Reklama

Reklama

Temný dům

  • Česko Dům hrůzy (festivalový název) (více)
Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Existenciální koktejl, který namíchal režisér Wojciech Smarzowski ve filmu Dům hrůzy, je ještě hořčí než ten, který servíroval ve svém hraném debutu Svatba (Wesele) v roce 2004. Opět se ale jedná o ironický portrét polské společnosti. Film se odehrává ve dvou časových rovinách. V té první sledujeme Edwarda Środoně, jenž po smrti své manželky opouští pobřeží Baltu a stěhuje se za prací v JZD do zapadlého koutu Běščad. Po cestě narazí na dům manželů Dziabasových. Počáteční nedůvěra domácích se postupně ve jménu tradiční polské pohostinnosti mění v pijatiku, nesoucí se zprvu v přátelském duchu. Druhou rovinu tvoří vyšetřování hrůzné vraždy, která se onoho večera v domě Dziabasových odehrála. Hlavním podezřelým je Środoň. V průběhu vyšetřování se toho děje daleko víc. Do popředí se dostává poručík Mróz a zkorumpovaný prokurátor Tomala. Politické souvislosti filmu mohou zůstat pro českého diváka v některých místech skryty. Děj filmu začíná na konci roku 1978 na baltickém pobřeží, kde se v té době tvořilo politické hnutí Solidarita. Hlavní hrdina utíká do zapadákova nejen zapomenout na smrt své manželky, ale taky z politických důvodů. Nehodlá se politicky angažovat. Vyšetřování zločinu se naopak odehrává v roce 1982, v době výjimečného stavu. Ten je ve filmu symbolicky v duchu polské filmařské tradice znázorněn zasněženou krajinou. Pod závěji sněhu zůstává uvězněna také pravda, jež by měla být výsledkem šetření. Při něm by se totiž mohlo ukázat, že do případu jsou zapleteni straničtí představitelé. A tak na tom, co se v domě hrůzy opravdu stalo, nakonec skoro nikomu nezáleží. Na snímek musíme nahlížet rovněž jako na obraz polské společnosti těch let. (Letní filmová škola)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (101)

Johnny.ARN 

všechny recenze uživatele

Veľmi, ale skutočne veľmi veľký bizár proti noci. Videl som zopár filmov z poľskej produkcie a všetky boli pičoviny. A toto je kráľ. Pochopiť sa to nedá, treba to len pretrpieť a v závere si povedať :"ach, presne tak to kedysi bolo..." lebo rejžo zjavne nič iné nechcel, len v divákovi vzbudiť nostalgiu a hnus. Hnus nad tým, ako to vyvrcholilo, hnus nad tým, že komplet všetci tam celé dve hodiny chlascú prvú ligu, hnus nad exteriérmi a v neposlednom rade hnus nad celým tým spičeným príbehom. Nie ďakujem, od poľskej kinematografie opäť na pár rokov ruky preč. 1 z 5 ()

Aky 

všechny recenze uživatele

Koncentrovaný hnus. Film naprosto mimo život (takhle Polsko nikdy nevypadalo, nejde o dva tři úchyly, debilně krutí jsou zde všichni od vrahů po policajty), ze všeho nejvíc je to snímek o duších scénáristy a režiséra. Nepřetržitý proud sprostoty, bezcitnosti a hlouposti. Trvá to jen sto pět minut jenom proto, že je už zřejmě nenapadly další surrealistické bláboly - samoúčelné a bez vnitřního důvodu. ()

Reklama

Maq 

všechny recenze uživatele

Obrázek z časů, kdy jsme říkali, že "Polák" není národnost, nýbrž povolání. V Haliči se chlastalo vždycky, ale zobrazený marasmus dosahuje doslova ruských rozměrů. Tomuhle nejzaostalejšímu polskému kraji pustily novodobé dějiny řádně žilou. Za války se tam porůznu pobíjeli Poláci s Ukrajinci, společně - a s Němci, ovšem - pobíjeli Židy, po válce tam pořádek zaváděli bolševici moskevští i varšavští. Výsledkem bylo v nesvobodě a chlastu utopené lidství. --- Koncentrací morálního hnusu se film vyrovná Michálkovu Sekalovi či katalánskému Pa negre. Ale právě ve srovnání s těmito skvělými díly je zřejmá největší slabina tohoto filmu - vrší momentky mravně zdevastovaných figurek jednu na druhou, až jaksi nezbývá prostor některou z postav blíže poznat. Není to jeden velký příběh, spíš takový nastavovaný krvák, kde divákovi zbude jen pocit, že je škoda, že vůbec někdo přežil. --- Pozoruhodné to určitě je. Velké - ne. ()

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

Edward po smrti manželky cestuje po rodnom Poľsku. Jedného večera narazí na dom staršieho páru Diabasových. Spočiatku priateľské okolnosti vyústia k obvineniu spáchania z trojnásobnej vraždy. Podarí sa Edwardovi pred vyšetrovateľmi preukázať svoju nevinu? Alebo sa jedná o omnoho komplikovanejší prípad? Rád čítam komentáre iných užívateľov. Zaujíma ma ich názor na film, ktorý som práve dosledoval. Napriek tomu, že s POMOM súhlasím len zriedka kedy, a moje hodnotenie je odlišné, v prvých dvoch vetách trafil klinček po hlavičke. Bohužiaľ, ďalej sa už rozchádzame. Spočiatku jednoduchá zápletka sa po krátkom čase mení na excelentný "miš maš", z ktorého sa každý nevysomári ( to mi verte! ). Rozuzlenie nápadité a šokujúce. Ale čo tá nuda takmer tri štvrtiny snímku? Mám rád tieto komplikované filmy, ale akosi ma toto Smarzowského dielo nepohltilo natoľko, ako jeho "posledný" výtvor - Drogowka. ()

Exkvizitor 

všechny recenze uživatele

Pominu-li silnou tradici polského "kina morálního neklidu", zdá se mi, že zde nalézám zejména významnou inspiraci některými ruskými uměleckými díly kritizujícími společenské poměry. Počínaje - z hlediska tématu - literárními velikány 19. století, kupříkladu A. P. Čechovem a jeho povídkami jako Pavilon č. 6 (viz. také vynikající česká filmová adaptace pod jménem Archa bláznů) či Švédská zápalka (i v níž přijíždí policejní jednotka vyšetřovat zločin na odlehlý statek, kde místo vyšetřování chlastají vodku), až - zhlediska tématu i zpracování - k moderním filmovým dílům lidí jako Tarkovskij (symbolismus, rozklad jako téma a statické záběry postavené na vnitrozáběrové režii ve Stalkerovi), Zvjagincev (Návrat) a nejsilněji snad v poslední době Balabanov a jeho Gruz 200 - což je film Temnému domu podobný v mnoha ohledech: Děj zasazen do poměrů reálného socialismu 80. let 20. století naturalisticky zobrazuje všeobecně panující beznaděj, pokrytectví, zvůli, kariérismus, zvrácenost, násilí, sex a chlast. Inspirační zdroje, když už jsem u nich, se však jistě dají hledat i mimo Rusko - kupříkladu v některých násilím prodchnutých filmech bratří Coenů (Zbytečná krutost, Fargo) nebo v nedávném dánském Ukrutně šťastni (v poměrech malého městečka všichni lžou, smilní, vraždí a kradou, všichni o všech všechno vědí, ale nikdo nic neřekne). - P.S. Diskuse s režisérem po filmu odhalila, že Temný dům oplývá náboženskými symboly (které mé necvičené oko ateisty-ignoranta neobjevilo). Konec filmu, včetně skvělého posledního celkového záběru z jeřábu prý symbolizuje oltářní triptych: Život, smrt, (znovu)zrození. ()

Galerie (18)

Zajímavosti (6)

  • Scénář filmu vznikal dvanáct let a autory inspirovala tradice antického dramatu i detektivky. [Zdroj: Festival nad řekou] (hippyman)
  • Film sa natáčal v Malopoľskom vojvodstve, časti Poľska, ktorá bezprostredne susedí so Slovenskom. (Laslo)

Reklama

Reklama