Reklama

Reklama

Tora! Tora! Tora!

  • USA Tora! Tora! Tora! (více)
Trailer

Obsahy(1)

Svého nepřítele nikdy nepodceňuj! Tora! Tora! Tora! – tak zní japonský signál k útoku na nepřítele. Stejnojmenný slavný americko-japonský válečný velkofilm vypráví o jedné ze zlomových událostí druhé světové války, útoku Japonců na americký přístav Pearl Harbor na Havajských ostrovech v roce 1941 a přibližuje události, které k němu vedly. Zatímco japonská vláda a vojenské velení pečlivě připravují svůj útok, jenž má ochromit protivníka, vláda USA, představitelé její diplomacie i nejvyšší válečná generalita tuto možnost zcela ignorují. Přitom námořní kontrarozvědka má zprávy o utajovaných zvýšených vojenských aktivitách Japonců a blížícím se nebezpečí. Také některé důležité signály zachycené radarem zůstávají bez patřičného povšimnutí, stejně jako přítomnost japonské ponorky v mořském prostoru blízko Pearl Harboru. A najednou přichází okázalý a zdrcující úder japonské armády... Režisérem filmu byl známý americký filmař Richard Fleischer (Fantastická cesta, Bostonský případ, 20 000 mil pod mořem, Ničitel Conan), v mimořádně náročné mezinárodní koprodukci pak japonské sekvence realizovali filmaři Tošio Masuda a Kindži Fukasaku. Tvůrci se důsledně drží historických pramenů, čemuž jsou přizpůsobeny i charaktery postav a scénář. Drama, které patří mezi nejlepší válečné historické tituly, zaujme na svou dobu ohromující výpravou, realističností akcí a stále strhujícími leteckými bitvami. Snímek získal Oscara za vynikající filmové triky (A. D. Flowers a L. B. Abbott). (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (165)

Lacike 

všechny recenze uživatele

Dokumentárne pojatý film o útoku na Pearl Harbor. Namiesto osobných línií nejakých náhodných postáv, ktoré by nám malo byť neskôr ľúto alebo otravného milostného trojuhoľníku sa film venuje čisto taktickému vývoju udalostí. Prekvapivo minimálne v rovnakej miere jak japonskej strane, tak americkej. Pekne tu sú znázornené všetky strategické zlyhania a ignorovanie náznakov z americkej strany. Japoncom na druhej strane prialo šťastie, ale našťastie sú zobrazení bez snahy ich démonizovať. Proste jedna strana dospela k názoru, že zaútočí na druhú a sledujeme jak si to naplánuje a nakoniec prevedie. Kto má rád dokumenty z druhej svetovej, tak sa nebude nudiť ani v tej taktickej časti filmu. No a druhá polovica ponúkne grandióznu deštrukciu a kopu parádnych skutočných výbuchov aké sa dnes už vo filmoch nevidia. V niektorých scénach kaskadérom fakt išlo o život. Nádherná špičková filmárčina zo starej školy. Ja som spokojný a tento film je v každom ohľade lepší ako Bayov alebo Emmerichov biják. 8/10. ()

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Vo svojej dobe nevídané prevedenie vojnového filmu dvoch súperiacich strán konfliktu s duálnymi režisérskymi vstupmi, ktoré sa snažili dejinné rekonštrukcie previesť polodokumentárnou formou s prvkami hraného filmu, ktorý je cítiť najmä v predvedených výkonoch a v stupňujúcom sa očakávaní sujety. Dosť značné memento však nalieha na záživnosť diela, ktoré síce odsýpa a je flexibilné vzhľadom k práci s kľúčovými operáciami, ale sterilnou sa zdá byť predovšetkým interná zóna a psychológia postáv. Film postráda dušu a implikuje faktografiu na poli zjednodušenia (časové možnosti) a neschopnosti priviesť východiskové body nad bežný rozprávací rámec. ()

Reklama

sportovec 

všechny recenze uživatele

Klasické dílo válečného hraného filmu zaujme svou nepředpojatou snahou o syntetickou nesentimentální kombinaci pohledu z obou stran, v té době spíše vzácnou než typickou (když na konci šedesátých let přijel na návštěvu Holandska císař Hirohito, vítalo ho skandování "Hirohitler"). Koprodukce zakládající týmovou režii i scénáristiku dopadla nadobyčej dobře. Výsledkem je vyvážený, ve válečných scénách i dialozích vyvážený film, který v poloze válečného dramatu plní současně stejně nesnadnou úlohu uměleckého dokumentu (u nás zůstává v této poloze stále nepřekonán souhrnem svého košatého díla Otakar Vávra). Exotické pacifické bojiště dává rovnoměrně nahlédnout do útrob obou válčících stran. Zůstává otázkou, zda bylo možné na poměrně omezené - byť beztak rozsáhlé - časové ploše obsáhnout více (zejména hlubší prokreslení psychologie alespoň protagonistů filmu), i kdyby to mělo být na úkor válečných scén. Jisté je jedno: dokumentaristika a heuristika TORY se pohybovala na horní hranici tehdy dostupných informací a obraz, který je tu načrtnut, vyžaduje po téměř čtyřiceti letech, která uplynula od jeho premiéry, jen minimální korektury. Zůstává přesvědčivou rekonstrukcí jedné hazardérské iluze (na japonské straně) a rozpadu stejně krátkozrakého izolacionismu, který mohl ohrozit nejen vlastní USA, ale životně i celý svět. ()

Rocky88 

všechny recenze uživatele

Kvalitní válečný velkofilm, kterému však trochu podráží nohy jeho dokumentárnost, tudíž mě v některých chvílích opravdu nudil. Na druhou stranu, alespoň bylo vidět, že scénáristé čerpali z hodnověrnějších historických pramenů, než například Bay a spol. :-) Samotný nálet byl proveden nečekaně kvalitně a sugestivně ( ačkoli na Baye to přece jen nemá - hold Bayovo akční oko je Bayovo akční oko) a přístup herců byl také dostačující. Rozhodně stojí za to ho vidět, ať už jste milovníkem válečných filmů či dějepisu. ()

Lynn 

všechny recenze uživatele

Kdysi jsem se o tématiku Pearl Harboru hodně zajímala (přiznávám, zájem u mě vyvolal Bayův spektákl ;-) a proto musím tento film hodnotit velmi vysoko. Zcela nepřehlédnutelně je mnohem lepší než oddechovka hollywoodského macha, to je jasný fakt. Lepší právě proto, jak precizně se drží historických faktů. Kolikrát si říkám, jaká škoda zabedněnosti nekterých dějepisářů - skoro se dá říct, místo celé výuky by stačilo žákům zadat seznam filmů ke zhlédnutí. A Tora! Tora! Tora! by přitom obsadilo hned první příčku. ()

Galerie (52)

Zajímavosti (29)

  • Na filmu se pracovalo již od roku 1966. (Kulmon)
  • Hlavním poradcem japonské části filmu byl samotný Minoru Genda, autor plánu útoku na Pearl Harbor. Ten se po válce stal velitelem obranných leteckých sil Japonska a také členem horní komory parlamentu. V roce 1962 byl vyznamenán americkým řádem Legion of Merit  za jeho poválečné úsilí při obnově japonsko-amerických vztahů. Konzultanty scénáře byli admirálové Watanabe a Fukutomi, oba bývalí náčelníci štábu císařského námořnictva. Leteckým poradcem byl Kanoe Sonokawa, bývalý pilot Zera, který vedl útok na HMS Prince of Wales a HMS Repulse. Námořním poradcem pak Kuranosuke Isoda, člen Jamamotova štábu, který byl přítomen na můstku Nagato v době útoku na Pearl Harbor. (Marthas85)
  • Před natáčením se pečlivě dohledávaly a pročítaly všechny možné dokumenty k událostem zobrazeným ve filmu. Našly se i původní výkresy k lodím Nagato a Akagi. Na písečné pláži, která se nacházela v areálu vojenské letecké základny Ašija (na půl cesty mezi Fukuokou a Kokurou), byly postaveny detailní repliky bitevní lodi Nagato (přesná kopie – ikdyž jen waterline a zvenčí), a tři čtvrtiny trupu Akagi. (Marthas85)

Související novinky

Tak dlouho se chodí se džbánem...

Tak dlouho se chodí se džbánem...

09.06.2006

Není to vůbec dávno, kdy tu byla řeč o potřebnosti remaků a dnes by se to dalo zopakovat. Další film, který dostal jednoho bratříčka už od původních tvůrců, bude předělán na koukatelnější, nešikmý a… (více)

Reklama

Reklama