Reklama

Reklama

Schnitt durch die Kehle oder Die Auferstehung des Adalbert Stifter, Der

VOD (1)

Obsahy(1)

ez hrdlem je prvním ze série autorských biografických dokumentů Kurta Palma. Tématem snímku je osoba českého rodáka z šumavské Horní Plané, básníka a prozaika Adalberta Stiftera (1805 - 1868), který je v Rakousku rozporuplně přijímanou osobností. Zatímco ve všeobecném povědomí je Stifter považován za rakouského klasika a za součást národního literárního dědictví, některé výrazné osobnosti rakouské kultury jej považují za průměrného až podprůměrného spisovatele (slavné jsou kritické pasáže Thomase Bernharda z jeho románu Staří mistři: „Stifter tím nejnestydatějším způsobem proměnil výsostnou literaturu v kýč."). Také Kurt Palm se ve svém dokumentu vydává cestou relativizace Stiftera jako rakouského národního literárního pokladu, není ovšem tak ostře odsuzující jako citovaný Bernhard. Palmovu autorskou metodou je travestie seriózního badatelského přístupu - jako průvodce dokumentem se nám Palm představuje v roli roztěkaného a nesystematického nadšence zaměřeného především na detaily a bizarní statistiky. Palm se do této role pološíleného vědce-amatéra staví záměrně, jeho hlavním cílem je relativizovat všeobecně známá fakta, konfrontovat tato fakta v nových souvislostech a vytvořit tak divácky atraktivní a zároveň poučnou koláž na dané téma. Kurt Palm ve svých dokumentech záměrně paroduje moderní dokumentární metody založené na co největší atraktivnosti a co nejrychlejší akci. Řez hrdlem je proto zaplněn různorodými „ozvláštněními", která se však ne vždy vztahují k Stifterově osobě. Stifterův život i jeho dílo se stávají terčem zuřivé Palmovy skládačky. Palmův dokument je tak zároveň i filmem o filmu - jeho režisér v něm vystupuje jako hlavní protagonista „čistých", nepovedených i improvizovaných scén a nabízí divákům pohled na Adalberta Stiftera naprosto odlišný od kodifikovaných interpretací. (Jan Jílek - LFŠ Uherské Hradiště 2009) (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (1)

H34D odpad!

všechny recenze uživatele

Pokud se někdo chce cíleně podívat na tento cimrmanovsky veselý dokument a dozvědět se něco o A. Stifterovi, pak je to nesrovnatelně jiná situace, ale představte si mě, jak si tak listuju festivalovým programem a ve víře, že zajdu na nějaké krvavé béčko mi padně oko na mocný Řez hrdlem, aneb zmrtvýchvstání /někoho/ ! Paráda, světla zhasnou a na scéně se objevi nějaký dědula v trenkách, jednou rukou si zakrývající rozkrok, aby mu do nohavice neproklouzla levá koule a začne mi rádoby fascinovaně vyprávět o někom absolutně neznámém a ještě k tomu podivně neuceleným a nekomplexním způsobem. Nevadí, snažím se přeladit na intelektuální vlnu a aspoň něco si z dokumentu odnést, ale Kurt Palm nejspíš nepovažuje za důležité seznámit diváky s relevantními informacemi, místo toho nesouvisle plete páté přes deváté, jednou čte deník se záznamem, že jednoho bezvýznamného dne měl Stifter polévku s hovězím a moc mu chutnalo, pak v dětských potápěčských brýlích nesmyslně hledá otisky nohy na dně řeky a nakonec se líbá v posteli se svým kameramanem... Po skončení tohoto utrpení se ptám režiséra, jestli by náhodou cílové publikum neměli být lidi, co jsou s dílem Stiftera aspoň v základech seznámeni, ale on velkoryse říká, že ne, že je to pro všechny! Ok, takže kamaráde, tady to máš :) 1/10 ()

Galerie (13)

Reklama

Reklama