Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Komédia o podiele hriechu na poľudštení diabla je absurdným obrazom paradoxu morálky ľudí, ktorých zloba prevyšuje a marí všetko úsilie pekelníkov, rozhodujúcich sa svet napraviť, aby mali čo kaziť. V starom opustenom kostole sa schádza skupina dávno penzionovaných, ale kvôli preťaženosti mladších síl opäť aktivovaných čertov na procese proti svojmu kolegovi, ktorý sa rozplakal nad osudom človeka. Chátrajúci kaštieľ v Dolnej Krupej, pamätajúci časy Beethovena a jeho Sonáty mesačného svitu, slúži teraz ako blázinec a protialkoholická liečebňa; odvádzajú sem ženu, ktorá zošalela, keď zistila, že pričinením Obžalovaného bol jej muž neverný s inou, zatiaľ čo ona, milujúca Beethovenovu sonátu, sa zviesť nedala. Horkou iróniou je prítomnosť dvoch géniov: jeden chcel hudbou urobiť človeka ušľachtilým a ľudským - a prehral, druhý chcel pravý opak - a tiež prehral. Zlo sa tak rozmohlo, až sa rozplače samo nad sebou a nevidí pre seba iné východisko ako prejsť do opačného tábora. V disproporcii medzi lapidárnou štylizáciou v motívoch nadprirodzeného a naturalistickou vecnosťou v motívoch reálneho sveta zanikajú viaceré nápadité režijné postupy. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (18)

Murrro 

všechny recenze uživatele

Zaujímavý námet sa v rukách schopného režiséra nerozpadol (čo prelínaním reálneho sveta s nadprirodzeným bezprostredne hrozilo), dokonca sa nebojím tvrdiť, že sledovanie bolo miestami vysloveným pôžitkom nielen vďaka Beethovenovej hudbe, ale aj Uhrovým majstrovsky komponovaným scénam. Nemôžem sa však zbaviť pocitu, že látka je vhodnejšia pre divadelné spracovanie a koniec šesťdesiatych rokov neposkytoval adekvátne technické možnosti na filmové spracovanie, ktoré by vyrážalo dych. ()

javlapippi 

všechny recenze uživatele

"Teraz, vážené kolégium, plačem teda druhý raz, pretože si uvedomujem, ako hlboko som klesol, keď som plakal prvý raz." Čert Polónyi zvedie na zcestie Müllera, rozvráti mu rodinu  prostredníctvom femme fatale Fialovej, čím privedie jeho dobrú ženu Zvaríkovú-Pappovú do blázinca. Namiesto toho, aby pociťoval radosť z dobre vykonanej práce, je mu to celé ľúto, za čo je popoťahovaný diabolskou vrchnosťou. Zaujímavé striedajúce sa scény rodinnej drámy, zvlčilého potomstva, výčiny veselej bandy čertov škodoradostne zasadajúcich a popritom priebežne zlo páchajúcich v kostole, kde práve prebiehajú archeologické vykopávky, v maliarskom ateliéri alebo v psychiatrickom ústave v kaštieli. Použitie Beethovenovej hudby mi trochu evokovalo Kubrickov o dva roky mladší Mechanický pomaranč, či už v elektronická podoba "Ódy na radosť" počas titulkov alebo bezslovné scény násilia a deštrukcie podfarbené jej orchestrálnou verziou. Veľmi zaujímavý počin, plný nepríjemných otázok, takže nie je divu, že rovno po dokončení smeroval do trezoru. "Petríček, ty máš v gatiach toľko energie, že by aj fabriku utiahla!" ()

Reklama

elanius 

všechny recenze uživatele

(96/2017) / Celkom výrazný posun od "klasického" Uhera a prvý film ktorý pôsobí moderne(jšie). Zaujímavý nápad s dvomi dejovými rovinami sa podarilo v pohode dostať zmysluplne na plátno, ale herecké podanie určite nesadne každému. Opäť famózny Szomolányi sa vyhral s kamerou a záber za záberom baví dynamikou a nápadmi. Občas mrazilo, občas zabavilo. Predpokladám, že Génius je asi posledný film kde mohla táto dvojica naplno prejaviť svoj sloboný umelecký potenciál. Aspoň tá rozlúčka stáala za to. (8/10) ()

fragre 

všechny recenze uživatele

Tak opravdu rarita, když socialistický film pracuje s ďábelským pokušením jako přímou příčinou lidské zhovadilosti, a není to film pohádkový. Nějak mi ale připadá, že je tím člověk vyvazován z vlastního selhání. Expresivní a občas opulentní až barokně. Ale připadá mi, že expresívnosti je až moc, takže degraduje do fraškovitosti, že sám příběh je nepříliš rafinovaný, že podobenství jsou až příliš polopatická. Spíše zajímavé šlápnutí vedle. ()

Vesecký 

všechny recenze uživatele

Sliboval jsem si od tohoto neznámého snímku dost, ale na mě to bylo až příliš fantaskní nebo iracionální, nevím, jak to přesně napsat. Banda čertů má lidem škodit, vyvolávat v nich hříchy, ale aby byl člověk hříšný, musí být nejdřív bez poskvrnky. Aneb Marxův boj protikladů (nebo Hegelův, chcete-li). Takže je tu čert zvaný Génius, který se snaží ukout z vlasů hřebík, nakonec však musí letět do opuštěného kostela na kongres, kde dostane úkol zhříšnit slušnou manželku jednoho sukničkářského ožralky s vysokým postavením v rámci města za pomoci jedné z jeho starých přítelkyň, kterou sehrála Vlasta Fialová. Takřka se mu to podaří, ale místo toho přivede svoji svěřenkyni do blázince, čehož pak lituje, až se mu řinou z očí slzy - a postupně tak uvede do lítosti většinu z té čertovské bandy. A tak nakonec nezbyde, než aby se z čertů stali andělé... Však také podtitul filmu zní "jak polidštit čerta" - nebo tak nějak... Samozřejmě, je to alegorie, ale to skotačení hejna čertů, kteří jsou pro nás lidi neviditelní, ale jsou všude kolem nás, to mi skutečně nesedělo. A výkony herců byly spíš pantomimou. ()

Galerie (4)

Zajímavosti (4)

  • Film sa do distribúcie vôbec nedostal, po natočení putoval rovno do trezoru. (Raccoon.city)
  • Natáčanie prebiehalo v lokalitách Bratislava, Dolná Krupá pri Trnave, Podunajské Biskupice a Spišský hrad. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama