Reklama

Reklama

Láska, chamtivost, nenávist a Joan Crawfordová v hlavních rolích klasického amerického westernu. Americký western Johnny Guitar, natočený podle stejnojmenného románu Roye Chanslora z roku 1953, byl v době své premiéry v červnu 1954 jednoznačně odmítnut odbornou kritikou i diváckou veřejností. Prvním, kdo se filmu zastal a rozpoznal jeho kvality, byl francouzský kritik (a později slavný režisér) Francois Truffaut, který ve své dobové recenzi mj. napsal, že mu snímek připomíná Krásku a Zvíře s tím, že Kráskou je tu Sterling Hayden (představitel titulní postavy) a Zvířetem Joan Crawfordová, která s gustem ztělesnila majitelku saloonu Viennu. Dnes je Johnny Guitar právem pokládán za klasické dílo padesátých let, které svým příběhem i zpracováním předběhlo dobu. Příběh tvrdé Vienny a její bývalé lásky, pistolníka Johnnyho Logana, který si teď říká Johnny Guitar, se sice odehrává ve westernových reáliích (natáčelo se v okolí arizonského městečka Sedona s proslulými červenými skalními útvary), ale svým laděním spíš inklinuje k tehdy populárnímu filmu noir. Příběh snímku není ani tak příběhem jeho titulního hrdiny, který je tu v podstatě vedlejší postavou, jako příběhem dvou navzájem se nenávidějících žen – Vienny a zběsilé rančerky Emmy (vynikající Mercedes McCambridgeová), která svoji sokyni chce za každou cenu zlikvidovat. Právě obě ženy jsou nositelkami výbušné agresivity, která v tomto žánru jinak výhradně náleží mužům, a skutečná nevraživost obou hlavních představitelek značnou měrou přispěla k přesvědčivosti jejich postav.
Film, jehož děj dopředu posunují emoce a nikoli akce, bývá také považován za skrytou alegorii mccarthyismu (scenárista Philip Yordan byl známý tím, že svým jménem zaštiťoval práce kolegů, kteří byli na černé listině). Snímek překvapuje nezastřenou sexuální symbolikou (v dobovém hollywoodském kontextu naprosto výjimečnou), vizuální krásou (kamera Harryho Stradlinga) a působivým hudebním doprovodem Victora Younga. Režisér Nicholas Ray (1911–1979) je u nás známý především úspěšným dramatickým portrétem odcizeného mládí Rebel bez příčiny (1955) s Jamesem Deanem. Na sklonku svého života se objevil jako herec v úloze ukřičeného plukovníka ve Formanových Vlasech (1979) a spolu s Wimem Wendersem se podílel na dokumentu o svém životě a smrti, nazvaném Blesky nad vodou (1980). Některé motivy filmu (hlavní hrdina s hudebním nástrojem, ekonomické důsledky postupující železnice či postava tvrdé, soběstačné ženy) si „vypůjčil“ Sergio Leone do svého klasického díla Tenkrát na Západě (1968). (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (57)

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Western, který je pojmenovaný po takovém klasickém floutkovi, který si myslel, že vládne divokým západem, ale přitom si ho tu snadno strčí do kapsy dvě uzurpátorky a dominy v jednom, u kterých Vám je okamžitě jasné, kdo zde v danou chvíli vládne. Určitě zajímavý film v rámci žánru, ale jediné, na co opravdu nezapomenu, byly ty dvě divy. To se jen tak nevidí. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Tak toto je ten film, ktory bol v dobe vzniku odmietnuty jak vystudovanymi filmovymi teoretikmi a kritikmi, tak aj laickou verejnostou, teda laikmi -nedoukmi? Uz aj viem preco, ide o akysi "feministicky western" - co je spojenie uplne ze na hovno. Teda zase pardon, mne to zase uslo a som sa preriekol a chcel som napisat ze o nicom. Pod pojmom western si predstavim stada dobytka, prestrelky, vybuchy, a fajne dialogy+ nadhernu prirodu. Tuna nie je nic z toho, len mne odporna Joan Crawford - a sa cudujem dobremu hercovi ako Ernest Borgnine /Marty 1955, Emperor of the North/ ze sa upisal takemuto "westernu". Fakt dialogy - vatovo plane plky, po 20 minutach nepocuvatelne, kulisy plane. Zaznela tu veta "jsem tu sam sobe cizincem " - mno tak to hned aj ja nieco vyplodim - ...........pockat ........pockat ......este chvilu ..........uz viem, a bude to cesky, som cechoslovak : takze "Vsechno na svete muzete mit, muzete mit porad vic a vic, jenom nesmite chtit jedno -aby jste to meli". Oooooooooo, skutocny intelektualny skvost, som to ale prudky yntelechtual, som na seba hrdy a musim sa sebapolaskat. Jo, jo typicke pre Ray-a ako rezisera - udrzoval pohlavne styky s muzmi i zenami, typicka je jeho seksualna rozoklanost, snaha borit konvencie a snaha ist permanentne vecne a stale proti prudu. Herecky na urovni, ale u westernu ja chcem mnou vymenovane atributy ....... 20 % ()

Reklama

Bubble74 

všechny recenze uživatele

Ženské jsou bezbranné výlučně v době, než jim uschne lak na nehty. Dvě fúrie s koltem u pasu tímto čas nemaří. Nejsou to žádné křehotinky a estetická pastva pro oko taky ne. Ray to naštěstí vynahradil všemi klasickými, dobře namíchanými atributy koňské opery, včetně lyrických momentů a skvělé barevné dramaturgie. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Film jsem dnes viděl (díky ČT) podruhé. Poprvé ještě předtím, než jsem se do ní (Joan Crawfordové) zamiloval - široké líce, to je ono. Pro milující ženu není potřeba žádná krása, stejně jako kovboj Hayden nemusí umět hrát na kytaru, jezdit na koni a střílet z koltu (plavat ale nespíš umí). Hodnocení jsem ale nezměnil, něco přibylo a něco ubylo, takže jsem na stejném. Joan Crawfordová sice rozpoznala v Mercedes McCambridgeové dračici, proto se s ní poprala mimo "jeviště", na jevišti ale střílela jen z holé nouze. Ještě, že jsme ten cajdáček od Peggy Lee nemuseli poslouchat celý! ()

RHK 

všechny recenze uživatele

Jeden ze 100 nejlepších westernů - 100 Greatest Western Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Podivný, rozporuplný, feministický western, možná spíš divadelní art drama ve westernových kulisách. Johnny Guitar je jedním z filmů, které si buď zamilujete pro jeho výjimečnost a dramatičnost, nebo budete nenávidět pro jeho divadelnost a neustálý svár. Podle mne byl film zpočátku pouhým statickým konverzačním dramatem, ale neustálé hádky mezi (anti)postavami mne brzy vyčerpaly a otrávily. Ve druhé části se děj již rozjede podle pravidel westernového žánru, obě konfikní hrdinky s chlapskými "gulemi" už jsou v pohybu, pomstychtivá fanatička typu Jany z Arku se neustále snaží přesvědčit dav, aby zlynčoval neústupnou majitelku saloonu. Johnny Guitar je pak jen vedlejší hrdina, který se vedle hraní na kytaru chová jako macho, ujme se záchrany konfliktní majitelky a vydrží nezastřelit její oponentku. Symbolickou alegorickou rovinou snímku je pak otázka morálky honu na nepohodlné potenciálně nevinné oběti, což bylo aktuální v době vzniku filmu v Americe, kdy probíhaly nedemokratické soudní procesy s možnými sovětskými špiony. Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=yl6pc5de51w ()

Galerie (53)

Zajímavosti (7)

  • Joan Crawfordová a Mercedes McCambridgeová spolu bojovali i mimo kameru. Jednou v noci Crawfordová v alkoholovém opojení vyházela kostýmy, které nosila McCambridgeová, podél arizonské dálnice. Štáb je poté musel sesbírat. (Mol)
  • Natáčení probíhalo v americkém státě Arizona. (Terva)

Reklama

Reklama