Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Poprvé v České televizi. Hudební revue z cirkusového prostředí, alegorie na okupaci v roce 1968.
Česká televize našla ve svých archivech nikdy nevysílanou revui od Jaroslava Dietla z roku 1969!
Jakkoliv se to zdá být nemožné, Česká televize uvede k nedožitým osmdesátinám legendárního scenáristy Jaroslava Dietla (22. 5. 1929 - 29. 6. 1985) televizní premiéru, jejímuž natáčení byl osobně přítomen! V archivu České televize se totiž podařilo nalézt u nás nikdy nevysílanou Revui pro následníka trůnu. Tato hudební komedie z cirkusového prostředí vznikla v roce 1969 ve spolupráci tehdejší Československé televize a Südwestdeutsche Rundfunk v Baden-Badenu.
Podle scénáře Jaroslava Dietla ji natočil režisér Jaromír Vašta s kameramanem Janem Eisnerem a s tehdejšími hvězdami české pop music: Martou Kubišovou, Helenou Vondráčkovou, Václavem Neckářem, Antonínem Gondolánem, ale takém mimem Jaroslavem Čejkou a německými pěveckými špičkami Knutem a Gitte Kiesewetterovými. Zatímco hvězda Knuta Kiesewettera - jazzového zpěváka (začínajícího v Hamburku s mladou anglickou skupinou The Beatles), pozounisty, posléze i velice populárního severoněmeckého folkaře (dnes významného hudebního vydavatele) stoupala strmě vzhůru, u nás se Revue pro následníka trůnu nikdy nedostala na obrazovky a pěvecké trio Golden Kids se ocitlo na černé listině.
"Na popud diváků, kteří Dietlovu televizní revui znali z německého vysílání pod názvem Revue für den Thronfolger, jsme ji začali hledat i u nás. Přestože česká verze Revue pro následníka trůnu byla kvůli nežádoucímu obsahu, obsazení i jinotajům, skrytým v příběhu, zničena, německou mutaci tehdejší cenzoři přehlédli. Znáte jiný televizní pořad, který měl premiéru až čtyřicet let po svém vzniku?" ptá se dramaturgyně Alena Berková. "Revue pro následníka trůnu je unikátem i z jiného hlediska: protože vznikala v česko-německé koprodukci, jsou dialogy našich zpěváků předabovány do němčiny. A tak jsme museli příběh malého lvíčete, který teprve bojuje o své místo na Slunci a učí se chovat, opatřit českými titulky," vysvětluje Alena Berková nezvyklou formu uvedení. (Česká televize)

(více)

Recenze (9)

argenson 

všechny recenze uživatele

Jako příběh, film, naprosto o ničem. K tomu navíc německý dabing u českých zpěváků (s českými títulky), u toho jsem vážně trpěl. Nicméně! Zatímco u nás se v televizi až do poloviny 70. let točilo černobíle, tenhle barevný záznam má jistě svůj význam. Německé verze českých písní a české verze zahraničních hitů v německém filmu jsou jistě objevné a hlavně - Helena s Martou byly kočky jako sviňa! ()

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Zvláštní popová pookupační alexandreida, kterou dnes zřejmě dokáže plně ocenit jen málokdo. Přiznávám, že mně osobně nevyhovovalo cirkusové prostředí, ale nakonec musím uznat jeho nemalý alegorický potenciál (velmi výstižně exponovaný v motivech mříží ve scénách loučení s králem), a tedy i vhodnost takto zvoleného konceptu. Golden Kids (pochopitelně hlavně Marta) i Knuth a Gitte Kiesewetterovi byli v (trošku kýčovitých, ale zato dobově příznakových) imaginativních i lehce naivních, dětsky hravých scénách okouzlující (jen Helena Vondráčková s prasaty mi příliš sugestivně asociovala Féliciena Ropse, což nepochybně nebylo tvůrcovým záměrem). Vize spravedlivého řádu bohužel zůstala a zůstává snem... ač jen málokdo by se s ní neztotožnil... ()

Reklama

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Jen se na to podívejte, ortodoxní Dietlovci, téma, co nastřihl je volnější, než Brabcův Krysař. Zpracování je amatérštější, než všechno ostatní, co se kdy pod značkou Goldenů vyrobilo, ale všichni tleskáme za barvu, že. Koho neomrzela Marta s neustálým muckáním lva po jednom záběru, má, co chtěl. Komu vyhovuje Hela jako vepřová jezdkyně, také si to užil. Trotlující Neckář je už jenom do počtu. Revue für den Thronfolger je obyčejné honění bycha ČT dvacet let po té, když už to všichni dávno měli znát. Vidět Ruch mich an a No! podbarvené "skvělými" klipy a zemřít! Skutečně, seznámení s Knutem Kiesewetterem a Gitte Hænning bych si také bývala byla odpustila. Ale jde přece o slony a kdo chce vidět alegorii, ten ji uvidí za každou cenu kdekoli. Třeba před Mánesem. Laskavé komentáře: Marthos, kinderman, fragre a Peabody. ()

fragre 

všechny recenze uživatele

Au, to bolí! Pro "zlatá šedesátá" mám slabost, často mi stačí běžné dobové záběry a mám lepší náladu, ale tohle...!!! Vždycky jsem si říkal, že i ten náš popík byl v té době lepší. Byl, ale asi hlavně zásluhou skladatelů, textařů, režisérů nápaditých klipů, producentů... zpěváci asi většinou plnili jen zadání. Zde třem tehdy zářivým hvězdám čs. popu (plus dalším čs. bavičům) snad vidina valut (či proniknutí na západoněmecký trh) zatemnila úsudek (a s nimi i tolik opěvovanému Dietlovi), že dělali trapnou stafáž v trapném šau, které si v míře blbosti nezadá s Ein Kessel Buntes. Tohle mohlo zůstat v trezoru. Snad jen některé písničky něco trochu zachraňují. ()

Peabody 

všechny recenze uživatele

Jinotaje skryté v příběhu ? K smíchu. Leda že by Brežněv byl tygr /nebo lev), který okupoval ČSSR, nebo že Husák je slon, protože má tlustou kůži. POdle této logiky je jinotajem cokoli, možná to tak někdo chápal. Nebo je jinotajem vstupní projíždka Prahou? Kecy. To jsou ty legendy že všichni autoři mělli v šuplíku super bomby co jim bolševik nedovolil. Je to naprosto odbytej kšeft pro Germány (proto ta schone bohmische Prag, když už jim nevyšlo z ní udělat staré německé město), , napsaný někde o pauze tenisového turnaje, natočený levou rukou - volná frekvence, někdo měl cirkus k dispozici, tak hup na to. Ano, Golden Kids byli tehdy ve formě (z hlediska té doby) a za to je ona hvězdička. Příběh je inteligentní asi jako Cirkus v cirkuse, spíše méně, snad to některéhoo pamětníka zaujme, ale jinou než archivní cenu to podle mne nemá. , ()

Zajímavosti (1)

  • Zpěváky zde vozí Karel Mareš, hudební skladatel a příležitostný herec. Roličku řidiče a se stejným vozem kabriolet Chevrolet Camaro, státní poznávací značky ABA-66-71, si také zahrál i v televizním filmu Pan Tau a taxikář (1972). (Ganglion)

Reklama

Reklama