Tvůrci:
Neil JordanHudba:
Trevor MorrisHrají:
Jeremy Irons, François Arnaud, Holliday Grainger, Peter Sullivan, Sean Harris, Joanne Whalley, Lotte Verbeek, Colm Feore, David Oakes, Gina McKee (více)VOD (1)
Série(3) / Epizody(29)
Obsahy(1)
Řím roku 1492, centrum křesťanského světa, sídlo papežství. Papež měl moc korunovat krále a mohl je také koruny zbavit, měl sílu ovlivnit chod impérií. Papež Innocent VIII. umíral, církev se utápěla v korupci a papežský trůn byla výhra, kterou chtěl každý… Seriál Borgiové je ucelený nepřikrášlený portrét jednoho z nejvíce fascinujících rodů minulosti. Oscarem oceněný Jeremy Irons hraje Rodriga Borgiu - vychytralého, manipulativního patriarchu rodinného klanu, který stoupá do nejvyšších kruhů moci na pozadí renesanční Itálie. Buduje své impérium prostřednictvím korupce svaté katolické církve a nastoluje nelítostnou nadvládu síly a okázalé krutosti. Seriál začíná v době, kdy Rodrigo podplácí, kupuje si a protlačí se na cestu k papežství, stává se papežem Alexandrem VI. Po boku mu stojí jeho dva machiavelističtí synové Cesare a Juan a skandálně krásná dcera Lucrezia. Seriál se odehrává v jednom z nejvýznamnějších období historie - právě vrcholí renesance a je objevován Nový svět. Současníci Da Vinciho, Michelangela a Medicejských - Borgiové byly kontroverzní a kacířští, ani ne tak proto, že prováděli činy do té doby neslýchané, ale proto, že v tom byli lepší, než jejich nepřátelé. A přitom se dopustili prakticky každého ze seznamu hříchů a nemálo dalších sami vymysleli. (HBO Europe)
(více)Videa (40)
Recenze (184)
Když zvážím fakta, že výborné kostými ještě nedělají výborný seriál a že náboženství, papež, církev apod. jsou témata pro mě dost nezajívamá, tak i přes to, že jsem pro každou špatnost a tady je jich celkem dost - promyšlené intriky, úplatky, vraždy, smilstva atd. a i přes Jeremyho Ironse, který je surpvý se dostávám "jen" na lepší 3 hvězdy. ()
29/29 Nikdy jsem neměla v úmyslu sledovat všechny módní historické seriály, ale čas od času není od věci změnit dobu děje toho či jiného formátu a seriály ze Showtime vedu v patrnosti vždy jako lepší volbu. Co je ale skutečným překvapením, je tvorba Neila Jordana, který pro mě i nadále zůstává nevyzpytatelným tvůrcem. Dodnes miluju jeho Interview s upírem, ale většina jeho ostatní tvorby má úplně jiné přednosti, oslovuje jiné diváky. A do přehlídky takových titulů jako Dům veselých duchů, Hra na pláč, Snídaně na Plutu nebo Byzantium nyní patří i Borgiové? Pokud bychom toto analyzovali, zřejmě bychom došli k poznání, že neviditelnou nití těch prvních bouřlivých let papežství za Alexandra VI. je téma panchartů. A to už je téma pro Neila přímo tradiční, zpracovávat látky o těch na okraji společnosti, o jejich ambicích a pocitech. Skrze tuto optiku je to pak trefa do černého. A mohu tedy doporučit všechny 3 řady plné renesanční morálky, módy a touhy. ()
Obecně považuji tyto historické seriály za přínosné a to i přes určitou bulvarizaci historie. Pořád zde však existuje vyšší infromační dějinná hodnota a oheldně oné skandalizace, ono to zase nemusí být od pravdy až tak daleko. Asi tím nejdůležitěšjím je samozřejmě scénář a právě ten považuji za nejsilněšjí stránku seriálu. První série je poměrně nadupadná událostmi a je zde hodně málo druhořadé vaty. Téměř všechny pasáže nějak rozvíjejí děj a i přes některé nadbytečbé scény má celá série tah. Dalším kladem je určitá „erudovanost“ dialogů, které tak nějak souznějí s duchem doby, ve které se děj oderhává. Až si myslím, že to může být někdy k nevoli některých diváků. No a samozřejmě film zdobí to, že se nešetřilo. Tj. na seriály slušná výprava, hudba a kostýmy jsou snad na nejvyšší možné úrovni. ()
Jak si udržet moc a moc se při tom nezacákat krví - Příručka pro začínající papeže. Stejně jako hrdinové Jordanových filmů, musí také Rodrigo Borgia skrývat, kým ve skutečnosti je. Pod třpytivým povrchem, pod líbivými maskami, skrývá své pravé zájmy. Aby nevypadl z role, nechá sem tam zabít nebožáka, který ho prokouknul. Stejně tak ostatní členové jeho prohnilé, krve a smilstva lačné famílie. Role jsou rozděleny jednoznačně: ženy svádí, muži vraždí. Téma těla a tělesnosti v menší či větší míře zpracovávají všechny epizody. Odosobnění tělesné schránky dosahuje vrcholu v samém závěru, kdy je lord Sforza během neskutečně ponižujícího procesu (spravedlnost v pojetí Borgiů = nástroj osobní msty) přinucen použít vlastního těla coby důkazu. S Tudorovci, jejich seriálovými příbuznými z britských ostrovů, pojí Borgie upovídanost. Postavy promlouvají i tehdy, kdy by neškodilo mlčet, a o tom, co by stačilo vyřknout/vyjevit jednou. Špetka cynismu, vlastní postavám i nakládání s nimi, Borgie nad Tudorovce povyšuje: těžko je vnímat jako rodinné drama, nevyjímaje idylický, ve svém jádru vrcholně cynický poslední záběr. Není-li uším vinou naivity dialogů (a s tím související naivity postav, měnících svá stanoviska s lehkostí, s jakou sfouknete svíci) dopřán dostatek chutné krmě, oči budou díky pompézní výpravě zaručeně nasyceny. Nádherné, vždy, žel bohu, čistočisté kostýmy a vyblýskané podlahy rozlehlých interiérů strhávají pozornost k mizanscéně. Stejně tak figury, jež se v záběr vynořují a ze záběru mizí dle významu, jež jim v zostra rozjeté hře pro pokročilé intrikáře náleží. Zvlášť v kombinaci s náboženskými chorály působí interiérové scény majestátněji než exteriérové boje tisícihlavých, očividně digitálních armád. 75% Zajímavé komentáře: DaViD´82, Nefarie ()
Kvalitativně srovnatelné se Hrou o trůny (2011). Perfektní představení, perfektní casting a jeden neotřelý děj o rodině, jež se "honosí" titulem nejproradnější rodiny v historii. Každý z dvaceti dílů má co nabídnout, takže ani v nejmenším neočekávejte nudu za přítomnosti červených talárů. Krásné (a většinou nahé) ženy, mučení se spoustou krve, všudy přítomná latina a hlavně JEREMY IRONS. Falešná děla, finta s morem v Neapoli, vykuchaní mocnáři v pozicích Poslední večeře Páně, Florencie pod nadvládou fanatického kněze a konečně cantarela, jež kardinálům a papeži rozežírá vnitřnosti. Je to pompézní dílo a bohu díky bude legenda španělského rodu Borgiů pokračovat i v roce 2013! 95% ()
Galerie (440)
Zajímavosti (13)
- Historické prameny uvádějí, že jméno Benito nepatřilo žádnému ze synů hraběnky z Forlí Cateriny Sforza. Jejím nejstarším synem byl pak chlapec se jménem Ottaviano. (Conspi)
- Při scéně společné večeře papeže s kardinály se všichni nápadně posadí do podoby obrazu „Poslední večeře“ od Leonarda da Vinciho. (Red_Fox)
- Giovanni Sforza (Ronan Vibert) ve skutečnosti nebyl zabit Cesarem Borgiou (François Arnaud), jak je tomu v 5. díle 2. série, ale pouze napaden. Zemřel mnohem později až po Cesareho samotné smrti. (Helo)
Reklama