Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Samson a Dalila žijí v komunitě původních obyvatel Austrálie v Bohem zapomenutém kraji uprostřed pouště, kde je každý den stejný jako ten předchozí, vše se cyklicky opakuje a zůstává neměnné a nezdá se, že by to někomu vadilo. Samsonovi je patnáct, rád loví, čichá lepidlo a benzin a také miluje hudbu. Dobrosrdečná Dalila žije s babičkou, která jednoho dne zemře. Rodina si myslí, že je to Dalilina vina, a dívku potrestá. Pak Dalila potkává Samsona a rodí se velká láska. City zůstávají nevyřčené, jelikož slova nejsou tím hlavním prostředkem, jímž spolu Aboriginálové komunikují. Samson a Dalila se vydávají do města, ale jelikož nemají žádné peníze, živoří spolu pod mostem. Začínají s drobnými krádežemi a z Dalily se pomalu stává jiný člověk. Mladí lidé zjišťují, že život mimo jejich komunitu může být velice krutý. Ve filmu s úchvatnou kamerou a působivým soundtrackem excelují neherci Rowan McNamara a Marissa Gibsonová. Režisér Warwick Thornton, který sám má aboriginálské kořeny, si za tento nádherný netradiční milostný příběh odnesl z festivalu v Cannes prestižní Zlatou kameru, cenu za nejlepší debut udělovanou napříč všemi sekcemi. (MFF Karlovy Vary)

(více)

Recenze (35)

Slarque 

všechny recenze uživatele

Tichý příběh dvojice mladých australských domorodců, na které nikomu nezáleží. Proto jejich útěk z vlastní komunity do takzvané civilizace nemůže skončit úspěchem. Výborná kamera i velice přesvědčivý výkon obou představitelů hlavních rolí. Možná vám jejich hrdinové nebudou sympatičtí, ale budete je moci pochopit. ()

troufalka 

všechny recenze uživatele

Film bohužel nelze postavit jen na osobité kameře. Příběh je základ - nemusí být vždy čitelný a jednoznačeně vyložitelný, nemusí dopadnout vždy dobře ... Ale měl by přinést novou myšlenku, poselství, naději ... Tento film přinesl jen smutek - nad rozbitými vztahy v rodině, nad nepochopením a neschopností odpouštět, nad prázdnotou a ztrátou identity. Nedokážu myslet na Samsona a Dalilu jako na milostný příběh, pro mne není patrná ani paralela k biblickým postavám. Přesto je film něčím zvláštní a ojedinělý a nezapomenutelný. ()

Reklama

Maq 

všechny recenze uživatele

Moc se toho nenamluví, ale mně se při tom rojily v hlavě mnohé otázky. Tak třeba jak se to má s módou etnického umění, když obraz stojí desítky tisíc dolarů, je-li namalován v buši, a je bezcenný, je-li toutéž umělkyní vytvořen pod mostem. Generální otázka zní, zdali je vůbec nějak možné odvrátit nebo zmírnit katastrofu, když se střetne moderní civilizace s kulturou doby kamenné. Pokud vím, Austrálie sype do aboriginů fondy a běžní Australané vnímají věc vesměs jako beznadějnou. Tento film jako by to potvrzoval. --- Stojí za povšimnutí, že žádná duševní pustina není tak bezduchá a pustá, aby se v ní úspěšně neujala pop-music. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Pôvodní obyvatelia Austrálie v púšti sa od nudy bijú palicami :). Tým ale sranda končí. Samson a Dalila je film o treťom svete, ukrytého vo vnútri vyspelého civilizovaného sveta. Rovnako, ako všade na svete, nevyjímajúc Slovensko. Tento tretí svet sa nenachádza iba mimo veľkomiest, máme ho pred očami aj v podobe bezdomovcov a my tie oči pred ním radšej zatvárame. Ako posledná nádej zlyháva dokonca aj cirkev. Môže v ňom ale vzniknúť vzťah, ktorý je hlbší a úprimnejší, ako tie naše, často veľmi povrchné. Samson a Dalila je tak minimalistický film, že sa z neho môže zatočiť hlava aj fanúšikom Akiho Kaurismakiho. Nudný ale určite nie je. ()

ORIN 

všechny recenze uživatele

Samson a Dalila jako tichý příběh o lásce (a zradě). Ano, jména jsou sice biblického původu, ale inspirace tímto starozákonním příběhem je spíše jen volná. Filmový hrdina Samson, podobně jako ten biblický, vystupuje jako jakýsi vysvoboditel a ochraňovatel. Samson (ten filmový) prchá s Dalilou, které dávají za vinu smrt babičky, pryč z rodné komunity. Ve městě ale kvůli nedostatku peněz přebývají pod mostem. Samsonova postupně se zvyšující závislost na čichání par benzínu přerůstá až v čistou narkomanii. V drogovém omámení si Samson ani nevšimne, že Dalila potřebuje pomoct a tím se na ní vlastně dopouští zrady, což můžeme číst jako určité volné propojení s biblickou tématikou. Důležitou roli zde také hraje stříhání vlasů jako očista, jako projevení lítosti nad ztrátou bližního, a také jako podvolení se Boží vůli. Filmový Samson narozdíl od toho biblického provede zástřižení vlasů sám (ve výsledku to ale nehraje roli, protože zranitelní jsou oba stejně), každý v jiném "zajetí" poté získává sílu zpět, je zde ale zásadní rozdíl, filmovému Samsonovi pomáhá k uzdravení Dalila, kdežto ten biblický, zrazen právě Dalilou, využívá nabranou sílu ke zničení chrámu Pelištejců. A především zde vidím největší rozdíl mezi filmovým a biblickým příběhem - filmoví hrdinové si (narozdíl od těch biblických) projevují, i když naprosto beze slov, duševní sounáležitost. [==] Druhé možné čtení filmu zkusme nalézt na úrovni jeho stylu. V duchu teorie transcendentního stylu dle Paula Schradera (I. každodennost, II. disparita, III. stáze) můžeme film číst jako pouť, jako vymanění se z životních stereotypů k poznání "zcela jiného". Vcelku těžko odhadovat, jestli v průběhu filmu dokážeme vystopovat všechny tři stupně Schraderovy koncepce, nicméně alespoň náznaky u II. a III. tu najdeme. Oba hrdinové žijí naprosto fádní a nezajímavé životy kdesi v australské poušti. Jejich každodenní život neskýtá žádné vzrušení, jen stále dokola se opakující rituály. K divákovu vnímání každodennosti přispívá ve filmu především zvuková stopa spolu s hudební složkou - neustálá repetetivnost zvukových motivů (ruchů) jako zpěv ptáků, nesnesitelné "australské reggae" a jakýsi zvláštní poprock atd. Disparita nastává v momentě, kdy je motiv každodennosti náhle přerušen a život obou hrdinů získává zcela nový směr. U Samsona, jehož činy jsou vlastně katalyzátorem dalšího (i když vyprázdněného) vyprávění, je to moment, kdy mezi ním a jeho bratrem dojde k roztržce. U Dalily dojde k vytržení ze stereotypu po smrti její babičky a následném výprasku od stařenek ze zdejší komunity. Samson se rozhodne jednat a spolu s Dalilou ujíždí v ukradeném autě do města. Tam ale jejich život dostává opět předešlý směr, Samson se snaží utéci z reality vdechováním par benzínu, částečně si na to navykne i Dalila. !SPOILER! Její život je ale ovlivněn zejména dvěma událostmi (znásilněním a dopravní nehodou), po kterých se Dalila rozhodne vrátit zpět odkud přišla. V tu dobu je už ze Samsona těžký narkoman, Dalila se vrací ze Samsonovým bratrem a nachází ho v jednom z mnoha drogových opojení. Subjektivizací Samsonova pohledu kamera dociluje vnímání Dalily jako svaté, doslova se svatozáří. Tuto scénu bychom si mohli vyložit jako III. stupeň transcendentního stylu stázi. Čas se v tu chvíli jako by zastavil (zapečetil), cyklus se uzavřel. [==] Warwick Thornton natočil vskutku výjimečné dílo, k tomuto přispívá i fakt, že k filmu napsal nejen scénář, ale stál i za kamerou. Minimalistická romance s totální absencí dialogů nejspíše neosloví každého, ale komu se nad filmem bude chtít alespoň trochu přemýšlet, ten bude odměněn nesmírně silným zážitkem. () (méně) (více)

Galerie (13)

Reklama

Reklama