Režie:
David FincherScénář:
Aaron SorkinKamera:
Jeff CronenwethHrají:
Jesse Eisenberg, Justin Timberlake, Andrew Garfield, Brenda Song, Rooney Mara, Max Minghella, Armie Hammer, Joseph Mazzello, Melise, Natalina Maggio (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Mark Zuckerberg je mladý student Harvardu, který je posedlý elitními kluby. Umí programovat jako nikdo, jeho povaha je velmi zvláštní, ale přesto geniální. Rozchází se s ním přítelkyně Erica a jeho reakce na sebe nenechá dlouho čekat. Na svém blogu na internetu ji okamžitě zesměšní a zároveň jen tak z nudy vytvoří server, na kterém se hodnotí atraktivita různých dívek ze školy. A protože Harvard nemá společnou ročenku, musí Mark hacknout weby různých kolejí a fotky z nich získat. Server slaví obrovský úspěch a připojuje se na něj během jediné noci stále více studentů. Tento postup se ale nelíbí správcům harvardské sítě, která pod tak obrovským náporem spadne. Na Marka čeká trest v podobě podmínečného vyloučení ze školy. Marka si ale díky tomu všímá trojice studentů, bratři Winklevossové a jejich společník Divya Narendra. Ti společně hledají programátora, protože chtějí vytvořit sociální síť studentů Harvardu.
Mark jim sice spolupráci slíbí, ale ve skutečnosti se rozhodne na projektu spolupracovat se svými přáteli. Finančního ředitele v tomto projektu by měl dělat Markův přítel Eduardo. Ten s nápadem souhlasí a zakládají Facebook. Mark na Eduarda žárlí, protože mu nabídne členství Markův vysněný elitní harvardský klub. Mark neustále ruší schůzky s bratry Winklevossovými a jejich společníkem a chlapci postupně zjišťují, že jejich programátor realizuje jejich plán bez nich. Naštvou se a nakonec se rozhodnou podat na Marka žalobu. Facebook se mezitím těší stále větší oblíbenosti a Mark se rozhodne, že je na čase začít expandovat i na ostatní vysoké školy v zemi.
Stále více uživatelů se připojuje, Mark s Eduardem přijímají další programátory na práci a Eduardo vkládá do společnosti kapitál. Eduardo soustřeďuje svůj zájem na potencionální investory, Mark tuto potřebu ale nemá a nesouhlasí s možností reklamy na Facebooku. Větší důležitost přikládá schůzce s mužem jménem Sean Parker, který kdysi založil dvě internetové společnosti. Mark je z muže na první pohled unesen, Eduardo jeho sympatie nesdílí. Nicméně se nechá přemluvit, aby zafinancoval pracovní výlet Marka a několika společníků do Kalifornie, kde by mohl mít Facebook podle Marka slibnou budoucnost. Eduardo má několik pracovních schůzek v New Yorku, takže netuší, že v Kalifornii se mezitím rozjíždí velká spolupráce mezi Markem a Seanem. Sean slibuje pomoc s rozšířením Facebooku na další kontinenty a nutno podotknout, že se mu to daří. Když tuto skutečnost zjistí i bratři Winklevossové, jsou vzteky bez sebe a jsou odhodláni Marka zničit...
(TV Prima)
Videa (3)
Recenze (1 923)
Rozmach ksichtovníku je živoucím důkazem, že občas z hovna bič upleteš a ještě s ním pořádně zapráskáš. Když se to dokáže prodat, jde kritika stranou. Totéž ovšem platí i o člověku, který takovým bičem mrská. Když už tu užívám tento příměr, neodolám to říct na plnou hubu. Z hovna jsi a v hovno se obrátíš, bez ohledu na miliardy. Koukám, že koncentrace trusového výrazu příliš narostla, rozředíme to proto novou emisí, kde se vyjádříme k filmu jako takovému. Sevřené vyprávění, důraz na herectví a naprostá jistota výrazu. Fincherův perfekcionismus opět sklízí úspěch, po poměrně slabém (ne filmařsky) Benjaminu Buttonovi tak divák dostává další filmovou lahůdku. Film je přesvědčivá studie charakteru, netroufám si ovšem říct, jestli je Zuckberg prototypem uživatele, který sice neumí jednat s lidmi tváří v tvář, ale svůj profil updatuje. Během filmu mě napadlo srovnání Zuckberga s jiným výrazným jedincem, Larry Flyntem. Oba se výrazně zapsali do svého oboru, ale kde je Larry Flynt až překvapivě sympatickým člověkem neodtrženým od reality, je Zuckberg výrazně inteligentní, leč uzavřená a nepříjemná entita (byť občas vyplodí dokonalý postřeh). ()
Unesený nejsem, ale jedna věc se mi na filmu líbila - svým pojetím je totálně "anti-facebook", když klade důraz na "hmotnost" filmového jazyka, na precizní výstavbu dialogů a i rychlé kombinování časoprostorových rovin. Díky tomu působí jako zaujatá, ale s odstupem činěná výpověď o jednom sociálním fenoménu, o skupině lidí, kteří dnes utváří společnost stejně výrazně jako státní aparáty. Časté srovnání s "There Will Be Blood" beru, i když tady Fincher na celé čáře prohrává. Zuckerberg a Plainview jsou postavy společné svou vášní pro prchavou esenci, ale v tomto ohledu dokázal PTA sestoupit mnohem hlouběji než David, který jako by byl občas okouzlený povrchním kouzlení (např. závody veslic, esteticky strhující, ale jaksi mimo koncept) a především limitovaný tím, že Sorkin z pochopitelných důvodů nemůže být v Markově psychologii až tak kontroverzní. Chtě nechtě tak motivace pro celý sociální experiment vyznívá přeci jen dost konstruovaně. Jinak ale všechna čest - na to, že jsem dvě hodiny sledoval lidi, jimž nerozumím a jimiž svým způsobem pohrdám, jsem se výtečně bavil a mnohé pochopil. A bez skrupulí říkám: Zuckerberg je možná podivný hajzlík, ale rozhodně velký frajer. Svou asociálností vystihl něco, co je v lidské psýché a společnosti přítomné od pradávna. ()
Kdo by to byl řekl, že za fenoménem Facebooku je opět jen další zhmotnění amerického snu... :-) Musím ale objektivně uznat, že David Fincher se s tím tématem dobře popral...škoda jen, že se namísto dosavadního pojmenovávání kontroverzních fenoménů euroatlantické civilizace pomalu začíná věnovat jen pojmenovávání fenoménů euroatlantické civilizace... ()
Film byl promyšlený a "geniálně jednoduchý" stejně tak jako Facebook samotný. V průběhu filmu jsem málem uvěřila, že se dívám na skutečnost a že Facebook mi právě vzniká před očima. Zkrátka promyšlené do sebemenšího detailu. O tom, že se to Fincherovi povedlo, není pochyb. Mě osobně ale překvapil výkon Justina Timberlakea, kterého jsem doposud za herce rozhodně nepovažovala..4,5* ()
Občan Kane facebookové generace. The Social Network není a nechce být kronikou vzniku Facebooku, vlastně počítá s tím, že si o historii firmy něco najdete alespoň na Wikipedii. Rozhodně není ani komedií, i když Sorkin opět napsal tolik vybroušených hlášek, že je napoprvé nemáte šanci pojmout. Se všemi těmi vtípky okolo jde o temný, smutný a znepokojivě aktuální film. Detaily Zuckerbergova života nejsou podstatné (větší prostor věnovaný rodičům bych nicméně uvítal), Fincher na něm pouze nezaujatě demonstruje, jak dnes přestává existovat jakékoli soukromí. Jestliže je Zuckerbergovi na začátku poskytnuta výsada subjektivního vypravěčství, pak jen zdánlivě – jim čtené blogové zápisky by díky jejich veřejnosti mohl předčítat kdokoli jiný. Vypravěči se stejně jako v Kaneovi neustále střídají, není však jasně odděleno, kdo zrovna mluví. Namísto svědomité rekonstrukce sdílení hromady informací. Film přitom není roztěkaný jako pravidelní uživatelé internetu. Nikoli zběsilé střihy, makrodetaily mikrovlnek a vychýlené úhly. Delší záběry, přeostřování, důraz na herectví. Z předchozích režisérových filmů má TSN nejblíže k podobně neuzavřenému, zvláštně ne-uspokojivému, leč trochu dlouhému Zodiacovi. The Social Network je naopak mistrnou ukázkou, jak bez zdržování sdělit opravdu hodně. Fincher našel dokonalý poměr mezi efektivitou a efektností. Apendix: Justin Timberlake je víc cool když hraje, než když zpívá. 90% Zajímavé komentáře: Cival, kOCOUR, Marigold, J*A*S*M, FlyBoy, Popluh, Chobotovec ()
Galerie (73)
Zajímavosti (71)
- Nikdo z pracovníků Facebooku se natáčení nezúčastnil. (NGP)
- Divvya Narendra (Max Minghella), partner dvojčat Winklevossových (Armie Hammer), ve skutečnosti netrval na tom, že Zuckerberga (Jesse Eisenberg) zažalují, a byl naopak tím prvním, kterému to bylo jedno. (Lex Luthor)
- Poznámkový blok, ktorý môžeme často vidieť u Marka (Jesse Eisenberg), bol Eisenbergovým vlastným nápadom. Zapisoval si doň svoje posudzovania vlastných výkonov po každom zábere. (WalterIK7)
Reklama