Režie:
Roar UthaugKamera:
George RichmondHudba:
Tom HolkenborgHrají:
Alicia Vikander, Walton Goggins, Dominic West, Daniel Wu, Kristin Scott Thomas, Derek Jacobi, Hannah John-Kamen, Alexandre Willaume, Nick Frost, Josef Altin (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Laře Croft (Alicia Vikander) je 21 let a právě zdědila obrovské obchodní impérium. Její otec, bohatý šlechtic a známý dobrodruh, Lord Richard Croft (Dominic West), zmizel beze stopy před sedmi lety, když byla ještě dítě. Od té doby se marně snaží najít nějaký smysl svého života. Když si přečte záhadný vzkaz, který jí otec zanechal, rozhodne se opustit Londýn a vyrazit do neznáma, aby přišla na to, co se jejímu otci doopravdy stalo. Vydá se po jeho stopách hledat legendární hrobku na mýtickém ostrově někde poblíž japonského pobřeží. Tato mise ale nebude jednoduchá – už jen dostat se na záhadný ostrov stojí Laru velké úsilí. Loď, která ji měla dopravit na pevninu ztroskotá v silné bouři a Lara se ocitá sama uprostřed neznáma, vybavená jen ostrým nožem, pevnou vírou a vlastní tvrdohlavostí. Pokud se jí podaří překonat své vlastní limity a přežít toto nebezpečné dobrodružství, stane se z ní skutečný Tomb Raider. (Forum Film CZ)
(více)Videa (9)
Recenze (921)
No konečně zase někdo pořádně porajtoval ztracenou archu! A ani nevadilo, že tahle Hrobkojezdkyně nesplnila kástingové přednosti předobrazu jako pičoidní Endželína a slečnu Záhumenskou tentokrát hraje sympatický kluk. Počítám, že i nad ním určitě pár prudkých heteráků přeleštilo. Asi zvyk z džojstyku. Nevadili ani příliš estetičtí otrokáři, kteří než uvrhli hrdinného ťamanského kapitána do špinavého otroctví v kamenolomu, pečlivě mu depilovali jeho mužatkovský homoknírek. Počítám, že přibrali i koule. Asi vši. A už vůbec nevadilo, že firma SONY vyrábí baterky, které i po sedmi letech zahálení v pohodě přehrají videjko či rozdiktují diktafon. Asi Foršprung durš Technik. Prostě i tak svižně dobrodružná, strhující a skvostně udělaná kulantní zábava na nedělní odpoledne s jako vždy excelentně slizkým Goginsem, jenž s tímhle xichtem snad musí být záporná svině i mimo kamery. ()
Videoherní adaptace nejsou mrtvé. Alespoň to dokázal norský rodák Roar Uthaug kterému někdo svěřil novou filmovou verzi Lary Croft AKA Tomb Raider. I přes nejistou trailerovou kampaň se Tomb Raider asi povedl víc než by kdokoliv čekal. Děj je jednoduchý ale funguje a divák si ho dost dobře užije. V podstatě jsem si vzpomněl na zlaté časy Indiana Jonese a dost často mě při filmu napadlo, že kdybych takhle nějak vypadal Indiana Jones 5 a Indy by v něm předal pochodeň (s bičem a kloboukem) dceři vůbec bych se nezlobil. Nový Tomb Raider v závěru opravdu připomíná závěr Poslední křížové výpravy a fajn je na tom to, že to nepůsobí jako vykradačka. Pozitivní jsou na filmu i postavy. O Angelině Jolie a jejím podání Lary Croft nemůžu říct nic špatného, přece jenom na první díl s Jolie ještě vzpomínám dostatečně dobře (na rozdíl od průměrné a výrazně horší dvojky). Přiznejme si však, že především sázela na šarm a pitvoření. Za to Vikander a její Lara Croft to je jiná. Vikander která byla od výhry castingu kritizovaná za to, že je málo prsatá, má totiž co hrát: Dokáže skvěle zahrát svůj vztah s otcem, dokáže působit zranitelně, věříme jí fyzickou sílu a inteligent a především když poprvé zabije člověka je z toho opravdu v šoku. A tím to působí reálně. Další výraznou postavou je hlavní záporák Vogel v podání Waltona Gogginse.Gogginsův Vogel je skvělý v tom, že má uvěřitelnou motivaci a jeho plán jaksi dává smysl. A především je Goggins opět neuvěřitelně sympatický, ať už s někým mluví nebo zrovna míří pistolí. Akční scény jsou uvěřitelné, Lara opravdu není nezranitelná hrdinka která by za sebou pobila 20 chlapů ale díky svému intelektu si poradí a zdatně je pobije. Jistá výtka je ta, že to určitě není tak originální a není to ani totální převratná pecka ze které byste si sedli totálně na zadek ale je to dost dobrá dobrodružná oddechovka která by si to pokračování rozhodně zasloužila. A ne jenom kvůli tomu, že chci tuto Laru vidět s pistolemi v akci! ()
Až vám bude někdo říkat, že filmařské pojetí filmu TOMB RAIDER má jisté rysy retropřístupu, tak... vlastně ano. ___ 1. V upřímné jednoduchosti vyprávění je to docela pravda už jen vedle všech těch meta-narativů a meta-fikčních-světů. A spíše než dědictví počítačových her v tom vidím dědictví řetězovitých epizodických narativů, které tvoří vzorec dobrodružného románu i filmu víceméně odjakživa. Oproštění tohoto vzorce od dávkování odkazy v každé scéně na vrub soustřeďování se na relativně pomalý vývoj hrdinky, působí osvobozujícím dojmem, byť si ho umím představit hravější - a přechod od hodné holky k vraždící... ehm... hodné holce je přece jen poněkud nečekaný. ___ 2. Z hlediska stylu sprintuje se svými 2722 střihy průměrně po 2,4 vteřinách v tom rychlejším peletonu zcela současné kinematografie. Na druhou stranu je mnohem přehlednější než většina současných akčních filmů. To je dáno zřejmě větším množstvím ustavujících celků a vůbec větších rámů, kdy nástřihy na detaily mají tendence zpřesňovat plynulost informačního toku a velké množství úhlů je často navázáno na něčí pohledy. Jakkoli podobně rychlý střih nebyl v devadesátých letech normou, ostatně i dneska jde víceméně o dolní hranici preferované rychlosti střihové skladby (níže už jde spíše o odchylky), v přehlednosti se tehdejším postupům střihu akčního filmu blíží spíše než dnešním. Pro srovnání viz moji databázi zde. ___ 3. To jsou ale jen dohady, musel bych film vidět znovu a soustřeďovat se více na styl, na výstavbu jednotlivých prostředí i na způsoby vedení pozornosti v hloubce prostoru. Napoprvé jsem se spíše nechal unášet dobrodružným příběhem o sympatické hrdince v neotřelém podání Vikanderové. Vzpomněl jsem si každopádně na ÚTOK NA BÍLÝ DŮM, kde je čistota upřímně jednoduchého vyprávění i nečekaná přehlednost jinak velmi rychlého střihu podobně starosvětská. ()
Doktore Henry Waltone Jonesi Juniore, prosím vás, vraťte se.. Film podle počítačové hry má vždycky u nohy přivázanou těžkou kouli a Uthaug jde ještě ke všemu zapomnění přímo do náruče. Kašlu na „větší množství ustavujících celků a vůbec větších rámů, kdy nástřihy na detaily mají tendence zpřesňovat plynulost informačního toku“, když T-X Vykradačka hrobek nemá čím uchopit za srdce a bohužel ani za koule. Postrádal jsem nadhled, důvtipnější příběh a především nějaké kouzlo, které by mě donutilo byť jen jednou jedinkrát se k Laře někdy vrátit. Takže zatímco třeba žánr westernu si v 21.století prochází renesancí, ten dobrodružný na ni stále marně čeká. A nebo přišla a já starý konzervativní blb si toho nevšimnul.. P.S.: Mezi řádky čtu, že je tady spousta do uklízení žhavých uživatelů, co by rádo vyklepalo Fassiemu matraci.. ()
Celkem ucházející akčnák o hezkém malém klukovi, který zničí, na co přijde... kolo, loď, letadlo, hrobku apod. A celkem mu to i slušelo, pekáč buchet, bicáky, véčko,.. zřejmě slušný oddíl na chlapce s 50kg :o) Každopádně nejdůležitější zápletka nebyla dořešena (možná pootevřená vrátka pro druhý díl?) ... vyhrála těch 600 liber? :o) Ale teď vážně.. Na nový Tomb Raider se hezky dívá, ale nedokážu se rozhodnout, jestli se bere moc vážně, nebo si na to jen hraje. U podobných filmů mám radši, když jsou přehnaný a je to jejich záměr.. Alicii mám ráda, ale v té roli mi taky úplně nesedělala, nicméně si zaslouží můj obdiv. Celkově mě film nijak neohromil, jenže já nejsem náročný divák, takže se mile ráda podívám znovu a budu se těšit na pokračování :o) ()
Galerie (89)
Zajímavosti (26)
- Dominic West (Richard Croft) si v tomto filme zahral už po druhýkrát otca postavy, ktorú stvárňuje Alicia Vikander (Lara Croft). Po prvýkrát sa tak stalo vo filme Testament mladosti (2014). (belinko)
- Obe predstaviteľky Lary Croft už v dobe natáčania snímku vlastnili svojho Oscara a obe za víťazstvo v kategórii Najlepšia herečka vo vedľajšej úlohe. Alicia Vikander za Dánske dievča (2015). Angelina Jolie za Narušenie (1999). (WalterIK7)
- Předlohou filmu je videohra „Tomb Raider“ z roku 2013, která je stejně jako film restartem série. (TwoFace)
Reklama