Reklama

Reklama

Závrať

  • Francie Vertige (více)
Trailer

Skupina přátel se rozhodne navštívit terén, který byl pro veřejnost uzavřen. Stezky se nacházejí vysoko v horách. Je tu však ještě něco nebezpečnějšího než samotný výstup. Skupinka zjistí, že v horách nejsou sami. Dobrodružství se promění v noční můru. (oficiální text distributora)

Videa (1)

Trailer

Recenze (249)

Morholt 

všechny recenze uživatele

To adrenalinové šplhání po skalách mělo něco do sebe a ačkoliv během něho dotyční řešili nějaké osobní nesmysly, dokázal jsem si to užít. Jakmile se přešlo do roviny hixplotationu, tak film trochu stagnoval a nenabízel nic, co by člověk v minulosti neviděl, i když záporák byl docela správně hnusnej. Ale v závěru přišlo hodně parádní zúčtování a navodilo celkový hodně dobrý dojem. 70% ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Hory za 5*. Nádherná krajina, lesy, skály, horské řeky - to by chtělo velké plátno. Hudba (Jean-Pierre Taieb ) hymnická, smyčcově táhla, potemnělá, k horolezecké části skvostně padnoucí. V horrorové části se proměňuje spíše ve zvuky a tóny. Škoda, že horolezecké dobrodružství je napínavější, než blížící se masakr. Scéna s lanovou lávkou nemá chybu ( byť dá vzpomenout Cliffhangera, a tak trochu i Indana Jonese...) - po ní bych se s chutí prošel. Jak bylo v jiných komentářích zmíněno, film se po půlce přehoupne do Pachu krve, případně Hory mají oči a další různé podobné texaské masakry, což je škoda. Postavy si vás příliš nezískají, ale v tomhle žánru jde snad už o běžnou věc. O ústředním monstru se raději ani nebudu rozepisovat. Gore efekty jsou však vydařené. Celkový dojem mně trochu kazily titulky. Věřím, že původně je Livingdead udělal bezchybně, ale verze, kterou jsem viděl, měla titulky jak od hotentota, kde většina diakritiky se proměnila v přeškrtlá o a jiné paznaky... ()

Reklama

6thSun 

všechny recenze uživatele

A zase se jede autem někam, kde není mobilní signál, a zase se vleze do pasti magoroj, kterej se létama strávenýma o samotě vytunil natolik, že ho nezkosí aní pár dobře mířených ran velkým šutrákem do palice. Mezi tisícem verzí podobných hororů patří tento mezi lepší, i když je nutné akceptovat kraviny, jako je prostřelení nohy šípem zepředu, ačkoli byl prchající zasažen zezadu. 50-65% ()

Deimos 

všechny recenze uživatele

TV/// Obsazení 7/10 Děj 7/10 Hudba 7/10 Prostředí 9/10/// +celkem dobře napsané postavy, jejich chování je přirozené, herce sice neznám, ale hrát umí, potěšilo mě prostředí ve kterém se děj filmu odehrává, má to i hodně hutnou atmosféru, občas jsem napětím nedýchal -problém by někdo mohl vidět v druhé polovině filmu, kdy se změní tempo a poodhalí se další část filmu, rovněž se (naštěstí jen občas) některé postavy chovali jako pitomci/// Závrať je podle mě povedený horor. Divákovi nabídne neokoukané prostředí, které samo o sobě by dokázalo všechny eliminovat. To že si tvůrci nakonec vzali na pomoc kanibalského zabijáka jim leckterý divák nemusí odpustit. Mě to ovšem až tak nevadilo. Částečně mi to připomnělo filmy Vertikal Limit a Wrong Turn, které byly v lecčem podobné./// Celkem 73%/// ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Čím se liší práce kameramana, hudebního skladatele a scénáristy? Která z těchto profesí je nejnáročnější? Vertige na tuhle otázku velmi zajímavým způsobem odpovídá, neboť kamera tu je velmi dobrá (velkorysé záběry přírody, subjektivní prožitky jednoho z bojácných hrdinů), hudba je spíše průměrná (respektive žánrová, nabízející jednu polohu pro scény napětí, druhou polohu pro scény akce, a někde mezitím střední tempo pro ony velkorysé záběry přírody na začátku, ačkoliv je třeba přiznat, že toto střední tempo v sobě obě předchozí polohy, napětí i akci, celkem důmyslně obsahuje a předvídá tak budoucí dění; s Goldsmithovým Omen se to nicméně a pochopitelně srovnávat nedá) a scénář je velmi slabý (problémem není ani tak schématičnost, jako spíš nemotivovanost řady událostí, které se dějí dosti náhodně, navíc je ten scénář notně bulvární, neboť si vymýšlí jakési nesmysly o mizejících lidech na Balkáně). Klíčové je ovšem to, že tenhle kvalitativní sešup po ose dobrá kamera-průměrná hudba-slabý scénář není podle mě vůbec náhodný, protože kameraman se může vždycky opřít o realitu, kterou snímá, zvlášť v horách jako tady. Hudebník má oproti kameramanovi roli sice stíženou, nicméně i on může vyjít z dopředu vytvořených pravidel, například ze stupnic, v nichž je řada tónů uspořádaných podle určitých pravidel (durové jsou radostné, mollové vážnější), stejně tak ví, že po napjaté dominantě by měla přijít klidnější tónika (existuje prostě nějaký logický sled akordů), navíc je filmová hudba značně eklektická a umožňuje lehce opisovat. Jenže co takový scénárista, který sedí před devadesáti prázdnýma stránkama a musí je od první do poslední zaplnit (1 stránka odpovídá ve filmu zhruba 1 minutě), ale nemůže se opřít ani o realitu, kterou by jednoduše nasnímal, ani o pravidla hudební nauky/teorie? Scénárista prostě nemá tu možnost podobně jako hudebník zavelet k zvýšení dynamiky (hlasitosti), rychlejšímu tempu, k přenášení přízvuku (synkopy), protože scénáristika se na rozdíl od hudby neřídí přesnými zákony akustiky a matematiky (hudba se svými zlomky-takty, frekvencemi-výškou či kruhy-kvintkvartovými je velmi matematickou disciplínou) – když takový hudebník posune celou stupnici C dur o jeden půltón výš, dostane Cis dur, ovšem pokud by chtěl scénárista posunout třeba písmenka ve svém textu, dostane tak maximálně nějakou šifru, ale rozhodně nic smysluplného. Je zkrátka velký rozdíl mezi člověkem-hudebníkem, který má v ruce nástroj, třeba klarinet A, a člověkem-scénáristou, který má v ruce tužku, která ale nikterak vyladěná není, je to prostě jen tužka. Závěr z toho je ten, že zatímco kamera představuje jeden extrém, čistou realitu, z níž lze velmi dobře čerpat, a hudba druhý extrém, naprosto abstraktní umění, z něhož se sice nečerpá tak snadno jako z reality, ale pořád nabízí člověku spousty užitečných výše zmíněných zákonitostí, třeba ty stupnice, a nějak ho vede, tak scénáristka se nachází někde mezi tím, není ani ryze reálná ani ryze abstraktní, a to ji nepochybně dosti limituje. Nechci samozřejmě jakkoliv bagatelizovat práci kameramanů, natož skladatelů, říkám akorát tolik, že skutečnost, že je v tomhle filmu kamera dobrá, hudba průměrná a scénář slabý, není tak úplně náhoda, ale spíš důkaz toho, že existují nějaký obecný zákonitosti a podmínky těchto profesí. () (méně) (více)

Galerie (33)

Zajímavosti (2)

  • Ačkoliv se děj odehrává v Chorvatsku, tak se celý film natáčel ve Francii. Natáčelo se od září do 28. října 2008 v Alpách v Aussois a Avrieux na několika via ferratách (La Montée au Ciel, Les Rois Mages a Le Parc du Diable) za pomoci průvodců z regionu. A pak v Pyrenejích ve Font-Romeu a Lac des Bouillouses. (bianci)
  • Ve části, kdy skupina v dešti vymýšlí, co dál, se střídají scény, kdy Karine (Maud Wyler) čelovku má a nemá čelovku na hlavě. (Timy68)

Reklama

Reklama