Reklama

Reklama

Lusitania - vražda v Atlantiku

(TV film)
  • Velká Británie Lusitania: Murder on the Atlantic (více)

Obsahy(1)

Německý ponorkový útok na osobní parník Lusitania se dvěma tisíci cestujících byl jedním z nejbrutálnějších činů I. světové války. Britská dramatická rekonstrukce skutečné události. 7. května 1915 - v dějinách jsou okamžiky, které navždy změní svět. Ze zásad a norem se stane cár papíru. Říká se, že tehdy je ztracena nevinnost doby. Taková chvíle nastala 7. května 1915, kdy dva tisíce mužů, žen a dětí plujících přes Atlantik z Ameriky již zahlédlo britské pobřeží. Netušili, že jsou figurkami ve velké válečné hře. Německý ponorkový útok na osobní parník Lusitania byl jedním z nejbrutálnějších činů, ke kterým za 1. světové války došlo. Vyvolal polemiky, které trvají dodnes. Byl začátkem kruté éry, v níž je pro vlády a teroristy válka dostatečným ospravedlněním k obětování nevinných životů. Britská dramatická rekonstrukce skutečné události. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (21)

Radek99 

všechny recenze uživatele

Nevím, jak k takovýmhle dokumentům přistupovat, jelikož jejich hraná podoba, v níž se odemykají vrata výtahu v momentě, kdy voda sahá po bradu, sponkou z klobouku a kde by se časovaná bomba, kdyby tu nějaká byla, zastavila až sekundu před výbuchem, mi přijdou poněkud dokumentárně nevěrohodné. Jistě přívětivě lze kvitovat solidní výpravu, kostýmní stránku a objektivizovaný pohled obou (znepřátelených) stran, kdyby to byl ovšem klasický hraný film, neměl bych větších námitek, pakliže se má jednat o dokument, jsem v mírných rozpacích... ()

Circumscriptor 

všechny recenze uživatele

Začnem s tým, že pri potápaní lode ja jasne vidieť, že sa jedná o kulisy (člnová paluba je vo filme viditeľne prepojená so základom lode, nafarbeným načierno). Za druhé sú záchranné člny vo väčšine príliš malé a majú nereálny dizajn, pripomínajúci skôr sadru ako drevené latky pozliepané k sebe. Za tretie je tu fakt, že keby sa Lusitania vo svojich posledných chvíľach nad hladinou nakláňala tak ostro, zaryla by sa hlboko do dna, čo podľa devastačných znakov vraku a hĺbke dna približne 90 - 100 metrov nie je možné. Je tu ešte pár lacných chybičiek (napr. spomínané skladacie člny, ktoré by sa podľa historickej korektnosti mali nachádzať pod tými hlavnými, akosi záhadne vo filme vysublimovali), ale na ne všetky postačuje jeden nepopierateľný argument - jedná sa o dokumentárny film. A to mení mnohé. Postavy profesora Holbourna a Avis mi vždy pripadali akosi umelo a "tvorcovsky", ale skutočnosť je taká, že sú to všetko reálne postavy, ktorých činnosť bola spracovaná do posledného detailu. Keďže sa jedná o dokumentárny film snažiaci sa o najväčšiu historickú korektnosť, tak si myslím, že sa to pomerne vydarilo. ()

Reklama

Ravi 

všechny recenze uživatele

Celkem kvalitní hraný dokument, který ale na můj vkus zbytečně předhazuje vlastní konspirativní smyšlenky a některá fakta (uvádějí tu jiní, nebudu vypisovat) si podle toho "upravuje". To ale nemění nic na tom, že si dějově vede dobře a divákovi osvětlí bravurním způsobem všechny okolnosti i důsledky, které ho ohledně této nešťastné události mohou zajímat. Slabinou jsou určitě trikové scény, které se Spencer nesnažil maskovat, jenže co by člověk chtěl po hraném dokumentu, že ano ... 75% = 4/5 ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

No tady tedy občas padají perly...! ,,Skutečný příběh z druhé světové války" nebo ,,kopírák Titanicu" ad... Lidi proberte se! Dle mého názoru se jedná o perfektně zpracovaný hraný dokument zabývající se skutečnou námořní katastrofou, kdy Německá ponorka U20 potopila za první světové války u pobřeží Irska 7.5.1915 britský zaoceánský parník Cunardovi lodní společnosti plující pod americkou vlajkou z Ameriky do Anglie. Neznalé může podobné uspořádání lodi skutečně mást s Titanikem. R.M.S. Lusitania stejně jako Titanic a další stovky lodí patřila k linerům - rychlým parníkům, které jak se věřilo patřily mezi nejmodernější a nejrychlejší dopravní prostředky spojující Ameriku a Evropu. Se vzducholoděmi se tehdy pouze koketovalo, doprava to byla značně drahá a co do počtu cestujících velmi omezená. Zaoceánský parník nabízel ubytování pro všechny společenské třídy od luxusních apartmá pro milionáře po společné noclehárny cestujících třetí třídy ... Navíc vzádlenost překonával v relativně krátkém čase v řádu dnů. Nástup války a rozvoj letectví (posléze i civilního a dopravního) pak mezi válkami zaoceánské parníky postupně odsunul na vedlejší kolej. Dokument velmi podrobně mapuje všechny aspekty katastrofy i dodnes nevyjasněné příčiny velmi rychlého potopení. Verzí je několik. Sabotáž přímo na lodi pomocí výbušnin v koordinaci s ponorkovým útokem, potopení z důvodu zásahu torpéda a způsobení značných konstrukčních škod v trupu a potopení z důvodu zásahu torpéda a následné vzplanutí vezené munice. Lusitania v rozporu s mezinárodním právem vezla totiž jako civilní parník munici bojujícím britským jednotkám na frontu... Náklad byl tajný a opatřen nálepkami na bednách - nevýbušné. Je zde i vznesena otázka proč loď nebyla řádně eskortována loděmi Royal Navy, zvlášť když se vědělo o relativně blízkých aktivitách nepřátelských ponorek..Ztráty byly velmi vysoké zejména kvůli chladnému oceánu a vysoké rychlosti lodi. Ač na dohled pevniny, řada lidí a zejména žen a dětí zemřela v ledové vodě na podchlazení. Jsou zaznamenána hrůzná svědectví kdy přeživší drželi kojence a nemluvňata v rukou nad hladinou ve snaze uchránit je smrtícímu chladu. Navíc dloho nešlo spustit čluny, protože řízení lodi bylo nefunkční a parník jen velmi pomalu zpomaloval díky nabírání vody pod úrovní kapítánského můstku... Bohužel v neprospěch a obžalobu Britů - skutečně se zdá, že by se jim moc hodilo, kdyby na palubě zemřelo tolik amerických občanů. Nebylo to totiž poprvé kdy kriegsmarine torpédovala civilní parník s Američany na palubě. Vláda USA dokonce důrazně varovala Německo, že pokud se to bude opakovat, může to mít nedozírné následky..Na druhou stranu je pravda, že Německé velvyslanectví v USA dokonce v novinových sloupcích varovalo americké občany před nástupem na Lusitanii a britské parníky vůbec. .Lusitania tak byla jedním z důvodů proč v dubnu v roce 1917 vstoupila Amerika po boku Británie a Francie do války. Všechny filmové postavy od důstojníků admirality, osádky Lusitanie a kapitána, profesora, důstojníků na ponorce včetně poddůstojníka odmítajícícho útok na Lusitanii jsou ztvárněny podle skutečných postav a jejich činů ...Dle mého má zkrátka takto vypadat perfektně zpracovaný dokument, kde si tvůrci dali bráci se získáním maxima informací. Počítačových animací bylo poskrovnu, avšak plně postačovaly a byly velmi věrohodně provedeny. Koho tematika zajímá doporučuji k přečtení knihu D.Prestonové - Potopení Lusitanie. Dávám 4 poctivé hvězdy. * * * * () (méně) (více)

rikitiki

všechny recenze uživatele

Tohle nemůžu hodnotit, ten příběh je příliš silný na to, abych to hodnotila jako film. Ti Němci! A ti Britové! Kdo udělal tohle rozhodnutí, ten tancoval s ďáblem. A možná ještě tancuje. Tady neexistovalo správné řešení. Ať tak, či onak, zemřely stovky lidí. Nebo by zemřely jiné stovky a tisíce. Pro válku to asi bylo dobře, pro lidi neskutečně zle. ()

Galerie (11)

Zajímavosti (4)

  • Loď dostala své jméno podle Římské provincie Lusitánie a její maximální naměřenou rychlostí bylo v březnu 1914:26,7 uzlů, tedy 49,4 km/h. (Nach)
  • Potopení lodi Lusitania bylo považováno za válečný zločin a přispělo tak ke vstupu USA do první světové války. Otázky ohledně osudného druhého výbuchu trvají dodnes. Padají teorie, které mluví o druhém torpédu, munici deklarovanou jako máslo či výbuchu uhelného prachu. (Nach)
  • Loď Lusitania patřila společnosti Cunard Line, tehdy největšímu konkurentovi společnosti White Star Line. Díky jejich soupeření vznikly ve společnosti Cunard Line lodě Mauretania a Lusitania, nejrychlejší parníky, které do té doby mořeplavba poznala. Z White Star Line z tohoto soupeření naopak vzešly lodě třídy Olympic, nejluxusnější a největší plavidla své doby, známé pod jmény Olympic, Titanic a Gigantic, později přejmenovaný na Britannic. (Nach)

Reklama

Reklama