Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Když Reha Erdem ve snímku Kosmos nahlédl přímo do mystického světa, konečně se mu podařilo do filmu vtělit lásku. Záhadný mladý muž přichází do zasněženého příhraničního města. Mohl by to být neškodný tulák, zloděj, pomatenec nebo šaman. O šamanismu se ve filmu přímo nemluví, ale hlavní postava vykazuje mnoho znaků nadpřirozenosti a extatického vytržení. Místní obyvatelé nevědí, co si myslet o podivném cizinci, který jí jen kostky cukru, nehledá práci a bez přestání mluví o lásce a Alláhovi. Jeho zájem o smyslnou lásku neodpovídá tomu, co si místní pod pojmem Boží láska představují. Erdem tu zasazuje konflikt mezi společností a jedincem do kontextu kosmického lyrismu. Zatímco výrazný zvukový design, jehož autorem je sám Erdem, podtrhuje duchovně, politicky a vojensky tíživou atmosféru města, vizuální stránka filmu střídá pohledy na zemi symbolizující život, podzemí odkazující ke smrti a nebe znamenající věčnost. (MFF Karlovy Vary)

(více)

Recenze (11)

JoudaCZ 

všechny recenze uživatele

Překonejte úvodní WTF pocit, nenechte se odradit iritujícím sountrackem. Obojí, tedy WTF i iritující, povětšinou diegetický zvuk, zůstane až do konce, ale s tím přichází i velmi zajímavý film, vizuálně vymakaný, dějově roztříštěný, v němž expresivní herectví hlavního hrdiny ostře kontrastuje s civilností ostatních postav, rozhodně ale film, který stojí za zhlédnutí. ()

Niktorius 

všechny recenze uživatele

Tenhle film bych promítnul všem místním rozumbradům, co po zhlédnutí "Turkish Star Wars" sepisují ignorantské a (proto) pohrdavé traktáty o úrovni turecké kinematografie, či dokonce celé kultury... ________ Kosmos se pomocí kompozičně vypjatých obrazů a výrazného zvukového designu snaží především o zachycení nálad a vytváří snový časoprostor, který se ze své podstaty vzpírá jednoznačným interpretacím. Erdem sám tvrdí, že snímek, v němž je symbolicky propojeno nebe se zemí a svět zvířat se světem lidí, je jeho osobní utopickou vizí ideálního člověka. Toho zde překvapivě reprezentuje osoba mužského pohlaví, ačkoli režisér v duchu vlastního přesvědčení o morální nadřazenosti žen, obvykle ukazuje mužské charaktery jako pokroucené a zkažené. Kosmos se natáčel v architektonicky nezaměnitelném městě Kars, ležícím u hranice s Arménií a zejména kvůli tomu se stal předmětem pokusů o politický výklad. Arménskou hranici totiž turecká vláda nechává v reakci na konflikt v Náhorním Karabachu uzavřenou již od roku 1993 a nevlídné přijetí přivandrovalého Battala filmovými starousedlíky se tak nabízí jako kritický odkaz na tureckou xenofobii. Ať už s takovým (dle mého redukcionistickým) pohledem souhlasíme nebo nikoli, zůstává faktem, že Kosmos shodou okolností zaznamenal úspěch právě v Arménii, kde získal hlavní cenu na festivalu v Jerevanu a cenu za nejlepší film si odnesl také z izraelské Haify – tedy z další země, s níž má Turecká republika momentálně komplikované vztahy. ()

Reklama

sochoking 

všechny recenze uživatele

Absolútna ezoterika a vrcholne magický film o týpkovi, ktorého osoba je zahalená rúškou mystérie a tajomna. A to všetko je navyše podfarbené zvláštnym soundtrackom a peknou kamerou. Dlho som nevidel tak namakaný film veru... Erdema a jeho kameramana si beriem cieľavedome na mušku! ()

StaryMech 

všechny recenze uživatele

Jak dokazuje řada příkladů, platí, že : 1) dobrý film se nemusí nutně opírat o příběh a 2) dobrý film se vlastně vždy opírá o příběh, jen to nemusí dávat nahlas najevo. Erdemova křížová cesta jednoho čistého blouda/divotvůrce/obětního beránka osamělým davem stejnorodých, sebestředných a našistických bližních je jako jinotaj snad až příliš přímočará a kromě toho je neúměrně dlouhá a citově přepjatá. Ten, kdo ocení bohaté tkanivo obrazů, zvuků a tónů, si ale na té cestě může přijít na své. ()

Germanicvs 

všechny recenze uživatele

Do bohem opuštěné příhraniční oblasti, kde se zvolna rozpadají mezilidské vztahy znenadání vstupuje neočekávaný hrdina/antihrdina - človíček prapodivných kvalit. Nikdo neví odkud se vzal. Emotivně labilní postavička z jiného světa, která s sebou nese vytřeštěný pohled dítěte, naději a zkázu zároveň. Je to světec, dervíšský mnich, anděl či ďábel? Zachrání zdejší komunitu nebo ji naopak zcela rozvrátí? Originální podobenství o stavu světa a přístupu člověka ke svému okolí i nově příchozím, ale i k sobě samému. ()

Galerie (5)

Reklama

Reklama