Režie:
Kar-wai WongHrají:
Tony Chiu-wai Leung, Cung Le, Elvis Tsui, Hye-kyo Song, Ziyi Zhang, Chen Chang, Brigitte Lin, Meng Lo, Hoi-pang Lo, Berg Ng, Julian Cheung, Max Zhang (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Životopisný snímek zachycující příběh velmistra Yip Mana (Tony Leung Chiu Wai) především v období kolem 2. světové války. Nezaměřuje se však pouze na hlavního hrdinu, ale věnuje se i dalším velmistrům kung-fu té doby, vztahům a konfliktům mezi nimi. Ačkoliv se nejedná o akční film, je v něm poměrně velké množství soubojů prezentujících jak styl jung-čchun, tak i jiné styly kung-fu. (Tamten)
(více)Videa (23)
Recenze (147)
Vizuál mi ze všeho nejvíc připomínal reklamní klip. Detaily, barvičky, zvuk a ruchové efekty. Místo sloganů rádoby moudra. Sem tam nějaký souboj, natočený však podobně reklamně - rychlé střihy, pohyby kamery, nic jsem z toho neměl. Maně jsem při sledování jednoho takového klipovitě stříhaného souboje vzpomněl na závěr jedné BruceLeeovky, kde souboj jel třeba tři minuty bez střihu, a pěkně v celku nebo polocelku, aby bylo vidět to skutečné bojové umění - a bez špagátů. Sorry, lidičky, ale jen za vymazlený (někdy až komiksový) vizuál nebudu přece hodnotit vysoko? A k té nádražní scéně - uvědomil si někdo, že ten kolemprojíždějící vlak musel být dlouhý tak pět kilometrů? ()
(spoilery) Esence Kar-wai Wonga... Ve Velmistrovi je cítit snad vše, co je pro tohoto filmového básníka tak typické. Osobně zde především cítím Fa yeung nin wa, protože ten důraz na osudovou lásku dvou mistrů bojových umění je naprosto dominantní. Většina akčních scén je tak vlastně zbytečná (někdy naprosto samoúčelná - bitvy v dešti) a příběh se i v závěru scvrkává do romantické poezie o dvou a hraje na velmi citlivou notu. A právě zde musím říct, že posledních 15 minut je opravdu depresivně dojemných. Nic to bohužel nebere na tom, že tenhle film je z půlky neskutečná hra na efekt a obsahuje obrovské procento naaranžovaných scén (v tomhle ohledu jde snad ve vizuální stránce dál než Hrdina) bez větší hloubky. Jako příklad bych uvedl scénu boje na vlakovém nádraží, kde se hrdinové setkají (v každé záběru jinak rychle padající vločky a různé množství) a následuje souboj, při kterém vlak projíždí snad pět minut (zavzpomínal jsem na runway z F&F6:)). Mezi filmy o velkém slavném mistrovi je tento možná komplexní a nejvíce umělecký, ale současně háže na Yip mana poměrně dost nečestných věcí (opuštění manželky?). Budiž přáno každému národu mít svého hrdinu, ať je jakýkoliv. A teď si jdu o něm něco přečíst... PS: O kom že to bylo? To nebylo o všech těch mistrech, ale jen o jednom? Aha... tohle se mělo jmenovat Grandmasters, protože příběh se snaží být dost široký, i bez hlubších důvodů (břitva). PS: aby někdo nepřišel k pocitu, že KWW nemám rád, není to pravda, jeho tvorba bere dech, ale mají jeho krásné obrazy, scény padající vody a pohledy na kouřícího Tony Leunga, hlubší význam...? ()
Neskutečný fail, jasně nejhorší Wongův film. Grandmaster je jenom sledem jakože náladových obrazů, které jsou navíc neuvěřitelně otravné, jelikož jsou pořád stejné a opakují se jak na kolovrátku (aneb kompozice hlava z nadhledu na pravé či levé straně obrazu tisíckrát jinak). Nemluvě o těch trhaných zpomalených záběrech, které sice ještě byly cool v 90. letech, ale dnes je to otřesný přežitek. O nějakém ději se nedá mluvit, někdo prostě neustále ve voice-overu šeptá buď do trhaně zpomalených záběrů, do záběrů hlav z nadhledu nebo do záběrů na rozprsknuvší se kapky či padajícího sněhu. A k tomu všemu hraje unylá srdceryvná hudba, na konci dokonce vykradená z Tenkrát na Západě. Nevím co k tomu více říct, není v tom prostě nic. Filmařská nemohoucnost par excellence. Lobotomický film. Už se nedivím, že to ani nedali do soutěže v Berlíně (ono zahajovací snímky jsou často hovadiny, viz. letošní Cannes). Wongu, prober se. ()
Fenomenalne nasnimane souboje a snaha o komplexnější a lyričtější pojetí příběhu, kde tentokrát Ip man hraje pouze druhé housle. Pokud chcete klasičtější formu, je vhodnější sáhnout po Ip manovi, který mě osobně sednul daleko více. Velmistrovi však nelze upřít fakt, že po stránce audiovizuální i po stránce choreografické se jedná o naprostou špičku. ()
Poetictejsi a krasne natocena, ale podstatne mene zabavna/chytlava verze dokonaleho Yip Mana. Ackoliv se The Grandmaster chce brat hodne vazne, snazi se o emoce a vsichni si zde radi zafilozofuji, je to cele podano prilis teatralne, bojove sceny jsou spise exhibici s durazem na efektnost (dest, vlak) a veskera snaha je tak v prubehu celeho filmu zbytecne podkopavana. Na epickou story je to navic nedostatecne vypravne a az prilis komorni/divadelni. The Grandmaster je take film, ktery je nutne videt naladen na meditacni vlne s pripravenou zasobou cinskeho caje, jinak se velmi zahy dostavi znacna nuda. 6/10 ()
Galerie (144)
Photo © Corazón Films
Zajímavosti (11)
- Alternatívnym názvom snímky bolo tiež označenie First Generation Master. (MikaelSVK)
- Film mal medzinárodnú premiéru 7.2.2013 na MFF Berlinale, kde otvoril celé podujatie, na ktorom však nesúťažil, pretože jeho hongkongský režisér Kar-wai Wong predsedal sedemčlennej festivalovej porote. (ludovit14)
- Režisér Wong Kar-wai, který podle vlastních slov něměl hlubší vědomosti o světě bojového umění, se na natočení filmu připravoval sedm let. Tři roky strávil výzkumem různých škol bojového umění a rozhovory s různými mistry. Wongovi podle vlastních slov šlo o znovunalezení moudrosti a hodnot kung-fu, které se v dnešním světě ztrácí. (KlonyIlony)
Reklama