, proč právě ne, že už si něco podobného dostal, že to nebudeme kupovat dvakrát, že doma máme to a to a že když budeš hodný, dostaneš to zítra, jen zřídka kdy uslyšíme odpověď nemám-e peníze. Co to že si stále víc lidí myslí že reklama je jen obyčejný podvod, v Česku obzvlášť, viz třeba různé obchodní letáky nebo gigantické slevy 10, 20 až třeba 80%, denně se s tím setkáváme, ať už prostřednictvím televize, rádia, internetu nebo již ze míněných obchodů a supermarketů. Nenasytní obchodníci, psychologové, sociologové, dravé nadnárodní společnosti-korporace, prezentace něčeho, výbušný marketing nebo manipulace s veřejným míněním, např. propagace za kterou by se nemusel stydět ani její duchovní otec E. Bernays, agitace, to vše závíní jakousi novodobou "propagandou". Co ale s tím? Z dokumentu se to krom všeobecně známých fakt jaksi nedozvíme. Kam až to ale může směřovat? Existuje nějaký účinný obranný prostředek? Lidi magořej, reklama se projevuje i na samotném zdraví, přibývá obézních lidí, různých nových, někdy dokonce nevyléčitelných nemocí. Reklama je jako špatný sen, je prostě všude, reklamu beru, když je dobře udělána, když je s ní slušně nakládáno a když je šikovně využívána v nějaký užitečný prospěch, bohužel čím dál tím víc jsem toho dojmu, že je kolikrát až nechutně podbízivá, zneužívána v něčí prospěch apod. Zajímalo by mě kdyby se jednoho dne reklama neobjevila v televizi a na ulicích, co by to s lidmi vůbec udělalo:) ps; Po shlédnutí tohoto dokumentu, jsem opravdu rád za to v jaké době jsem vyrostl a za to že jsem vůbec zdráv, jen občas lehce unaven:-) Zajímavý komentář : Subjektiv a Freemantle----pod tuto větu, která hovoří za vše, bych se podepsal: Jejich výsledkem je všudypřítomná reklama, která má jediný cíl - podvědomě přeměnit děti útlého věku v profesionální konzumenty, zákazníky, kteří budou udržovat efektivitu trhu, zvyšovat prodej a plnit kasy společností. --- Když už tak pěkně od mala, vychovávat si novou klientelu. Komentář zde jako 24 v pořadí... () (méně) (více)

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Reklamní útočníci jako démoničtí pedofilové a doktůrci Mengele, kteří mají plný sklad? Trochu silná káva... Nerad bych oponoval hlavnímu tvrzení dokumentu, že americké děti jsou v dnešní době bombardovány reklamou s nezdravou intenzitou a že reklama je vymýšlena právě tak, aby na ně co nejvíc působila. Ani tvrzení, že děti ještě nemají rozvinuté kritické myšlení, tudíž na ně reklama dopadá s větší silou než na dospělé, mi není proti srsti. Názor, že reklama mění děti i na hlubší úrovni než jen v oblasti tužeb, co za výrobek koupit, považuji za hodný diskuze. Ale... některé metody, které pro oznámení a prosazení svých názorů používá dokument Consuming Kids (dále jen CK), si také nezadají s demagogickou propagandou. Na počátku si CK vystačí s pouhým naléhavým opakováním a omíláním toho, jak je reklama pro děti všudypřítomná. Důstojné dokumentu to není, ale za lež to považovat nelze. Horší je to již s různým emotivním přirovnáváním. Přemýšlejme: když nějaký politik hlásá vyhlazování Židů, je vhodné jej přirovnat k Hitlerovi? Myslím, že ano. Když se reklamníkovi i pedofilovi hodí pro dosažení svých cílů porozumění dětem, je na místě dát mezi ně "="? Myslím, že ne. Útoků na emoce je tu více, což je u dokumentu s politickým cílem pochopitelné, musí přece svého diváka nejenom přesvědčit, ale i zagitovat. Nicméně mě trochu překvapuje, že jde o cíl velmi konkrétní. A jak se útočí? Máme tu třebas proměnu preferencí dětiček, pokud jde o vytoužené povolání, doloženou však pouze "osobním pocitem" jednoho dětského psychologa a bez výzkumu, zda-li tyto tužby přetrvávají do budoucna. Dalším prohřeškem proti dokumentaristické etice je používání obrazového materiálu buď mimo původní kontext nebo dokonce přímo proti němu. Použité seriály a filmy ve skutečnosti totiž posuzování kvalit člověka podle toho, jakou značku hadrů nosí, nepodněcují, ale zesměšňují. Ano, mohly by být užity jako ilustrační materiál toho, že taková věc se děje, jenže CK nás chtěji přesvědčit, že se děje kvůli filmům a seriálům samotným (jež jsou nasáknuté reklamou, reklama se tím vine jak červená nit). Svá tvrzení dokument chytře dokládá tam, kde to lze učinit relativně snadno a tam, kde je to těžší, prostě k dokazování mlčí a jelikož se předtím tak snažil, divák dost možná uvěří. Tak tu máme kauzálně pospojovanou reklamu a obezitu, reklamu a násilí, reklamu a morálku... Subjektivovi nelíbí. Co se mu naopak líbilo, byla část věnovaná výchově dětí a rozvoji jejich intelektuálních a motorických schopností, s tím spojená (ne)účinnost všelikých výukových DVD. Za kterými samozřejmě stojí masivní reklama (tentokrát kupodivu zamířená na kriticky uvažující rodiče). Za vyloženě zajímavou a v samé podstatě zvrhlou pak považuji metodu výběru politiků, jejichž proslovy ve vztahu k tématu dokument obsahuje a jež jsou zvoleny tak, aby ukázaly onoho politika jako nezodpovědného hazardéra s láskou k penězům, který riskuje morální a duševní zdraví budoucí populace. A kteří to dle CK dělají? George W. Bush, konzervativní republikán, Ronald Reagan, konzervativní republikán. Aaaha, tak odtud taky vane větřík. Nezapomeňte, tento dokument myslí hlavně na děti, jako Jihočeské matky. Ale má i dost světlých míst. () (méně) (více)

Reklama

Lynn 

všechny recenze uživatele

Vzhledem k tomu, že marketingové komunikace (laicky reklamu) studuji, nemohla jsem si tento dokument v televizi nechat ujít. Byla to zajímavá sonda do života amerických dětí... Nepřekvapí, že se dokument dopouští trochy toho dogmatismu - v post-moorovské době si čím dál víc dokumentaristů klade za cíl hnout myšlením lidí, spíš než jen neutrálně informovat. Tak to zkrátka je. A v rámci tohoto proudu dokumentární tvorby patří tento film k tomu lepšímu, co bylo vyprodukováno. Třeba už jen proto, že si člověk mnohdy rád řekne, jak dobře je na Starém kontinentu, kde naštěstí je dětem a reklamě zaměřené na děti věnováno např. v Kodexu reklamy RPR dostatek pozornosti a všechny nepěkné techniky jsou alespoň trochu regulovány. Podobně zajímavý film: Obchodníci s "coolturou" (2001, r.: Barak Goodman). ()

zette 

všechny recenze uživatele

Vynikajici tema v sotva prumernem dokumentu, s nim si filmovi tvurci moc prace nedali. Verim, ze v Americe je reklama jeste agresivnejsi nez u nas, vzit si za obeti deti..., to uz by se melo zakazat podobne jako reklamy na cigarety. Nekdy s obavou hledim do budoucnosti, co z dnesnich deti vyroste, kdyz uz od narozeni jim kdosi diktuje priority a jakysi zivotni styl plny konzumu, prebytku, utraceni a zadluzovani se. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Téma výborné. Spracovanie sčasti presne na úrovni, ktorú film kritizuje. Z detí dneška robí film démonov so zmenenou mysľou. Nastoľuje myšlienku, že telka a počítačové hry menia mládež na bezduché nákupné automaty. V závere ponúkne recepty nápravy. Pozná ich však každý príčetný rodič. Obmedziť v útlom detstve prístup k obrazovke. Zamerať sa na osobný kontakt. Dať priestor fantazijnej hre detí bez mozog vymývajúcich hračiek. Všetky fakty sú podávané v zrýchlenej kadencii, bez poskytnutia priestoru na ich kritické zhodnotenie divákom. Jedna alarmujúca veta psychológa strieda varovné vízie aktivistov proti reklame cielenej na deti. Na tie sú, ako šľahačka na preplácanej torte ešte navrch prišvacnuté varovné vety z výskumov, o ktorých relevancii sa divák nedozvie nič. Ilúzie si netreba robiť - kapitalizmus je zameraný na snahu vyrobiť z ľudí od útlej mladosti neustály prúd konzumentov spektra úplne zbytočných vecí. Štáty ponúkajú ako protiváhu robotickému nákupno-reklamnému trendu omrvinky v podobe chabých štátnych regulácií. Alebo regulácie označia ako brzdu, obmedzujúcu slobodu jednotlivca (USA). V dôsledku je dobre, že sa na problém upozorňuje. Len ktovie, či vďaka alarmickému vyzneniu nastal v USA od vzniku tohto diela (2008) posun k lepšiemu. ()

Galerie (12)

Reklama

Reklama