Režie:
Petr ŠíchaScénář:
Tomáš MagnusekKamera:
Antonín ŽovinecHrají:
Tomáš Magnusek, Ivana Buková, Ladislav Potměšil, Jana Šulcová, Eva Čížkovská, Kristýna Leichtová, Blanka Bohdanová, Jan Šťastný, David Novotný, Jan Přeučil (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Mladá učitelka Jana byla v parku přepadena, znásilněna a uškrcena. Všichni tuší, že hrůzný čin spáchali mladíci Dostál, Hagar a Daniš, žáci sedmé třídy. Janin bratr Tomáš se průběžně informuje na policii o průběhu vyšetřování. Když však ani po šesti měsících nejsou pachatelé uvězněni kvůli nedostatku důkazů, rozhodne se nastoupit do místní školy jako nový učitel. Rychle zjišťuje, že o studium tu nikdo nemá nejmenší zájem. Řediteli záleží jen na jeho klidu a učitelé, kteří chtějí žáky opravdu něco naučit, nemají žádné zastání. Když žák Dostál zbije tělocvikáře baseballovou pálkou, přijdou detektivové z kriminálky, mezi nimiž je i vyšetřovatel Janiny vraždy, a Tomášova identita je odhalena… (TV Prima)
(více)Videa (2)
Recenze (842)
Magnusek vyměnil domov důchodců (Pamětnice) za smíšenou základku, rozhodnut zúročit na plátně radosti a strasti učitelování, které zná z první ruky. Ještě kdyby tak věděl, co za žánr chce točit (a jak vůbec točit). Takhle mu z toho vylezl rozbředlý, po všech stránkách špatný pokus o drama ze školních lavic stříknutý lidovou komedií (brutální hlášky) a hodně naředěným vigilantským exploaťákem s klasickým a pro mě nepříliš uspokojivým finále (to se ten mafián za smrt syna nepomstil?). ()
Ze všech čtyř dílů za mě ten nejstravitelnější a až na pár wtf, alá to by nikdy nefungovalo, momentů i nejuvěřitelnější. Tím chci říct, že oproti ostatním dílům je tady těch momentů nejmíň, ač teda jsou, protože scénárista je tak trochu člověk, který má snad větší fantazii než opasek. Souhlasím s komentářem, že to zase tak přitažené za vlasy nebylo. Též sdílím pohled, že není škola jako škola a učitel s praxí na jedné nemůže objektivně posoudit celé školství, někde jsou děti zvladatelné a celkem v pohodě, ale někde jinde už to nebude zase tak daleko od pravdy tohohle díla. Dost dělá složení žáků, mentalita i kraj. Bohužel. Díky maratonu, kdy jsem sjela všechny čtyři filmy během 24 hodin, jsem si nemohla nevšimnout, jak mnozí, kteří tu první díl totálně strhali, neodolali a zkoukli i ty další filmy, které tu pak v komentářích strhali. Pobavilo, jak rádi se tu týráme a pouštíme si cíleně filmy, o kterých víme, že nás nebudou bavit. Za mě jsou Bastardi komplet jako série televizní brak, ale jak už jsem napsala u čtyřky, brak, kterej mě tak nějak bavilo sledovat víc jak kdejakej art, ač ho znova vyhledávat nebudu. ()
Dejme tam pár "pravých" cigááánů (romů more), dejme tomu TV vizuál, který ani v TV nemuže být odvysilaný more, taky tam našijem aktuální téma z domova pič*, pár drsňáků v čele s Patrikem "Rytmusem" hej a bude to kurva pecka, ne? Nooo, ne! Tak drsnou trapárnu, která se tak snaží být soo real jsem už léta neviděl a to už mám more něco odžité... odpad pič*. PS: Málem ztráta životních funkcí. ()
Bastardi sú lepší v komediálnej polohe než dramatickej, v ktorej by chceli trumfovať. Práve humor, ktorý do filmu vnášajú decká–neherci svojou prirodzenosťou a uzemňujúcimi hláškami, odľahčuje drámu, ktorá vyznieva miestami naivne až gíčovo (scéna v kostole). Čo je škoda, pretože sa v nej stráca tiež istá výpovedná hodnota bez servítkov vyslovenej pravdy o veciach, ktoré sme v českom celovečernom filme nevideli a zrejme ani neuvidíte. Tomáš Magnusek je veľký nadšenec do procesu tvorby filmov a na rozdiel od kadejakých kecalov ich aj nakrúca. Čoby scenárista sa ale skutočného úspechu dočká asi až na poli ľudovej komédie. ()
Nastavené zrcadlo společnosti, jakkoliv v některých scénách či replikách zbytečně nadsazené, herecky přehrané a za vlasy přitažené. Nepochybuji o tom, jaké skvosty jazyka českého si musí dnešní pedagog vyposlechnout, na druhou stranu v Bastardech se jinak než vulgárně nemluví. Tomáš Magnusek by měl někdy zajít na úřad práce, třeba by mu vysvětlili, že pozice uklízečky ve škole není zase tak špatná, aby jí nechtěl nikdo dělat, a dámy se smetákem by tak mohly takto bezprecedentě vymetat s každým. Škola hrou jistě platí i ve speciální pedagogice, nicméně Magnusek sám sebe zheroizoval coby zázračného učitele a miláčka dětí, který ví, jak na ně, a když už to rozjede, vše se mu zázračně daří. Trapná je postava otce mafiána (a také fakt, že na ní dvojka bude stavět), obou uklízeček, školníka a koneckonců i tělocvikáře, kterému scénář zakázal jakoliv použít sílu, svázal ruce a odkázal do pozice hadrové loutky, Magnusek je pak herecké kopyto, jemuž můžou sedět jen křečovité a trapně vyznívající postavy. Na druhou stranu, přes veškerou její brutalitu, scénu se znásilněním Jany (výjimečně sexy Kristýna Leichtová) považuju za opravdu filmařsky podařenou. ()
Galerie (33)
Photo © PegasFilm
Zajímavosti (21)
- Scénář k filmu napsal Tomáš Magnusek, který čerpal ze svého dlouholetého působení na pozici pedagoga na základní škole. (Dawid199)
- Lidé mohli na sociální síti Facebook zvolit plakát, který bude film propagovat. Rozhodovalo se mezi černou a bílou verzí. Nakonec byly vidět vylepené plakáty s černým pozadím. (Fenk)
- Bastardi se stali nejstahovanějším filmem na českém internetu roku 2010. (honzik10)
Reklama