Režie:
Warwick ThorntonScénář:
Warwick ThorntonKamera:
Warwick ThorntonHrají:
Rowan McNamara, Marissa Gibson, Mitjili Napanangka Gibson, Noreen Robertson Nampijinpa, Audrey Martin, Scott Thornton, Jessica SandersonObsahy(1)
Samson a Dalila žijí v komunitě původních obyvatel Austrálie v Bohem zapomenutém kraji uprostřed pouště, kde je každý den stejný jako ten předchozí, vše se cyklicky opakuje a zůstává neměnné a nezdá se, že by to někomu vadilo. Samsonovi je patnáct, rád loví, čichá lepidlo a benzin a také miluje hudbu. Dobrosrdečná Dalila žije s babičkou, která jednoho dne zemře. Rodina si myslí, že je to Dalilina vina, a dívku potrestá. Pak Dalila potkává Samsona a rodí se velká láska. City zůstávají nevyřčené, jelikož slova nejsou tím hlavním prostředkem, jímž spolu Aboriginálové komunikují. Samson a Dalila se vydávají do města, ale jelikož nemají žádné peníze, živoří spolu pod mostem. Začínají s drobnými krádežemi a z Dalily se pomalu stává jiný člověk. Mladí lidé zjišťují, že život mimo jejich komunitu může být velice krutý. Ve filmu s úchvatnou kamerou a působivým soundtrackem excelují neherci Rowan McNamara a Marissa Gibsonová. Režisér Warwick Thornton, který sám má aboriginálské kořeny, si za tento nádherný netradiční milostný příběh odnesl z festivalu v Cannes prestižní Zlatou kameru, cenu za nejlepší debut udělovanou napříč všemi sekcemi. (MFF Karlovy Vary)
(více)Recenze (35)
Tichý příběh dvojice mladých australských domorodců, na které nikomu nezáleží. Proto jejich útěk z vlastní komunity do takzvané civilizace nemůže skončit úspěchem. Výborná kamera i velice přesvědčivý výkon obou představitelů hlavních rolí. Možná vám jejich hrdinové nebudou sympatičtí, ale budete je moci pochopit. ()
Film bohužel nelze postavit jen na osobité kameře. Příběh je základ - nemusí být vždy čitelný a jednoznačeně vyložitelný, nemusí dopadnout vždy dobře ... Ale měl by přinést novou myšlenku, poselství, naději ... Tento film přinesl jen smutek - nad rozbitými vztahy v rodině, nad nepochopením a neschopností odpouštět, nad prázdnotou a ztrátou identity. Nedokážu myslet na Samsona a Dalilu jako na milostný příběh, pro mne není patrná ani paralela k biblickým postavám. Přesto je film něčím zvláštní a ojedinělý a nezapomenutelný. ()
Moc se toho nenamluví, ale mně se při tom rojily v hlavě mnohé otázky. Tak třeba jak se to má s módou etnického umění, když obraz stojí desítky tisíc dolarů, je-li namalován v buši, a je bezcenný, je-li toutéž umělkyní vytvořen pod mostem. Generální otázka zní, zdali je vůbec nějak možné odvrátit nebo zmírnit katastrofu, když se střetne moderní civilizace s kulturou doby kamenné. Pokud vím, Austrálie sype do aboriginů fondy a běžní Australané vnímají věc vesměs jako beznadějnou. Tento film jako by to potvrzoval. --- Stojí za povšimnutí, že žádná duševní pustina není tak bezduchá a pustá, aby se v ní úspěšně neujala pop-music. ()
Pôvodní obyvatelia Austrálie v púšti sa od nudy bijú palicami :). Tým ale sranda končí. Samson a Dalila je film o treťom svete, ukrytého vo vnútri vyspelého civilizovaného sveta. Rovnako, ako všade na svete, nevyjímajúc Slovensko. Tento tretí svet sa nenachádza iba mimo veľkomiest, máme ho pred očami aj v podobe bezdomovcov a my tie oči pred ním radšej zatvárame. Ako posledná nádej zlyháva dokonca aj cirkev. Môže v ňom ale vzniknúť vzťah, ktorý je hlbší a úprimnejší, ako tie naše, často veľmi povrchné. Samson a Dalila je tak minimalistický film, že sa z neho môže zatočiť hlava aj fanúšikom Akiho Kaurismakiho. Nudný ale určite nie je. ()
Samson a Dalila jako tichý příběh o lásce (a zradě). Ano, jména jsou sice biblického původu, ale inspirace tímto starozákonním příběhem je spíše jen volná. Filmový hrdina Samson, podobně jako ten biblický, vystupuje jako jakýsi vysvoboditel a ochraňovatel. Samson (ten filmový) prchá s Dalilou, které dávají za vinu smrt babičky, pryč z rodné komunity. Ve městě ale kvůli nedostatku peněz přebývají pod mostem. Samsonova postupně se zvyšující závislost na čichání par benzínu přerůstá až v čistou narkomanii. V drogovém omámení si Samson ani nevšimne, že Dalila potřebuje pomoct a tím se na ní vlastně dopouští zrady, což můžeme číst jako určité volné propojení s biblickou tématikou. Důležitou roli zde také hraje stříhání vlasů jako očista, jako projevení lítosti nad ztrátou bližního, a také jako podvolení se Boží vůli. Filmový Samson narozdíl od toho biblického provede zástřižení vlasů sám (ve výsledku to ale nehraje roli, protože zranitelní jsou oba stejně), každý v jiném "zajetí" poté získává sílu zpět, je zde ale zásadní rozdíl, filmovému Samsonovi pomáhá k uzdravení Dalila, kdežto ten biblický, zrazen právě Dalilou, využívá nabranou sílu ke zničení chrámu Pelištejců. A především zde vidím největší rozdíl mezi filmovým a biblickým příběhem - filmoví hrdinové si (narozdíl od těch biblických) projevují, i když naprosto beze slov, duševní sounáležitost. [==] Druhé možné čtení filmu zkusme nalézt na úrovni jeho stylu. V duchu teorie transcendentního stylu dle Paula Schradera (I. každodennost, II. disparita, III. stáze) můžeme film číst jako pouť, jako vymanění se z životních stereotypů k poznání "zcela jiného". Vcelku těžko odhadovat, jestli v průběhu filmu dokážeme vystopovat všechny tři stupně Schraderovy koncepce, nicméně alespoň náznaky u II. a III. tu najdeme. Oba hrdinové žijí naprosto fádní a nezajímavé životy kdesi v australské poušti. Jejich každodenní život neskýtá žádné vzrušení, jen stále dokola se opakující rituály. K divákovu vnímání každodennosti přispívá ve filmu především zvuková stopa spolu s hudební složkou - neustálá repetetivnost zvukových motivů (ruchů) jako zpěv ptáků, nesnesitelné "australské reggae" a jakýsi zvláštní poprock atd. Disparita nastává v momentě, kdy je motiv každodennosti náhle přerušen a život obou hrdinů získává zcela nový směr. U Samsona, jehož činy jsou vlastně katalyzátorem dalšího (i když vyprázdněného) vyprávění, je to moment, kdy mezi ním a jeho bratrem dojde k roztržce. U Dalily dojde k vytržení ze stereotypu po smrti její babičky a následném výprasku od stařenek ze zdejší komunity. Samson se rozhodne jednat a spolu s Dalilou ujíždí v ukradeném autě do města. Tam ale jejich život dostává opět předešlý směr, Samson se snaží utéci z reality vdechováním par benzínu, částečně si na to navykne i Dalila. !SPOILER! Její život je ale ovlivněn zejména dvěma událostmi (znásilněním a dopravní nehodou), po kterých se Dalila rozhodne vrátit zpět odkud přišla. V tu dobu je už ze Samsona těžký narkoman, Dalila se vrací ze Samsonovým bratrem a nachází ho v jednom z mnoha drogových opojení. Subjektivizací Samsonova pohledu kamera dociluje vnímání Dalily jako svaté, doslova se svatozáří. Tuto scénu bychom si mohli vyložit jako III. stupeň transcendentního stylu stázi. Čas se v tu chvíli jako by zastavil (zapečetil), cyklus se uzavřel. [==] Warwick Thornton natočil vskutku výjimečné dílo, k tomuto přispívá i fakt, že k filmu napsal nejen scénář, ale stál i za kamerou. Minimalistická romance s totální absencí dialogů nejspíše neosloví každého, ale komu se nad filmem bude chtít alespoň trochu přemýšlet, ten bude odměněn nesmírně silným zážitkem. () (méně) (více)
Galerie (13)
Photo © Rapid Eye Movies
Reklama