Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Televizní inscenace na motivy díla G. Weisenborna o boji za potrestání udavače nespravedlivě odsouzených z období 2. světové války. Dvacet let po válce potkává Dan Brendl bývalého kamárada a kolegu Pavla Riedla, který ho "nepoznává". Dan je přesvědčen, že to byl právě Pavel, kdo udal gestapu zpěvačku Evu a členy orchestru Stříbrná šestka a rozhodne se podat na Pavla trestní oznámení. V retrospektivě se pak odvíjí celý děj. K potrestání udavače, ale nedochází. Soudce, jež tehdy případ soudil, se stal po válce zemským radou a na nic si nepamatuje. Zpěvačka Eva, která se zachránila a žije v cizině, odmítá svědčit. Dan vezme spravedlnost do svých rukou (1971). Günter Weisenborn (1902-1969), německý spisovatel a dramaturg. Když byly jeho knihy v roce 1933 spáleny, psal pod pseudonymem Eberhard Foester, Christian Munk. Odešel do New Yorku, ale už roku 1937 se vrátil, stal se členem odboje a v roce 1942 byl za velezradu odsouzen a uvězněn. Někteří jej považují za pokračovatele Bertolda Brechta. Charakteristickým rysem je kritická angažovanost jak v románech, tak v divadelních hrách zaměřených na poválečné Německo. V roce 1949 vyšla jeho kniha vzpomínek a čeští čtenáři znají jeho dobrodružnou povídku Furie a několik dramat, která se hrála na našich scénách. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (3)

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Společensky vysoce závažné téma udavačství v době 2. světové války, které vedlo k několika lidským obětem, navíc zesílené neochotou trestat zločiny diktatury v době míru a budování konzumní společnosti zapomění by mělo tak nějak automaticky vést ke slušnému procentuálnímu hodnocení, jenže takhle televizní inscenace je tak ukrutně nevýrazná a zapoměníhodná, že se mi vážně víc než 1* dát nechce. Herecky, režijně i scénáristicky odbytá záležitost, která je v podstatě znevážením problematiky. Celkový dojem: 25 %. Nejvíc se na výsledku asi podepsal Fedor Kaucký, který byl dokumentaristou a s dramatickým žánrem měl mizivé zkušenosti... ()

Volodimir2 

všechny recenze uživatele

Už mnohokrát som sa vyjadroval k téme udavačstvu, ale predovšetkým to bolo zamerané na Protektorát, teraz sa prvýkrát stretávame s touto témou priamo v Tretej ríši. Ak si niekto myslel, že po 2. svetovej vojne sa v oblasti súdnictva v Nemecku dočká spravodlivého rozsudku voči udavačom, bol na hlbokom omyle. Veď takmer všetky vysoké funkcie v prokuratúre a súdnictve boli obsadené ľuďmi, ktorí tieto vykonávali aj za Hitlera. Vtedy vysoké tresty museli vynášať a dnes už nechceli. A tento výborný film je práve o takejto situácii. Hudobná „Strieborná šestka“ Riedl, Brend, Langová, Rýdl, Pelle a Waltr sa mimo svojej profesii hudbe venovala aj aktívnemu domácemu odboju. Tak, ako v takmer každom kolektíve sa aj tu našiel zradca, ktorý ich zradil. Nasledovali najvyššie tresty, ale iba jeden bol vykonaný nad vedúcim Waltrom Heinekenom a ostatní skončili v koncentračných táboroch, prežili iba Brendl a Langová. A na nich bolo položené bremeno o zaslúženom treste pre zradcu Pavla Riedla. ()

Reklama

Reklama