Reklama

Reklama

Skupina dětí se rozhodne natočit film o zombie. Když v noci točí na opuštěné železniční stanici, do projíždějícího vlaku narazí auto a vlak vybuchne. Děti katastrofu přežijí a v troskách auta najdou těžce zraněného učitele místní školy. Ten je z místa vyžene za pomoci pistole a se slovy, že pokud něco někomu řeknou, vojáci zabijí jak je, tak i jejich rodiny. Děti utečou ve chvíli, kdy se na místě neštěstí objevují první vojáci. Druhý den se otřesené děti dohodnou, že film dotočí, ale že nikomu neřeknou, že byly na místě neštěstí. Mezi chlapcem Joem a dívkou Alice vzniká náklonnost, které však brání jak otec Alice, tak i otec Joea. Otec Joea totiž obviňuje ze smrti své manželky, Joeovy matky, právě otce Alice. Joeova matka zahynula při jakési nehodě v místní továrně ve chvíli, kdy vzala za opilého Alicina otce směnu. Ve městě se začnou dít podivné věci. Mizí elektronické přístroje a ztrácejí se lidé, a to včetně šerifa. Ve městě se objevují vojáci, kteří s podivnými přístroji propátrávají okolí. Město a jeho okolí trpí výpadky proudu. Joeův otec Jack brzy zjistí, že vojáci provádí jakousi podivnou „pěší operaci“, a tak na velícího plukovníka jako zástupce šerifa udeří a chce znát odpovědi. Místo nich ho však vojáci zatknou. V té době se věcně opilý otec Alice pohádá s dcerou a vyhodí ji z domu. Následně, když mu dojde, co provedl, ji pronásleduje v aute po městě. Dojde k autonehodě, při které Alice unese neznámý tvor. Když se Joe dozví, co se stalo, je rozhodnut dívku najít. Tou dobou začínají vojáci pod záminkou požáru evakuovat město. Joe se vrací v doprovodu ostatních chlapců do města a tady se uprostřed chaosu a boje vojáků s příšerou snaží dívku najít... (TV Prima)

(více)

Videa (23)

Trailer 1

Recenze (1 188)

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Existují v zásadě dva způsoby, jak zkombinovat dva a více žánrů ve filmu: buďto se nekompromisně smíchají dohromady (tzn. „protřepat, nikoli jen zamíchat“) jako ve sci-fi westernu Kovbojové a vetřelci, ale vedle toho existuje i mnohem drzejší a rafinovanější způsob postupného přechodu z jednoho žánru do dalšího (tzn. „zamíchat, ale neprotřepávat“). Názorným příkladem tohoto postupu je Super 8, který přepne z romerovského zombie hororu do katastrofického filmu a z katastrofického filmu do válečného thrilleru. Podobný kousek provedl Kevin Smith ve snímku Red State, kde natřikrát zalomil příběh z teenage komedie přes hixploataci do policejního thrilleru, mnohem známější případ tohohle přístupu je ale slavné zalomení z gangstersky do upírské akce v Od soumraku do úsvitu a podobný, byť ne úplně vřele přijatý zlom v Sunshine ze sci-fi do hororové naháněčky. V tomto ohledu tedy Kevin Smith a J. J. Abrams přeřadili na vyšší rychlost ze dvou na tři žánry, přičemž ty důvody pro tyhle zlomy v příběhu mohou jít od snahy vypořádat se s diváckým očekáváním a uhnout tam, kde film ztrácí spád, protože se divák začíná rozkoukávat (Smith), anebo prostě nostalgická touha sešít film z oblíbených žánrů a přístupů jako u Abramse, který se vzdor svému mládí a progresivitě vždycky tak nějak obracel do minulosti (série Star Trek ani Mission Impossible nespadly z nebe) a navíc vždycky inklinoval k seriálům, a tudíž i své filmy rozřezává na segmenty po vzoru jednotlivých dílů. Super 8 tenhle trojí zlom ze zombárny přes katastrofák do válečnýho filmu na mnoha místech tematizuje: režisér Charles Kaznyk je permanentně posedlý „produkční hodnotou“, která by jeho zombárnu, což je de facto guerillový low budget žánr, přesunula do vysněného áčkovějšího světa katastrofáků (srážku vlaků) či válečných thrillerů – z natáčení filmu do filmu samotného, v němž se hrdinové octnou. Dále se v každém žánru objeví nějaká nová postava, a tomu odpovídá i hudba Giacchina, která operuje vedle chlapcova leitmotivu se třemi dalšími tématy – při natáčení zombárny se seznámíme s Alicí (romantická We'll Fix It in Post-Hast), při katastrofě s monstrem (nervozní legato smyčce z Aftermath Class) a na konci s vojáky (pochodový staccato žestě z The Evacuation of Lillian tvořící záměrný kontrapunkt k tajemnému monstru). ____ Vedle obyčejných filmů existují ještě tzv. filmy o filmu, které lze rozdělit do tří skupin: autoreferenční filmy komentující sama sebe, meta-žánrové filmy komentující žánr a na úplné špici filmy komentující celé dějiny kinematografie. Pro někoho to bude asi překvapením, ale Super 8 patří na tu špici, protože každý ze tří žánrů, z nichž sestává - válečný thriller, zombie horor kroucený na Super 8 mm formát a katastrofický film s digitálním monstrem - koresponduje s jednou ze tří největších a nejzásadnějších událostí v dějinách kinematografie, které nenávratně změnily její chod - první světovou válkou, nástupem televize a digitální revolucí. Neexistuje nic, co by ovlivnilo kinematografii více - první světová válka, která ochromila filmovou výrobu v evropských zemích, znamenala definitivní nástup raných hollywoodských studií a přesun těžiště filmové výroby do Ameriky, kde zůstalo dodnes (nebýt první světové války, točí se dneska mainstream ve Francii nebo Itálii); o vlivu televize asi není pochyb, podle některých jsou třeba dnešní televizní seriály co do progresivity daleko před filmy; a konečně digitální revoluce, která na rozdíl od jiných technologií infikovala kinematografii skutečně skrz naskrz ve všech směrech od produkce přes distribuci po promítání. Není Super 8 ve skutečnosti o všech těchto třech událostech, které jedinečným způsobem shrnuje? Každý ze tří žánrů totiž odpovídá jednomu období - digitální revoluci obstarává monstrum spjaté s katastrofou vlaku (Super 8 podobně jako Monstrum, který Abrams produkoval, odsouvá monstrum stranou, vlastně jej až do konce téměř nevidíme, díky čemuž dělá z monster-filmu katastrofický film, jinak řečeno monster-film bez monstra); analogové éře televize odpovídá natáčení romerovského zombie filmu a vůbec všechny ty známý propriety ze 50ek až 70ek jako časové umístění filmu, natáčení na Super 8 mm formát, miniatury vláčků nebo Area 51; a první světová válka koresponduje s válečným thrillerem a příjezdem U.S. Air Force. Takovýto komentář k zásadním zlomům v dějinách kinematografie nepodal snad ani Godard ve svém proslulém video eseji Histoire(s) du cinéma. O jeden level níže pak stojí filmy komentující žánr, například komentář k evoluci zbraní v akčním filmu nám poskytuje Jokerova výměna pistole za brokovnici a brokovnice za bazuku v honičce z TDK, což je parafráze scény z Pulp Fiction, kde Bruce Willis projde po hierarchii kladivo, baseballka motorová pila až ke kataně. A ještě o jeden level níž jsou filmy, které nekomentují ani dějiny kinematografie, ani žánr, ale pouze sami sebe, což vypadá zdánlivě sofistikované, ale ve skutečnosti je to nejméně důmyslné a také značně egoistické - třeba Moulin Rouge okomentuje sama sebe uvnitř jednoho z rozverných čísel, jímž se snaží kabaretiéři přimět vévodu k zafinancování nového čísla: „Bude to velkolepá erotická scéna, která bere dech. Násilná, zvučná. Obrovský, lukrativní, gargantuovský počin. Smyslová extáze, báječná a velkolepá! Žádná slova v našem jazyce nemohou popsat tuto skvostnou událost! Oněmíte úžasem.“ Ačkoliv by se tedy mohlo zdát, že se Super 8 obrací k dětskému střihu spielbergovských filmů a oživuje mrtvolu, která je dávno v prachu, což ostatně pochopil i sám Spielberg přesunem k ryze dospělým filmům jako Minority Report nebo Mnichov, ve skutečnosti je Super 8 nesmírně důmyslným dílem - jednak žánry neprotřepává, ale pouze míchá, čímž trumfuje i samotného Bonda, druhak podává komentář k celým dějinám kinematografie a jejím zlomům. () (méně) (více)

Psema 

všechny recenze uživatele

Do závěrečné třetiny na hranici geniality. Dokonalá upomínka na 70s/80s tvorbu páně Spielberga, v níž se skloubí nejen dobový feeling s moderním snímáním (byť již notně recyklovaným), ale i rodinné drama (fantastické děti v hlavních rolích) s hororovým sci-fi (atmosféra jak z Insidious), do čehož navíc neodolatelně brnká Giacchinův "williamsovský" soundtrack. Jenže pak dojde scénáři i režii dech (zkratkovitost úplně rozhodí rytmus), na spočítání logických děr nestačí prsty, otěže převezme ušmudlaný patos a divák zjistí, že ho mimozemská entita (stejně jako všichni s výjimkou ústřední partičky děcek) a její osud absolutně nezajímá. A finále, seč věrné "tradici", je podpásovkou typu pointy z Války světů. Možná až příliš zklamaných 7/10, jimž malinko přidává dokonalost titulkové "zombiárny". A Elle Fanning je skvostná herečka. [Artis Kino Wien] ()

Reklama

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Tak Abrams má solidně našlápnuto na post nového univerzála, který natočí cokoliv na vysoké úrovni. Super 8 není žádný nový ET (uf) a kdyby si odpustil přehnané digitální pasáže, řekl bych, že se nesnaží působit ani velkolepě. V podstatě je to jen komorní příběh kluka, jeho lásky a víry, že každý by měl odpouštět a nechat minulost být. Hlavní silou pro mě je tempo, které se stupňuje a od pomalejších prvních minut je závěr prostě skvělý a zvedá celek na ty slabší 4*. I přes nedostatek výjimečných momentů nemám dojem, že ta látka šla natočit lépe a poutavěji. PS: zombie-horor točený během filmu u těch závěrečných titulků člověka udrží velmi snadno:) ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Zatímco české multiplexy terorizuje senilní "Saxána" mají diváci možnost si dvěma filmy připomenout, že dříve se mainstreamové snímky pro děti či rodiny dělaly trochu jinak. Vedle přímého flashbacku v podobě "Lvího krále" převedeného do 3D, přináší J.J. Abrams reminiscenci filmů 80. let. V souvislosti se "Super 8" se hodně mluví o Spielbergově "E.T.", při čemž si kritika neodpustí poznamenat, že originál, k němuž se domněle měl současný film upínat, je dramaturgicky sevřenější a scenáristicky stabilnější. Jenže "E.T." prostě byl výjimečný, ale zdaleka není jediný dětský film osmedesátkového stylu, kde tvůrci k dětem na plátně i před ním přistupovali jako k myslícím bytostem, jejichž svět je stejnou mírou utvářen rozjívenou fantazií i strachem a traumaty. Spíše než k Spielbergovi má "Super 8" blíže k filmům Joa Danteho "Gremlins" či "Badatelé"; obzvláště s druhým jmenovaným vykazuje spoustu podobností. Abrams sice nevytvořil žádný nový kult či milník, k němuž by se vztahovala historie, ale stejně jako Danteho filmy má i jeho počin potenciál stát se pro malé diváky srdcovou záležitostí. Přes všechen mediální humbuk okolo pocty či kopie titulů z 80. let "Super 8" nesklouzlo do poznávacího kvízu pro zasvěcené. Naopak zůstává soběstačným retro dílem, které se straní citací či aluzí (fakt, že má jeden hrdina pokoj vlepený filmovými plakáty zde není klíčem k dešifrování díla či prostitutkovským pomrknutím po fandech, ale prostě prostředek profilace postavy). Z hlediska neanimované rodinné produkce rozhodně "Super 8" v dnešní době představuje výjimečně kvalitní počin a historicky se řadí mezi hrstku těch, které dokáží uhranout. Sice tentokrát není fantaskní rovina tolik dominantní, ale zato zde zůstává důraz na dobrodružství, které lze zažít bez toho, aby člověk musel narazit na mimozemšťana; stačí vzít rodičům kameru. Je otázkou, do jaké míry může retro vyprávění oslovit děti doby mobilů a online her, ale jelikož se nezdá, že by je vyloženě lákaly filmy zasazené do dneška, nebude snad ani "Super 8" mít žádný startovní handicap. ()

Aluska88 

všechny recenze uživatele

To, že se mi bude Super 8 až tolik líbit, jsem opravdu nečekala:) V Super 8 se setkává luxusní parta malých, chytrých exotů, kteří jako by vypadli ze Stůj při mně. Vše začíná tak, že banda těchto, vskutku nesmírně talentovaných filmařů, natáčí zombie film. Oni i jejich kamera se poté stanou svědky monstrózní "train crash", kterou to vlastně všechno začne. Kdyby byli o desítky let zpět, ve Spielbergově filmu, setkali by se s jednou z nejkouzelnějších sci-fi postaviček, E.T. Ale jelikož se chlapci nachází v 21. století a ve filmu J.J. Abramse, roztomilý E.T. se proměnil ve Vetřelce, který likviduje nejen obyvatelstvo, ale také jejich elektrotechniku. V závěru filmu se nakonec ukáže, že vlastně vůbec není zlý a že jen potřeboval víru, kterou mu přinesla vlídná slova hlavního hrdiny. Nakonec se s ním všichni rozloučí ve stylu Blízkých setkání třetího druhu. A dokonce i mně málem ukápla slza. A to i přes to, jakkoli byl závěr prvoplánový a klišovitý. Tady mu to velmi ráda odpustím:) Film se mi jednoduše moc líbil, od obsazení, po scénář a tradiční Abramsovy "Lens Flares." And, please, all the awards to Joel Courtney. Ten kluk je tu fakt zatraceně dobrý:) ()

Galerie (45)

Zajímavosti (23)

  • Steven Spielberg v roce 2006 během ceremonie pořádané institucí Academy of Achievement řekl, že iniciačním filmovým momentem v dětství pro něj bylo zhlédnutí snímku Největší představení na světě (1952), obzvláště pak tamní sekvence srážky vlaku a automobilu. Ve filmu Super 8, jenž představuje poctu rodinným dobrodružným filmům produkovaným v osmdesátých letech Spielbergovou společností Amblin Entertainment, příznačně veškeré dobrodružství začíná srážkou vlaku s autem. (JFL)
  • Záběry pro první trailer byly natočeny kameramanem Wallym Pfisterem samostatně v dubnu 2010, několik měsíců před natáčením filmu, které začalo v září 2010. Kameramanem filmu byl Larry Fong. (Pod)

Související novinky

J. J. Abrams nechce natočit žádný DC film

J. J. Abrams nechce natočit žádný DC film

18.05.2021

Režisér J. J. Abrams a jeho produkční společnost Bad Robot momentálně dohlížejí nad kupou připravovaných komiksových projektů studia Warner Bros. a DC. Logicky se tak čas od času vyrojí spekulace, že… (více)

Známe zápletku sedmých Star Wars?

Známe zápletku sedmých Star Wars?

21.07.2014

J. J. Abrams (Mission: Impossible III, Star Trek) je proslulý tím, že se snaží co nejdéle tajit zápletky svých filmů. Třeba o Super 8 jsme do premiéry nevěděli skoro nic a debaty o tom, kdo je… (více)

Držitel Oscara Gabriel Yared zahraje v Praze

Držitel Oscara Gabriel Yared zahraje v Praze

23.07.2012

Světoznámý tvůrce filmové hudby – skladatel Gabriel Yared (Oscar za Anglického pacienta) – čas od času vymění pero a notový papír za klavír a veřejně vystoupí. Letos na podzim budou mít šanci slyšet… (více)

Šípová Růženka vs. Angelina Jolie

Šípová Růženka vs. Angelina Jolie

13.03.2012

Ještě nemáte dost zmodernizovaných verzí klasických pohádek? Pak vězte, že Raimiho Ozem, třemi Sněhurkami či dvěma Kráskami a zvířaty mánie nekončí. Walt Disney Pictures plánují nejen novou Popelku … (více)

Reklama

Reklama