Reklama

Reklama

Reel Bad Arabs: How Hollywood Vilifies a People

všechny plakáty

Obsahy(1)

V tomto hodinovém dokumentu se Jack Shaheen zaměřuje se na démonizaci arabského národa na stříbrném plátně. Vysvětlí nám, jak daleko až sahá moc hollywoodských snímků a jak moc nás dokáže ovlivnit v tom, co přebíráme jako realitu. Skrytý nebo otevřený rasismus v hollywoodských filmech vůči Arabům, to je něco, co již mnozí z nás ani nevnímají jako něco divného. Zakořeněné předsudky spojené s mytologií v mnohých z nás vytvořilo obraz Araba, tak jak jej známe právě z filmů. Ale jsou opravdu tak zlí, hloupí a barbarští? (whoof)

(více)

Recenze (5)

Niktorius 

všechny recenze uživatele

Nejen Hollywood v tom jede. I jiné světové kinematografie rády vykreslují jim cizí národy v hloupých, a mnohdy urážlivých, předsudečných stereotypech. Každopádně je vždycky snažší démonizovat jiné, než s nadhledem přecházet démonizování sama sebe, což se před lety dobře ukázalo na směšné hysterii, která v USA a některých evropských zemích vypukla kolem filmu Kurtlar Vadisi Irak, v němž se turecký Rambo pustil do lítého boje s krvežíznivými hyenami v uniformách US Army. Celý dokument je postavený na vyprávění odoborníka na masovou komunikaci a žurnalistického konzultanta pro záležitosti Blízkého východu Jacka G. Shaheena, který zde vlastně v kostce převypravuje svou stejnojmennou knihu. Ta může být jistě zajímavá (na internetu má velmi pozitivní ohlasy), ale pro film to tedy neplatí. Chybí tam jakýkoli pokus o hlubší vzhled, či o analýzu problému - proč si třeba tvůrci vůbec nepoloží otázku, jak všechny zmiňované předskudky vznikají? Příčina je zmiňovaná jen jednou - to když jde o snímky sponzorované americkou armádou nebo točené izraelskými producenty (např. celá série Delta Force) a Shaheen v té chvíli jen těžko skrývá svou rovněž politickou angažovanost v celé věci. Celý padesátiminutový film jen nakonec zajímavé jen pro ty, co si národností a rasové stereotypy ve filmech nejsou schopni uvědomovat... ()

Deverant 

všechny recenze uživatele

Reel Bad Arabs trápí dva problémy. Ten první je spíš takříkajíc "collateral damage", bohužel nevyhnutelné, vzhledem k tomu jak se Jhally tématu chopil. Film vychází z o pět let starší Shaheenovi stejnojmenné knihy a v podstatě je jejím hodinovým představením v podání autora. Takže kombinace mluvící hlavy a ukázek ze snímků o nichž ta hlava mluví. Jako filmový citační komplement k textu by to bylo fajn, jako samostatný dokument je to dost povrchní a neanalytické (a ani nemusíte být jelito, které přeslechne, že Shaheen mluví o tom, že při práci na knize zhlédl asi tisícovku hollywoodských filmů, které zobrazují Araby a ty tři stovky o nichž mluví jsou 25% z nich). Druhý problém je faktický, ale vzhledem k tomu, že jsem knihu nečetl možná jde na vrub problému prvnímu. Je jím nedostatečně zdůrazněná distinkce mezi dvojím zobrazování Arabů, cosi jako Před a Po. "Po" je situace, kdy se Arab/muslim stal univerzálním padouchem poslední třetiny 20. století, zhruba tak asi - vcelku logicky - od Šestidenní války. Souvisí to samozřejmě s americkou politikou na Blízkém východě, bezvýhradnou podporou státu Izrael atd. "Před" je Arab charakterizován způsobem, který popisuje Edward Said ve své knize Orientalismus: hloupý, ale přitom vychytralý, primitivní, chlípný, líný, krutý atd., jedním slovem - orientálec. Což je standardní koloniální rasismus předstudenoválečného ražení, který splývá s okouzlením tajemným Orientem a projekcí potlačených tuh do něj. Distinkce mezi Před a Po je důležitá, protože odděluje obecně (post)koloniální západní přezíravost k "domorodcům" všude možně po světě (aťsi byl Orient jakkoli význačným korelativem Západu už od Hérodota, „orientálci“ se alespoň nedočkali genocidy nebo zotročení) a konkrétně a účelově politicky motivovanou démonizaci specifického etnika/náboženství. Každopádně jako koncentrace ukázek vytržených z kontextů (kde je zahaluje narativ apod.), čímž se ukazuje jejich repetitivnost a stereotypnost (ty samé scény, ty samé uslintané/fanatické pohledy etc.) Reel Bad Arabs funguje poměrně dobře. Ale stejně dobře vlastně funguje na menší ploše a bez komentáře i tohle: http://www.youtube.com/watch?v=Mi1ZNEjEarw ()

neoBlast odpad!

všechny recenze uživatele

Abych se zeptal trochu demagogickým stylem jako ten pán co nás Reel Bad Arabs provází: A vidíte za tím démonizovaným a konspirujícím Hollywoodem také otce a matky co musí živit své rodiny den co den? Nikdy jsem takto nízké hodnocení nedal, ale pět procent obhajuje pár záběrů z Pravdivých lží. A já mám sakra rád ty "rasistické" Pravdivé lži. 5 % ()

jitrnic 

všechny recenze uživatele

Jack Shaheen je v lepším případě pouze hloupý, v horším ještě k tomu zaplacený. Mně se také nelíbí stereotypy, ať už o Arabech či o komkoliv jiném. Ovšem vzájemné soužití Západu a muslimského světa je zkrátka v současnosti velkým problémem a to samozřejmě nahrává tvůrcům různých akčních béček, kde Araby ztělesňují jako nelítostné kruťasy. Expert Jack Shaheen si toho všimnul u 300 filmů, což je podle něj 25% vešeré hollywoodské produkce. Už u této informace byste měli zpozornět. Nijak se neobtěžuje s vyvracením mýtů, prostě je jen vyjmenovává na pozadí béčkových stříleček (s nesnesitelným výrazem někoho, kdo nám právě sděluje VELKOU PRAVDU). Na závěr se nám tedy pokusí předložit svůj pohled, ovšem ten je úplně stejně hloupý a stereotypní jako ten hollywoodský (teď hodně zjednodušuji - po Shaheenově vzoru. Možná se mýlím, ale nelze podle mě mluvit o nějakém "hollywoodském pohledu". Vždy jen o pohledu jednotlivých producentů a tvůrců). Myšlenka dokumentu je ale vcelku chvályhodná a pokud někomu otevře oči, tak budiž, pak to celé mělo smysl. Ale o tom dost pochybuji. ()

Reklama

Reklama