Reklama

Reklama

Šípková Růženka

(festivalový název)
  • Austrálie Sleeping Beauty
Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

V psychologickém australském filmu režisérky Julie Leigh se seznamujeme s Lucy (Emily Browning), tajemnou dívkou a mladou univerzitní studentkou, kterou pronásledují neustále životní problémy. Její život nabere jiný směr poté, co se přihlásí na inzerát tajemné agentury, která svým zákazníkům poskytuje erotický servis. Lucy se noří do světa spánku a jako novodobá Šípková Růženka slouží jako prapodivný spící společník klientům agentury. (ČSFD)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (126)

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Na spící krásce je zajímavé především to, že je spící – totiž pořád, nejenom při kšeftech. Ta dívka spí. Nemá žádný vztah k svému tělu, k svému nitru ani k okolnímu světu. Není ani prázdná ani plná, není dávající ani beroucí. Není hluboká a není ani povrchní. Je spící. Nezávazně solidární sympatičnost je ještě tak „nejžhavější“ cit, který může chovat k jinému člověku. Pokud by někdo čtoucí tyto řádky nevěděl, o jaký film jde, mohl by se domnívat, že se jedná o nějakou psychologizující sociální baladu ze života prostitutky. Není tomu tak. Je chybou vnímat postavu Lucy jako „prostituující studentku a kam až to vede“. Spící kráska je pohádková figura, archetypální objekt. Jaký div, že je sama vždy už předem v rezignaci na svou subjektivitu? Jako subjekt se teprve má (možná) probudit, film ji ukazuje coby předmět zájmu, nositelku jistého žádaného určení – mladické krásy. Ne náhodou odpovídá vzhledem typově dysneyovskému zvířátku, panence sotva čtrnáctileté, jejíž pochva je pod ochranou mocné víly (zde kuplířky) – jakkoli jde o dospělou studentku, u níž autorka co nejdůrazněji ukazuje, že veškerý takový protektorát je apriorní marnost („moje vagína není chrám“). Dál spoilery. Spící scény se staříky jsou celkem tři (vyjma tu finální) – a každý z těch tří staříků přistupuje k bezvědomému kolouškovi po svém, každý z nich ale nějak typicky: první se k ní přivine, druhý „vymrdám tě, děvko“, třetí ji používá k tomu, aby ji jako chrabrý jonák nosil v náručí. Všem třem je nejen lékem na stáří, ale i věčnou náhražkou a ovšemže pro něco, na co už je beztak pozdě. Ne, není tady nic perverzního, nic šokantního, spíše se v provokativní konstelaci ukazují typické mužské sexuální postoje. (A právě přímočaře antiintimní nakládání hrdinky s tím, co bývá eufemisticky označováno jako "intimní život", ukazuje druhou stránku zásadní iluzornosti celé transakce.) Skomírající nemohoucnost přestárlých mužů, hojících se iluzorní erotikou, je však až druhé dějství. V tom prvním je vidíme jako bohatou smetánku, vládnoucí třídu, která si může koupit cokoli, kdežto ostatní se musejí prodávat. Jejich protějškem je mladý přítel/kamarád Lucy – mladý, nemocný, snad drogově závislý, nic nechtějící, nepracující – neprodávající se. Nicméně skomírající, chorobný. A spící kráska? Střídá brigády, v nichž je levnou manuální silou, bydlí v podnájmu s protivnými společníky. Poté, co to vezme za správný konec, nastěhuje se do exkluzivního izolovaného bytu vysoko nad městem. Ale není to ten starosvětský luxus jejích klientů – ten je společenský. No zkrátka – pěkně roztříděné to autorka má, lze nad tím dumat do různých stran. Vlastní předností jejího filmu je právě průzračnost, úplná separovanost jednotlivých složek sdělného komplexu. Za hlubší rozbor mi ale tento film nestojí. Vizuálně vytříbený, ponoukající k zamyšlení o našem světě, tématicky promyšlený, odvážný, s originálním jádrem – vcelku film nikoli nezajímavý. Přesto film plochý, umělecky tuctový, k jednomu zhlédnutí dobrý. Film, jemuž podráží nohy mdlost jeho originality, poslušnost, s jakou dostává konvenčnímu požadavku „být nekonvenční“. Chce něco naznačit, v čemž si vede skvěle (co do obsahu i formy) – ale nad to nic. Navíc se některé momenty, zvláště v závěru, zdají být ne právě šťastně řešené. Na druhé straně je to především závěr, který nastoluje otázku, jak je to tedy dnes s námi, k čemuž je záhodno pojmout Lucy a jejího mladého přítele jako dvousložkovou jednotu, a k tomu ještě přibrat tu high society jako starobní klub. Doporučená četba: Scaevola, asLoeReed. Pokud jde o libidózní vztah starého muže k věčně mladému ženství, tak z jiné strany (totiž zevnitř) viz Švankmajerův Přežít svůj život. () (méně) (více)

Mr.Husts 

všechny recenze uživatele

Náznak děje, nebo logičnosti aspoň jedné scény by nebyl na škodu :D Absolutně sem nepochopil, co nám chtěla paní režisérka "filmem" sdělit, doporučuju návrat do kuchyně. Za nahou Emily v každé druhé scéně jedna hvězda, mám jí rád, ale doufám, že za roli v téhle zvrácené sračce dostala alespoň pořádné mění. Pokud to vzala z jiného důvodu než kvůli prachům, klesla v mých očích na dno. Dobrá jebka, doporučuji pouze slepým a hluchým jedincům. ()

Reklama

M.i.k.e odpad!

všechny recenze uživatele

na tomhle snímku je opravdu cosi znepokojujícího,ale spíš než samotný příběh či myšlenka je to fakt,že Sleeping Beauty ani zdaleka není tím na co si navenek hraje a čím by bezpochyby chtěla být.Julia Leigh viditelně hledala inspiraci v podobně laděných kousích typu Eyes Wide Shut či Passoliniho Salo,ale finální výsledek je jen bezbřehá nuda,kterou nemá smysl vidět ani ve chvíli kdy je člověk fanouškem Emily Browning.V tomto ohledu je mnohem "erotičtější" Snyderův Sucker punch.Tohle nikdy více... ()

Flakotaso 

všechny recenze uživatele

Velké zklamání, přece jenom - od filmu vybraného do hlavní soutěže v Cannes čeká člověk něco kvalitnějšího. Je to naprosto unylý film bez života, bez nápadů a bez jakéhokoliv vývoje děje nebo napětí. Kameraman se snaží, ale marně, protože se pořád opakuje několik stejných záběrů, které diváka rychle omrzí. Že jsou postavy nebo postel přesně ve středu záběru? No a co jako? Kompozici obrazu si režisérka představuje asi příliš jednoduše. Julia Leigh moc filmařského talentu nepobrala, o to horší je to vizitka pro nejslavnější filmový festival. ()

hous.enka 

všechny recenze uživatele

Takže pro příště: nečíst obsahy filmů. Protože to, co tu vypráví acsmp je zřejmě úplně jiný film, který ještě nikdo nenatočil. Bravo. Co se Sleeping Beauty týče, film je sice líbivý a mírně skandální. Osciluje mezi již zmiňovaným Eyes wide shut a nezapře v sobě prvky Buňuelovy Belle de jour. Zároveň ale přináší nový prvek v podobě mladé dívky, která vlastně netuší, kam patří a co od života čeká (rozhovor s klukem, co teď chodí s Helen). Co mi vadilo, byl styl vyprávění. Jde vlastně jen o jakési obrazy z Lucyina života. Svým způsobem je to možná lepší, než kdyby film zacházel do drobností. Mně ale nějaké ty detaily přece jen chyběly. Motivace Lucy k Silver servisu je zcela zřejmá a vysvětlená. I další prvky nepůsobí nedomyšleně. Jen jsem asi očekávala jiný konec. Přijde mi to celé jako obrovská bublina slibující skandální scény pro jeden typ diváků a hlubokomyslné rozhovory pro intelektuály. Ale ve výsledné fázi film právě na tomhle ztroskotal. Jinak Emily Browning je kočka. PS: Po noci strávené přemýšlením nad tímhle filmem přidávám ještě pár bodíků navíc za ono existencionálně pátrající dívčí já. ()

Galerie (45)

Zajímavosti (2)

  • Film byl v roce 2011 vybrán do hlavní soutěže na filmovém festivalu v Cannes. (acsmp)

Související novinky

Zemřel herec Hugh Keays-Byrne

Zemřel herec Hugh Keays-Byrne

02.12.2020

Ve věku 73 let včera opustil filmový svět australský herec Hugh Keays-Byrne. Informaci zveřejnil jeho zástupce a později ji na svém facebookovém profilu potvrdil i dlouholetý přítel a spolupracovník,… (více)

Reklama

Reklama