Reklama

Reklama

Kondoři se nepohřbívají každý den

(festivalový název)
  • Kolumbie Cóndores no entierran todos los días (více)

Obsahy(1)

Dne 9. dubna 1948 došlo k atentátu na lidového vůdce Jorgeho Eliecera Gaitána. Tato událost zahájila dobu temna, vyplněnou politickými vraždami. V Kolumbii nastala krvavá občanská válka, kterou vedli především příznivci konzervativní strany, jimž se říkalo "ptáci". Jedním z nejslavnějších byl León María Lozano, přezdívaný Kondor. Toto období kolumbijských dějin se vyznačovalo nelítostnými politickými boji. Až později přešlo vraždění do rukou drogové mafie. Toto téma bylo v kolumbijské kinematografii dlouho tabuizované a možná také proto se snímek Francisca Nordena setkal s velkou pozorností a stal se jedním z prvních národních filmových trháků.
Scénář je inspirován stejnojmenným románem Gustava Alvareze Gardeazábala, nicméně režisér si snaží oproti románu zachovat od hlavního hrdiny odstup. Násilí je zobrazováno jako součást dobové logiky myšlení: všechny hrůzy, ať už šlo o upalování lidí zaživa, nebo jejich ušlapání koňmi, jsou nahlíženy téměř bez soucitu. Je třeba poznamenat, že jde do značné míry o dějinnou reflexi, která má naznačit možné příčiny společenského vývoje v Kolumbii, kde je násilí na denním pořádku. (Letní filmová škola)

(více)

Recenze (5)

Flakotaso 

všechny recenze uživatele

Od téměř třicet let starého kolumbijského dramatu jsem mnoho nečekal, nakonec to však bylo příjemné překvapení. Je natočen podivuhodně dobře a jako filmu, který si neklade větší umělecké ambice, se mu nedá mnoho vytknout. [LFŠ 2010] ()

xentrixx 

všechny recenze uživatele

Předzvěst nekonečně se táhnoucího konfliktu FARC (ELN) vs.paramilitares, lokálních válek drogových kartelů a pochybného kultu tzv. sicaria - nájemného vraha, který roboticky zabíjí ani ne tak pro odměnu, jako spíše na důkaz fanatické loajality a příslušnosti ke své skupině. Krom toho ve mně film vzbudil podobné pocity, jaké jsem měl při sledování Kladiva na čarodějnice - z bezvýznamného nýmanda se díky příhodným okolnostem stává jedinec, který rozhoduje o životě a smrti jiných lidí a svou moc si náležitým způsobem a zcela bezskrupulózně vychutnává. Herecké výkony velmi dobré, a to jak v případě postupně metamorfující postavy Leóna Maríi Lozana, tak u noblesní a hrdé dámy seňory Gertrudis. ()

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Přiznávám, že jedna hvězda z mé strany je tentokrát velmi problematická. Nordenův film totiž dost možná může být špatný pouze pro diváka s nulovou znalostí kolumbijské historie. Přiznejme si ale, že většina příslušníků našeho národa (mě nevyjímaje) na tom právě takto bude. Snímek se ani trochu nesnaží vysvětlovat historické dění. Na nepoučeného diváka se valí sled událostí, jejichž význam naprosto nechápe. Někdo je občas zabit. Někdo pronese cosi v rozhlase. Někdo má jakési kázání. Někdo se pokusí někoho neúspěšně zabít. Pak někoho vyženou. Vše se děje bez komentáře, kauzalita událostí je spíš tušená než zprostředkovaná. Zázemí postav je neznámé, takže neexistuje žádná představa o tom, co mohou a nemohou udělat. Film je sadou fragmentů - záznamů v kronice. Vlastní ztvárnění jednotlivých událostí působí věrohodně, žádné efektní přikrášlování a coolovatění. Mám ale pocit, že jde spíše o znouzectnost. Možná Norden chtěl skrze nedostatek kauzálních propojení ukázat nepochopitelnost násilného chování. Já si ale myslím, že příčiny násilí by pochopitelné být měly. Že jádro sporu je racionální, jen jeho rozřešení bojem je "šílené". Rozdíl mezi Conservadores a Liberadores mi přišel důležitý. Opravdu spočívá jen v dědictví a tradici? Jde o válku odkázanou předchozími generacemi? Tak úplně tomu něvěřím. Silná *. ()

Galerie (6)

Reklama

Reklama