Kamera:
Charles F. WheelerHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Martin Balsam, Só Jamamura, Joseph Cotten, Tacuja Mihaši, E.G. Marshall, James Whitmore, Jason Robards, Wesley Addy, Frank Aletter, Leon Ames (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Svého nepřítele nikdy nepodceňuj! Tora! Tora! Tora! – tak zní japonský signál k útoku na nepřítele. Stejnojmenný slavný americko-japonský válečný velkofilm vypráví o jedné ze zlomových událostí druhé světové války, útoku Japonců na americký přístav Pearl Harbor na Havajských ostrovech v roce 1941 a přibližuje události, které k němu vedly. Zatímco japonská vláda a vojenské velení pečlivě připravují svůj útok, jenž má ochromit protivníka, vláda USA, představitelé její diplomacie i nejvyšší válečná generalita tuto možnost zcela ignorují. Přitom námořní kontrarozvědka má zprávy o utajovaných zvýšených vojenských aktivitách Japonců a blížícím se nebezpečí. Také některé důležité signály zachycené radarem zůstávají bez patřičného povšimnutí, stejně jako přítomnost japonské ponorky v mořském prostoru blízko Pearl Harboru. A najednou přichází okázalý a zdrcující úder japonské armády... Režisérem filmu byl známý americký filmař Richard Fleischer (Fantastická cesta, Bostonský případ, 20 000 mil pod mořem, Ničitel Conan), v mimořádně náročné mezinárodní koprodukci pak japonské sekvence realizovali filmaři Tošio Masuda a Kindži Fukasaku. Tvůrci se důsledně drží historických pramenů, čemuž jsou přizpůsobeny i charaktery postav a scénář. Drama, které patří mezi nejlepší válečné historické tituly, zaujme na svou dobu ohromující výpravou, realističností akcí a stále strhujícími leteckými bitvami. Snímek získal Oscara za vynikající filmové triky (A. D. Flowers a L. B. Abbott). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (165)
Jeden z nejlepších válečných historických filmů. Narozdíl od akčního plytkého Pearlu je zde podrobně popsána cesta k válce, její historické pozadí a příčiny. Tvůrci se důsledně drží historických pramenů, tak jak byly k dispozici v době vzniku filmu, tomu jsou přizpůsobeny i charaktery a scénář. Výprava na svou dobu ohromující, vynikající triky a práce s celkovou realističností akce. Obdobný film jako Bitva o Británii, Příliš vzdálený most, Midway a další. Spolu s prvně jmenovaným z této skupiny patří mezi nejlepší. ()
Klasické dílo válečného hraného filmu zaujme svou nepředpojatou snahou o syntetickou nesentimentální kombinaci pohledu z obou stran, v té době spíše vzácnou než typickou (když na konci šedesátých let přijel na návštěvu Holandska císař Hirohito, vítalo ho skandování "Hirohitler"). Koprodukce zakládající týmovou režii i scénáristiku dopadla nadobyčej dobře. Výsledkem je vyvážený, ve válečných scénách i dialozích vyvážený film, který v poloze válečného dramatu plní současně stejně nesnadnou úlohu uměleckého dokumentu (u nás zůstává v této poloze stále nepřekonán souhrnem svého košatého díla Otakar Vávra). Exotické pacifické bojiště dává rovnoměrně nahlédnout do útrob obou válčících stran. Zůstává otázkou, zda bylo možné na poměrně omezené - byť beztak rozsáhlé - časové ploše obsáhnout více (zejména hlubší prokreslení psychologie alespoň protagonistů filmu), i kdyby to mělo být na úkor válečných scén. Jisté je jedno: dokumentaristika a heuristika TORY se pohybovala na horní hranici tehdy dostupných informací a obraz, který je tu načrtnut, vyžaduje po téměř čtyřiceti letech, která uplynula od jeho premiéry, jen minimální korektury. Zůstává přesvědčivou rekonstrukcí jedné hazardérské iluze (na japonské straně) a rozpadu stejně krátkozrakého izolacionismu, který mohl ohrozit nejen vlastní USA, ale životně i celý svět. ()
Tomu rikam pekne zpracovany valecny film, atmosfera, scenar, efekty, vse je moc pekne. Dabing a ceske zpracovani bylo take velice dobre. Skoda jen toho zaveru jak japonsky general vypravi ze zna amiky... Asi to jedine mi nesedlo. Jo a esi se ptate, ktery film o Pearl harbor je best, tak asi tento ;-) ()
Je zajímavé, že dvě země, které v době konfliktu stály proti sobě, tedy USA a japonské císařství byly s to sednout za stůl, či se postavit za kameru a natočit film o téhle neblahé kapitole svých dějin.Ani jedna země nemá být nač hrdá.Je to celé ostudné, a sice jak ze strany agresora, tak ze strany toho, kdo byl napaden.Je jistě komplikované udržet v plné pohotovosti celou flotilu lodí a hlavně ohromné množství lidí, ale jestliže mám zprávy od rozvědky, tak je jistě nutné dělat něco jiného, než američtí velitelé různých stupňů v Pearl Harbor dělali.Ale to už je pasé.Film je jistě dobrou výpovědí o události, která zásadně změnila běh 2.svétové války.Technicky jsou bojové scény udělány podle mého názoru dobře.Ty počítačové hrátky u remaku na mne příliš nepůsobily. Srdcervoucí cajdákovité scény nejdříve na obloze s ženskou ve stíhačce, poté ve skladu padáků jsou ohavné.Tenhle film z r.70 vysoko převyšuje svůj remake. Tak si říkám, že bychom mohli spolu s Němci, Francouzi, Italy a Angličany natočit cosi o tom, co předcházelo dohodě v Mnichově. ()
Tohle mě absolutně minulo. Nemohu se ubránit srovnání s seriálem Roky prelomu, kde se také neustále jen tlachá. Zde tlachá pár politiků a mnoho vojenských hodnostářů. O atmosféře té doby se z filmu dozvíme pramálo. Netrvám na tom, že válečný film musí být akční, ale tohle bylo nudné vážně převelice. ()
Galerie (52)
Photo © 20th Century Fox
Zajímavosti (29)
- Velení japonské flotily se během plavby dívá do map, které mají anglické popisky. (Stejšn)
- Replika Akagi byla postavena s lodním ostrovem klasicky na pravé straně. Jenže skutečná loď ho měla nezvykle na levoboku. Japonci to samozřejmě věděli, ale Američané ještě předtím natočili úvodní pasáž, kde při pohledu z dálky Akagi hrála americká letadlovka a ta měla můstek na pravoboku. Takže se museli podřídit. (Marthas85)
- Záběry z útoku na Pearl Harbor, které jsou v tomto filmu, byly použity pro stejný útok ve filmu Tajemná záře nad Pacifikem. (Chupacabre)
Reklama