Kamera:
Charles F. WheelerHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Martin Balsam, Só Jamamura, Joseph Cotten, Tacuja Mihaši, E.G. Marshall, James Whitmore, Jason Robards, Wesley Addy, Frank Aletter, Leon Ames (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Svého nepřítele nikdy nepodceňuj! Tora! Tora! Tora! – tak zní japonský signál k útoku na nepřítele. Stejnojmenný slavný americko-japonský válečný velkofilm vypráví o jedné ze zlomových událostí druhé světové války, útoku Japonců na americký přístav Pearl Harbor na Havajských ostrovech v roce 1941 a přibližuje události, které k němu vedly. Zatímco japonská vláda a vojenské velení pečlivě připravují svůj útok, jenž má ochromit protivníka, vláda USA, představitelé její diplomacie i nejvyšší válečná generalita tuto možnost zcela ignorují. Přitom námořní kontrarozvědka má zprávy o utajovaných zvýšených vojenských aktivitách Japonců a blížícím se nebezpečí. Také některé důležité signály zachycené radarem zůstávají bez patřičného povšimnutí, stejně jako přítomnost japonské ponorky v mořském prostoru blízko Pearl Harboru. A najednou přichází okázalý a zdrcující úder japonské armády... Režisérem filmu byl známý americký filmař Richard Fleischer (Fantastická cesta, Bostonský případ, 20 000 mil pod mořem, Ničitel Conan), v mimořádně náročné mezinárodní koprodukci pak japonské sekvence realizovali filmaři Tošio Masuda a Kindži Fukasaku. Tvůrci se důsledně drží historických pramenů, čemuž jsou přizpůsobeny i charaktery postav a scénář. Drama, které patří mezi nejlepší válečné historické tituly, zaujme na svou dobu ohromující výpravou, realističností akcí a stále strhujícími leteckými bitvami. Snímek získal Oscara za vynikající filmové triky (A. D. Flowers a L. B. Abbott). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (165)
Slávný válečný film popisující přípravy a útok na Pearl Harbor. První část film (popisná) je místy zdlouhavá a nudá. Ovšem ve druhé části se dostáváme k útoku a film rázem začíná i bavit. Zejména si užíváme na svou dobu nevídaných efektů. Trochu trapně působí zavěrečná propagandistická věta o buzení spícího obra. Samozřejmě si to Amíci mohli dovolit, vzhledem k tomu jak válka dopadla. Ale přece nikdo nevěří tomu, že se Japonci najednou začali bát. Věděli přece od samého začátku do čeho jdou! K tématu útoku na Pearl Harbor doporučím Odtud až na věčnost (1953). ()
Vyborna vojnova drama, ktora tazi predovsetkym z historickej vernosti a vybornych hereckych vykonov. Film sa vyhyba akemukolvek zbytocnemu patriotizmu a patetizmu a az dokumentaristicky sa zameriava na pripravu a samotny priebeh utoku na Pearl Harbour, pricom sa nadmerne nepriklana ani k jednej zo zainteresovanych stran. Skoda, ze sa Jerrymu Goldsmithovi nepodaril zlozit lepsi hudobny doprovod a ze scenaristi nepriniesli do uvodnej hodiny vacsie osvetlenie samotnych vystupujich postav. Inak by bol bezpochyb plny pocet - 4,5/5*. ()
Literatura faktu striktně převedena na plátno. Sledování tohoto filmu se rovná četbě Miloše Hubáčka. A to doslova. Není tu hlavní hrdina, jen sled historických události, prokládaný drobnými příhodami, tak jak je zaznamenali historici (telegram, letecká výuka v dvojplošníku, potvrzení útoku na ponorku...). Bohužel, mimo útok samotný je vše natočeno staticky a bez nápadu. Tři hvězdy, protože Nolan se ve svém Dunkirku taky držel historických faktů, ale dokázal celé té události dát neskutečný emoční náboj. A ten Tora!Tora!Tora! zoufale chybí. ()
Na téma Pearl Harboru dělám ročníkovou práci a musím uznat, že tohle zpracování je mnohem lepší než Bayův velkofilm. Dozvíte se o důvodech, které vedly k útoku a amerických chybách a všechno to je mnohem realističtější. Útok je zatraceně dobře natočen a je zajímavé ho pororvnávat s Bayovým spektáklem. ()
Dokumentárne pojatý film o útoku na Pearl Harbor. Namiesto osobných línií nejakých náhodných postáv, ktoré by nám malo byť neskôr ľúto alebo otravného milostného trojuhoľníku sa film venuje čisto taktickému vývoju udalostí. Prekvapivo minimálne v rovnakej miere jak japonskej strane, tak americkej. Pekne tu sú znázornené všetky strategické zlyhania a ignorovanie náznakov z americkej strany. Japoncom na druhej strane prialo šťastie, ale našťastie sú zobrazení bez snahy ich démonizovať. Proste jedna strana dospela k názoru, že zaútočí na druhú a sledujeme jak si to naplánuje a nakoniec prevedie. Kto má rád dokumenty z druhej svetovej, tak sa nebude nudiť ani v tej taktickej časti filmu. No a druhá polovica ponúkne grandióznu deštrukciu a kopu parádnych skutočných výbuchov aké sa dnes už vo filmoch nevidia. V niektorých scénach kaskadérom fakt išlo o život. Nádherná špičková filmárčina zo starej školy. Ja som spokojný a tento film je v každom ohľade lepší ako Bayov alebo Emmerichov biják. 8/10. ()
Galerie (52)
Photo © 20th Century Fox
Zajímavosti (29)
- Hlavním poradcem japonské části filmu byl samotný Minoru Genda, autor plánu útoku na Pearl Harbor. Ten se po válce stal velitelem obranných leteckých sil Japonska a také členem horní komory parlamentu. V roce 1962 byl vyznamenán americkým řádem Legion of Merit za jeho poválečné úsilí při obnově japonsko-amerických vztahů. Konzultanty scénáře byli admirálové Watanabe a Fukutomi, oba bývalí náčelníci štábu císařského námořnictva. Leteckým poradcem byl Kanoe Sonokawa, bývalý pilot Zera, který vedl útok na HMS Prince of Wales a HMS Repulse. Námořním poradcem pak Kuranosuke Isoda, člen Jamamotova štábu, který byl přítomen na můstku Nagato v době útoku na Pearl Harbor. (Marthas85)
- Pro účely natáčení filmu bylo zakoupeno a zničeno: 1 americký křižník s eskortou, 5 létajících pevností typu B 17 a 40 japonských letadel. (raininface)
- Název filmu pochází ze dvou japonských slov: Totsugeki (útok) a Raigeki (torpédový útok). "TORA" se ovšem vyslovuje stejně jako tygr. (Kulmon)
Reklama