Režie:
Terence FisherScénář:
Anthony HindsKamera:
Arthur GrantHudba:
James BernardHrají:
Peter Cushing, Susan Denberg, Thorley Walters, Duncan Lamont, Peter Blythe, Derek Fowlds, Peter Madden, Colin Jeavons, Alec Mango, Barlett Mullins (více)Obsahy(1)
Parta chuligánů zavraždí hostinského. Podezření padne na jednoho mladíka, který ale v tu samou dobu trávil noc s dcerou zavražděného, na půl těla ochrnutou Christinou. Aby chránil její čest, rozhodne se mlčet a nesdělit nikomu své alibi, a proto je popraven. Nešťastná Christina spáchá sebevraždu v řece a na scénu přichází Baron Frankenstein, který náhodou ve městě pobývá. Rozhodne se pro neobvyklý experiment - mozek popraveného mladíka umístí do těla utopené Christiny. (liquido26)
(více)Videa (2)
Recenze (22)
Baron Frankenstein znovu objevuje tajemství smrti, tentokrát zavřený v mrazáku, přestože Terence Fisher už měl v té době za sebou dva celovečerní snímky, kde představil osudy barona i jeho monster. Frankenstein Created Woman je úplně samostatné pokračování, jeho název je velmi zavádějící (ale Frankenstein přeoperoval ženu a potom do ní vložil duši muže není tak chytlavý titul) a ani monstrum v jeho typické podobě zde nenajdete. Příběh je trochu absurdní, obvykle má baron problém sešít kusy těl aby slušně vypadaly a zde provádí v primitivních podmínkách dokonalou plastickou chirurgii. ()
Film má dve zásadné chyby. Frankensteina v názve a nudnú prvú hodinu. Tento film nemá nič s dovtedajšou sériou, Viktor Frankenstein je opäť úplne iná postava, doteraz najodlišnejšia (je viac kladný ako záporný, iba sa zahráva so životom a smrťou a pri experimentoch sú jeho tradičné trademarky iba naznačované) a v celom filme pôsobí veľmi umelo dosadený. Nehovoriac o tom, že Frankensteinovo monštrum je to, čo chcem vidieť vo filme nesúcom meno jeho tvorcu a nie eskapády Viktora Frankensteina. Inak je to veľká škoda, lebo záverečná polhodinka je mrazivá a zaslúžila by si samostatný film a nie násilné vtlačenie do frankensteinovského franchisu. ()
Hammer. Barevnější, krvavější, krutější... zábavnější? Těžko soudit. Poslední půlhodinka bohatě vynahradila předchozí hodinu, která se spíše než hororu (resp. sci-fi) podobala průměrnému melodramatu, ale propracovanějším předchozím dílům série se v ledasčem nevyrovná. Scenáristicky je příběh poněkud plytký, má nekonečnou expozici i příliš nelogické díry v ději, jenže: je to hammerovský spektákl. A tak se vše točí okolo zdálky viditelného popraviště s gilotinou, Peter Cushing už ve Frankensteinovi představuje starší verzi pozdějšího doktora House, krev cáká a dočkáme se i náznaku nahoty (jenom náznaku, ale i to se cení). Proti předchozímu dílu notně přibylo atmosféry, kulisy jsou vymazlené a vraždící stvůra s tváří anděla okouzlující. Terence Fischer i slabší příběh drží pevně v rukou, a proto si film něco přes 70 % určitě zaslouží. Snad je jen škoda, že baron samotný stojí v pozadí a je spíše hybatelem (stvořitelem?) děje než hlavním aktérem. A pobavilo mě, když jsem celou dobu dumal, koho mi jeden z třech mladých floutků připomíná, a titulky prozradily, že jde o Dereka Fowldse alias Bernarda z Jistě, pane ministře. Tady ale dopadl podstatně hůř. ()
Ten příběh je takový celkem prapodivný, ale dá se celkem skousnout, protože ta první část je skutečně docela dobře dramatická a vy tak nějak tušíte rozvržení sil. Frankenstein to pak celé postaví na hlavu, ale je jen prvkem, který dramatický děj oživuje novým způsobem, aby nakonec mohlo dojít na to, co čekáte – na pomstu a srovnání účtů. Jelikož je tohle téma, které mě baví, užil jsem si i tenhle snímek. ()
Prostě nechápu, proč se Hammer toho Frankensteina tak křečovitě držel. Příběh je sice košatější než u jiných částí, ale i tak to postrádá jakoukoliv atmosféru. Horrorová je na tom snad jen hudba, jinak je to takový dobový steampunk, stárnoucí Cushing se nechá válcovat věčně přiožralým senilním doktorem a vrahasynem. Hodně velká nuda. ()
Reklama