Reklama

Reklama

Obsahy(1)

„Každý film má vztah k určitému období mého života," říkal Fellini. A film Amarcord (1973) to má přímo v názvu: „a m'arcord" v romagnském nářečí, neboli „io mi ricordo" italsky, znamená totiž „vzpomínám si". .. Malé přímořské městečko 30. let minulého století je obrazem Felliniho rodného Rimini. Ve volném toku vzpomínek a asociací se režisér v jednotlivých epizodách vrací do dob svého dětství a dospívání. Po velkorysém obrazu slavného a velkého města ve filmu Roma, který natočil o rok dříve, se v Amarcordu vrací do důvěrnějšího prostředí malého městečka zalidněného ve své jedinečnosti a bizarnosti nezapomenutelnými postavami. Hrdina filmu Titta nám představuje na pozadí čtyř ročních období svůj malý svět – svéráznou rodinu v čele s otcem a jeho odbojným přístupem k fašistickému režimu, bláznivého strýce Tea, spolužáky z gymnázia, kadeřnici Gradiscu (Štěstíčko) i převyvinutou trafikantku. Amarcord však není jen příjemně nostalgický – v Tittově / Felliniho vyprávění jsou i bolestné vzpomínky na ztrátu blízkých, neuskutečněné sny a něco, co už je nenávratně pryč. Amarcord je film o setkávání a loučení, o poznávání a ztrátě iluzí, v jedinečné poetice kombinující reálné obrazy městečka a jeho obyvatel s fantastickými obrazy. Snímek byl oceněn Oscarem pro nejlepší zahraniční film a mnoha dalšími cenami. (Česká televize)

(více)

Recenze (229)

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Groteskný náhľad do života obyvateľov talianskeho malomesta, ktorému nechýba humor, láska, smútok a typicky talianska kombinácia krásnych žien a dobrého vína. Áno, Amarcord rokmi zreje do krásy a chuti presne ako kvalitné víno a rovnako ako majster Fellini. Jeho postavy z najrôznejších prostredí ako škola, grandhotel, obyčajná domácnosť či žena, ktorá šľape chodník, miestna krásavica, samozvaný rozprávač či dospievajúci mladík objavujúci zákutia milostného života... to je len pár črepín ikonického diela talianskej kinematografie. Videné v originálnom talianskom znení s titulkami. Pre najlepší zážitok rozhodne odporúčam práve túto verziu. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Asi tak, nechápu to vysoké hodnocení, jež se tomuto snímku dostalo. Pro mě je Amarcord předlouhou nudou, které se prý mám obdivovat, jelikož odborníci říkají, že se jedná o výborný film. Naštěstí nejsem odborník, tak si mohu říkat, co chci. Amarcord mě nebavil, nepostřehla jsem v něm prakticky žádný děj a pouze z úcty k panu režisérovi, který mě svými jinými filmy potěšil, ho neřadím po bok amerických béček. ()

Reklama

Martin741 

všechny recenze uživatele

Reziser Fellini natocil skvostny film. ono mne sa o Felliniho dobre opiera, lebo on sam bol casto na noze s vystudovanymi filmovymi teoretikmi -elitarmi, raz /uz si nepamatam kde a kedy/ sa vynadril :Musia kurva kritici vzdy pochopit moje filmy ? Nestaci, ze sa u nich bavi publikum? "? Preto rad pozeram Felliniho tvorbu a zaroven sa tvrdo vymedzujem voci svetu vystudovanych filmovych teoretikov - elitarov - takemu Madsbenderovi casto nerozumiem, len viem, ze adminuje tu hnusnu smradlavu zumpu menom filmova teoria. Traduje sa, ze Fellini nemal doma v Italii na ruziach ustlane - mnohi unho spochybnovali moralku /film La Dolce Vita 1960 rozzuril cirkev a film vyvolal zurive utoky cenzury/, a nasli sa aj taki kverulanti co spochybnovali vyznam Felliniho umeleckych vypovedi. Preco teda Fellini je jeden zo zasadnych reziserov ? Dal Italii a svetu jedinecny autorsky rukopis, osobitny rezisersky styl /Fellini si tocil filmy po svojom , sral na to co kecaju filmove teoretiky, citaj ludovo rozumbradicki kokutci/, este predtym, nez zacal tocit filmy tento pan reziser ako dieta hltal dobrodruzne romany a kreslil komixy, karikatury a fascinoval ho cirkus. Trochu teraz odbocim od Felliniho, hrdo sa k nemu hlasi napriklad taky Martin Scorsese, ktory film 8 a pol pozera ako neskutocne inspirativny a poucny kus fimariny aspon raz za rok. Yngmar Bergman zas povazoval La Strada 1954 za jeden zo svojich najoblubenejsich filmov. No a co sa tyka mna - mna k filmu priviedol CS film, teda hoci je konkretne cesky film komplet zydovsky, je sucastou vseobecneho rozhladu a je kvalitny. Na to aby som to pochopil predsa nemusim byt clenom nejakeho zasraneho Klubu narocneho Divaka. No a ja sa venujdem filmu uz nejakych 25 - 26 rokov, namiesto filmovej teorie som zaviedol filmovu prax, a hoci Fellinimu som spociatku nerozumel, vedel som, ze picovat ako chora vrana na velikanov /Kurosawa, Bergman, Fellini, Antonioni, Tarkovskij/ sa proste nesmie. Tisickrat som mal chut odist z kina, spociatku som sa u Felliniho filmov nudil, nechapal som im a chcelo sa mi tak spat, ze som sa neznesitelne, bolestivo stipal /a 1000x som si opakoval v kine, ze mam plechovu prdel a ze predsa nieco vydrzim/ - dobre som urobil. Tento Amarcord nezabudnem hodne dlho -bol vrcholom - tak sa mi uz dlho nechcelo spat ako u tohoto filmu. Nezaspal som ale, dopozeral do konca, a ako clovek zaoberajuci sa filmovou praxou tomu proste musim dat absolutorium : 100 % ()

rawen 

všechny recenze uživatele

Fellini mě nikdy nelákal - toto bylol mé první opravdové setkání s tímto režisérem a dost velké zklamání. Film mě spíš nudil, i když obrázky z Felliniho dětství byly podány barvitě a autenticky, zaujalo mě jen pár z nich, ostatní byly takové omáčkovité, výplňovité - nakonec jsem byl rád, že film skončil - a ten konečný pocit, který jsem zřejmě měl cítit jsem právě kvůli tomu necítil. Amarcord mi připomíná novější italský film Bio ráj doplněný příběhy Homolkovic rodiny (kdyby byli Homolkovi italové). Připomněl mi i film Malena (ale ten byl taky nic moc). Tři hvězdičky dávám za některé pěkné scény (sníh, chmýří, veselá sexuální scéna s paní trafikantovou, páv) a za pěkně zahrané postavičky, jinak spíš průměr... 6/10 ()

Sawy 

všechny recenze uživatele

Ach jo,s Fellinim to mám těžký.Sladký život se mi líbil.8 1/2 mě dost znechutilo.A Amarcord?Znovu film bez jakéhokoliv děje,k tomu jsem se na něj díval o půlnoci,takže bylo hodně těžký udržet oči otevřené.Přesto se mi líbil,od Felliniho asi nejvíc.Ta atmosféra byla prostě kouzelná a já jsem při sledování došel k názoru,že přemýšlet nad Felliniho filmy asi nemá smysl.Jediné,co u nich smysl má,je nechat se unášet právě tou uvolněnou atmosférou filmu bez příběhu.Sice to člověka může uspat,ale pokud vydrží,zážitek je to krásný.85 % ()

Galerie (121)

Zajímavosti (6)

  • Pracovní název filmu byl Il borgo (Městečko). (ninon)
  • Název filmu je fonetickým přepisem fráze „a m’arcord“ ("vzpomínám si") v romagnském nářečí, používaném v městečku Rimini, které je dějištěm filmu a také rodným městem Federica Felliniho. (gjjm)
  • Režisér Federico Fellini popřel, že by byl film autobiografický, ale připustil, že v něm jsou podobnosti s jeho dětstvím. (džanik)

Související novinky

TOP 2018 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

TOP 2018 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

29.12.2018

Nejoblíbenější uživatelé ČSFD.cz tradičně sestavili trojku nej filmů a seriálů, uvedených do distribuce nebo na filmových festivalech v uplynulém roce. S pěti hlasy jednoznačně vyhrávají mezi filmy… (více)

Reklama

Reklama